Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Övriga BMW-diskussioner => Ämnet startat av: MadMax skrivet januari 20, 2010, 20:07:09
-
På jobbet hade vi en diskussion om olika oktantal. Upplever ni att bilen går bättre med högre oktan än det som rekommenderas?
-
Ett kärt ämne... ;D
Frågan har diskuterats på olika forum genom åren men det är tveksamt om frågan verkligen är riktig utredd.
-
... vilket påminner mig om en granne (Alpinaägare) som aldrig tankade på Uno-X (eller vad de hette) eftersom de enligt hans uppfattning hade "fulbensin", vad det nu är ... :D
-
Fulöl har jag hört talas om men fulbensin... ::)
-
Jag tankar alltid 98 oktan men har ingen aning om bilen går bättre för det?
-
Jag kör på Shell V-Power och NOS Racing Formula Octane Booster (Ger 8-10 extra Oktan).
Kan gott märka skillnad från vanlig 95 eller 98 bensin.
Ger också skillnad på avgasvärderna på gott och ont.
-
På en turboladdad motor så är oktantalet av större betydelse än en sugmotor. En vanlig missuppfattning är att oktantal innebär att bränslet har högre energiinnehåll men så är det inte. Högre oktan innebär högre motståndskraft mot självantändning (knackning) vilket därmed ger ett större utrymme för kompression.
En turbomotor kan utnyttja detta i mycket högre grad än en sugmotor genom att öka turbotrycket. Detta leder till högre effekt men inte på grund av energiinnehållet i bensinen utan på grund av det högre laddtrycket som kan användas.
-
Fulöl har jag hört talas om men fulbensin... ::)
Jag har gått på den myten, och tankar bara på de största kedjorna då jag
f ö r m o d a r att det faktiskt är möjligt att det finns olika kvalitéer.
Jag kan inte svara på om det är bra eller dåligt men jag tankar 98 oktan
sju dagar i veckan.
-
Jag har märkt skillnad på en gammal Saab Turbo som ville spika på 95-oktan (laddtrycket var visst justerat ::))
Och på en gammal Escort -88 som endast gick rent på V-power. Tyvärr märkte jag det veckan jag sålde den, typiskt.
På vanliga sugmotor som BMW bilar har jag inte märkt någon prestandaskillnad.
-
En kort period ägde jag en Saab Turbo 16 V som inte gick bra på 95 oktan utan den ville absolut ha 98 för att den inte skulle spika.
-
Någon skillnad i prestanda har jag aldrig märkt, den är nog försumbar. Och på de turbos jag haft/har har jag bara tankat 98 oktan då de var och är chippade.
Men! På min 530iT -93 så testade jag lite. Körde några tankar i början på 95 oktan, och jag räknar alltid snitt vid pumpen av ren nyfikenhet och den låg rätt stabilt mellan 1.05-1.1l/mil. Sedan lästa jag att M60 har knacksensor och därmed kan anpassa sig efter oktantalet. Körde efter det några tankar på 98 oktan och räknade i samtliga fall fram en lägre snittförbrukning. Inte mycket, men ändå. Kan ganska säkert påstå att på just den bilen så gjorde det ca 0.03-0.04l/mil i skillnad.
-
35:-/litern men märker jag någon skillnad i en standardbil?
http://www.venomousracing.com/index.asp?sida=s_4619&showumeny=61&showtmeny=&showpro=137 (http://www.venomousracing.com/index.asp?sida=s_4619&showumeny=61&showtmeny=&showpro=137)
-
Har alltid kört på 98 och tror inte man upplever någon skillnad på en sugmotor.