Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => X-serien/Z-serien/M-serien/Alpina/Hartge => X-serien => Ämnet startat av: engolf skrivet januari 18, 2010, 17:56:17
-
När den dog kom ett felmeddelande upp på displayen "fuel injection", och då hade den kommit ca 2 km ut på vägen. Den startade efter det och gick i ca 4-5 sekunder, men dog igen och vill nu inte starta. Motorn går runt, men den tänder inte. Den tankades i Göteborg för några dagar sedan, och jag misstänker att dieseln har en del biodisel inblandad, och eftersom det är svinkallt här i Oslo nu (-25), så frös biodieseln i filtret och stoppar flödet. Jag försökte felsöka där och då, men hittade ingen säkring till bränslesystemet/styrningen.
Tankmätaren visade också tom tank när den dog, men det var ca 20 liter i tankern. Jag tankade ca 20 liter till, och nu är det halva tanken, men det hjälpte inte, den tänder inte.
Nu står bilen i varmgarage och tinar upp, och jag vill gärna ha tips om vad det kan vara för fel på den.
Om det stämmer att dieseln har klumpats ihop pga kylan måste man då byta filtret?
Uppdatering:
Bilen står på mekonomenverkstad, och vid första felsökning sa de att det var tryck i systemet, men trycksensorn för bränsle var dålig, därför trodde systemet att det inte var bränsletryck och spridarna inte öppnade. Bytte sensorn (bara den kostar 2500 kr+ jobb), men problemet kvarstår, den startar inte. Nu säger de att det INTE är tryck i systemet, vilket tyder på att högtryckspumpen har lagt av. Kostnad= sjukt mycket pengar, så kamkedjan måste demonteras:( Personligen tror jag inte på att de kan BMW...
Jag har aldrig hört om att mekanisk dieselpump har lagt av under körning, speciellt inte på en 2003 modell BMW.
Det börjar lukta saftiga reparationskostnader, behöver desperat hjälp...Alla tips uppskattas!
-
Vi hoppas på att någon av våra medlemmar kan hjälpa dig. Välkommen till forumet så länge!
-
Rasad dieselpump är tyvärr inte helt omöjligt. När du säger att motorn går runt men inte tänder så finns ju den risken.
Det finns dock firmor som är specialiserade på detta och kan renovera pumpen till mindre pengar: http://www.dieseljones.co.uk/ (http://www.dieseljones.co.uk/) Vet inte om det finns på närmare håll.
Jag skulle inte låta en Mekonomen verkstad göra denna typ av reparation, tror inte de har den typ av erfarenhet som krävs.
-
Du skriver felsökning. Betyder det "manuell" felsökning eller har de kopplat in en dator för att felavläsa? Jag vet inte om det spelar någon roll, men det var bara en tanke.
-
Det är inte så enkelt att bränslefiltret har blivit igensatt? Eller vatten i bränslet?
Det sitter en förpump i närheten av tanken på 3,0d som kan gå sönder med.
Som Andreas säger, ta den till en verkstad som är duktiga på diesel då ofta inte ens BMW är vana vid dieselbilarna.
-
Nu vet jag inte var i Sverige du bor... Men att använda sig att någon dieselverkstad i England verkar inte det smidigaste.
Göran "Dieselmeken" på Dieselmeken i Aneby AB KAN dieselar. Han kan säkerligen garanterat hjälpa dig ur denna sits på något sätt, och i värsta fall även hjälpa dig med en pumpreparation eller vad som kan behövas.
http://www.dieselmeken.se/ (http://www.dieselmeken.se/) är hans hemsideadress där du även kan finna kontaktuppgifter.
Lycka till!
-
Hej igen, och tack för alla svar!
Bilen står nu i Oslo, och folk jag snackat med råder mig ta bilen till en BMW-verkstad.
På mekonomen felsökte de med dator, och fick felkod för dåligt bränsletryck. De försökte också suga upp bränsle framme vid dieselfiltret, men fick inte fram nånting, men då var ju bilen stelfrysen (-25).
Den mekanikern som felsökte har jag inte snackat med, han gick för dagen när jag ringde. Jag tänker dra dit imorgon och höra vad de har gjort. En utbytespump kostar runt 6 lappar, men det värsta och dyraste är ju jobbet:( Jag funderar nästan på att hämta bilen hem och felsöka själv i garaget för att utesluta att det är högtryckspumpen.
Vilka andra fel kan ha orsakat detta? Typ ECU för dieselpump?, Vet inte om det finns på denna bil, men bränsleavstängninsventil kanske? Lågtryckspump?
-
Glömde skriva: dieselfiltret byttes i somras, då bytta jag även olja, kupe,luft,vevhus och oljefilter.
Den kvällen startade bilen lätt (med webasto), och gick problemfritt i ca 3 km, därefter dök felmeddelandet om "fuel injection" upp och den dog. På mekonomen hällde de nånting i tanken för att lösa upp eventuellt vatten, men det hjälpte inte mycket. Jag personligen misstänker att bränslet av någon anledning inte kommer fram till pumpen...
-
När det är så här kallat har nyare BMW haft problem med att motorlampan lyser eller att motorn inte går i gång alls och det beror på ett inbyggt system som känner av att någonting är fel och då stängs motorn av automatiskt eller så går den på reducerad motorkraft (motorlampan tänds då). För att inte skada motorn. Problemet behöver faktiskt inte vara fuel injection, i ditt fall kan faktiskt vara så att spjälgasen hängt sig pga kyla och på din bil är den elektroniskt vilket gör att bilen stängs av och inte startar och visar felmeddelande.
-
Hm, det tänkte jag inte på.
Fast den har ju stått ett helt dygn på verkstan och tinat upp, men det hjälpte inte.
-
Skulle det inte hjälpa att ställa om diagnos (fel meddelande) från databoxen efter dygnet på verkstad innan man starta om?
-
Skulle det inte hjälpa att ställa om diagnos (fel meddelande) från databoxen efter dygnet på verkstad innan man starta om?
Precis.
-
De felsökte igen efter att ha bytt trycksensorn, och då var den felkoden borta, men nu kommer en annan: lågt tryck i fuelrailen. Det kommer bränsle fram till filtret, men huvudpumpen bygger inte upp nåt tryck.
De på mekonomen vill einte ta på sig jobbet, utan den ska till BMW för felsökning.
P.S. på BMW tar de 8700 kr för jobbet, och 9800 för pumpen+eventuell felsökning= dyrt:(