Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 7-serien => E32 1987-1994 => Ämnet startat av: HD91 skrivet januari 17, 2010, 14:57:14
-
Tänkte höra vilka som har E32 på sidan hittils.
Jag kör en 735iA-92 som bruksbil. Den delar jag med min far. Jag gör allt arbete och rekond på den, han står för delarna :) Den ser efter diverse omlackeringar och polering hygglig ut, trots sina 33.000 mil (köptes med 20000 blankt på mätaren). Den är brokatrot metallic (259) med det vanliga svarta nappalädret (ej helskinn - bara stolarna). M-chassi är eftermonterat för att få framändan en aning ner mot marken, jag tål inte hur dom ser ut framtill från fabrik ;D
I familjen finns även en burgundrot metallic (199) 750iA av 1988 års modell. Den är enbart för sommaren och köptes -98 utanför Nürnberg. Den har numera antracitfärgat buffel helskinn från en 93:a, från fabrik satt det en beige velourklädsel. M-chassi är eftermonterat på den också och en hellack fick den för nåt tag sedan. Ska se om jag hittar ett par bilder.
I början av 90-talet hade vi en svensksåld 735i-88, som senare skrotades vid imponerande 58.000 mil (pga rost, motorn gick fortfarande som en klocka ;D ).
Låt höra vad ni har och vilken färg/klädsel!
-
Jag kör en manuell 735a från 89 till vardags och färgen är
den inte helt ovanliga diamantsvarta. Idag står den dock
under 1 dm snö då jag har lite mackel med bromsarna och
abs/asc systemet lackade ur när jag motionerade oken
efter bromsbytet så nu väntar jag på lite nya delar.
Tygklädsel.
-
Min första BMW var en E32:a. 735i 5vxl-2/87 i färgen Schwarz 086 med klädsel i silvergrau leder http://www.garaget.org/?car=185510 (http://www.garaget.org/?car=185510) saknar E32, men jag undrar om det blir en till inom överskådlig framtid.
Stephan
-
Jag har en 750 ial 1988 med ca 27.000 mil på mätaren. Jag använder den bara på sommaren för att den är i min mening för fin för att köras på vintern. Går som ett skott fast sin stor vikt.
Bilder finn här
http://www.garaget.org/?car=102232 (http://www.garaget.org/?car=102232)
Ha dé!
-
Grymt fin bil där Proppen!
-
Instämmer, den såg riktigt välvårdad ut. En välskött E32 utstrålar fortfarande en stor portion pondus.
Mvh:
Thomas
-
Själv sitter jag i en 735iA , sen en vecka tillbaka ;)
Grymt nöjd än så länge iaf :D
Bilder / info : http://www.garaget.org/?car=319802 (http://www.garaget.org/?car=319802)
-
Grattis! bra val modell för en 735, själv har jag haft 2st 735 E23, jag var dum att sälja dessa.
E32 har jag också haft men det var en 750 V12 som kostade mig 65.000:- under 2 ägande år, slutade att jag körde som den var till skroten och köpte en 750 E38 som var som dag och natt med E32.
-
Själv sitter jag i en 735iA , sen en vecka tillbaka ;)
Grymt nöjd än så länge iaf :D
Bilder / info : [url]http://www.garaget.org/?car=319802[/url] ([url]http://www.garaget.org/?car=319802[/url])
Go bil Niklas! Gillar Fälgarna skarpt!
Såg att du ska ta bort Alpina texten... Kul att någon har satt dit loggan för ett motorsågsmärke isf BMW alpina logga :D
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.bigdmc.com/alpina-2.JPG&imgrefurl=http://www.bigdmc.com/alpina.html&h=560&w=800&sz=256&tbnid=jdF5jazcfYskCM:&tbnh=86&tbnw=123&zoom=1&usg=__TR7ykEfqkJkAkzECnC8T7l0F1D0=&docid=SHCJPuXuO1Ue9M&hl=sv&sa=X&ei=xTcQUZPAEIjYtAa7hIGADw&sqi=2&ved=0CEEQ9QEwAw (http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.bigdmc.com/alpina-2.JPG&imgrefurl=http://www.bigdmc.com/alpina.html&h=560&w=800&sz=256&tbnid=jdF5jazcfYskCM:&tbnh=86&tbnw=123&zoom=1&usg=__TR7ykEfqkJkAkzECnC8T7l0F1D0=&docid=SHCJPuXuO1Ue9M&hl=sv&sa=X&ei=xTcQUZPAEIjYtAa7hIGADw&sqi=2&ved=0CEEQ9QEwAw)
/Otto
-
Haha, ja att det inte var "rätt" alpina logo såg jag, och att det är för gräsklippare gör inte saken bättre ;)
Ja, fälgarna är jag nöjd med! Dock ingen aning vad det är för märke...
-
Själv sitter jag i en 735iA , sen en vecka tillbaka ;)
Grymt nöjd än så länge iaf :D
Bilder / info : [url]http://www.garaget.org/?car=319802[/url] ([url]http://www.garaget.org/?car=319802[/url])
Grym! 735or är fina bilar med härlig sång. =)
-
Jag och farsan har en sterling silber 750iA-90 som vi håller på att göra i ordning för att ha som entusiastbil. http://www.garaget.org/?car=277453 (http://www.garaget.org/?car=277453)
Vi har även 750iAL-89 som fungerar som reservdelsbil. Dessutom har farsan en alpinvit 730iA-89 med svart skinn som vi hade som bruksbil när jag växte upp. Tanken är 730:in också ska användas som entusiastbil så att vi åka med var sin på lite träffar :)
-
m3e30.se: Den där ser onekligen ut att vara i ett gott skick. Kul att den har hamnat i rätt händer så att den kommer bibehållas i detta skick.
Välkommen till forumet förresten.
Mvh
Thomas
-
m3e30: Läcker 750! :)
-
@Gemini_ och Tor
Tackar!
Tror att E32 kan få ett litet uppsving inom de närmaste åren som entusiastbil.
Just nu är dom ganska sällsynt på de träffar jag brukar besöka. (Nostalgia Festival, Tjolöholm Classic Motor, BMWCS-träffar m.m.)
Hoppas att kunna komma ut med våra E32:orna nästa sommar. :)
-
Jag och farsan har en sterling silber 750iA-90 som vi håller på att göra i ordning för att ha som entusiastbil. [url]http://www.garaget.org/?car=277453[/url] ([url]http://www.garaget.org/?car=277453[/url])
Vi har även 750iAL-89 som fungerar som reservdelsbil. Dessutom har farsan en alpinvit 730iA-89 med svart skinn som vi hade som bruksbil när jag växte upp. Tanken är 730:in också ska användas som entusiastbil så att vi åka med var sin på lite träffar :)
Bild på din Fars vita ? :)
-
Bild på din Fars vita ? :)
Tyvärr inte här på datorn, den har inte varit i trafik sedan 2001 (dvs. innan man hade digitalkamera) och har sedan dess stått i värmegarage.
-
Aah synd, jag har nån slags förkärlek till vita bimmers nämligen :D :P
Drömmer om en vit E38 med ljus skinninredning... :P
-
Kan inte påstå att jag "kör" e32, men har en 750iAL. Sommaren 2005 körde jag och kumpanen in den i garaget för motorrenovering och montering av dubbla turbos. In och ut på två veckor var planen, -är inte klar än... :-[
Det gick väl lite så där, men några år senare körde jag den till jobbet t.om. STT Emtecs motorlaboratorium. (Tror det är dom enda foton som finns på den utomhus.)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi61.photobucket.com%2Falbums%2Fh42%2FGalant_turbo%2FBMW_750%2F2009%2FSTT1.jpg&hash=dcdb11c2c3fadb8e59d4c221e5b9afef3597bc9c)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi61.photobucket.com%2Falbums%2Fh42%2FGalant_turbo%2FBMW_750%2F2009%2FSTT2.jpg&hash=071f9ee371ce071e581b84fae7150ec003518f44)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi61.photobucket.com%2Falbums%2Fh42%2FGalant_turbo%2FBMW_750%2F2009%2FP8230103.jpg&hash=ca4f2efb320406d896f314a36eedbca530853eda)
Lite garagebilder:
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi61.photobucket.com%2Falbums%2Fh42%2FGalant_turbo%2FBMW_750%2F06-01-28%2Ffrc3a5n20sidan.jpg&hash=e84ab28986d1e5b7748d2fdbf7e421393e070b6f)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi61.photobucket.com%2Falbums%2Fh42%2FGalant_turbo%2FBMW_750%2F06-02-02%2FOrmboframifrn.jpg&hash=3ca84abe6512828c56f24edfe449399f3cca8606)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi61.photobucket.com%2Falbums%2Fh42%2FGalant_turbo%2FBMW_750%2FMotorn_i%2Fdel4%2Fwicked750.jpg&hash=aedfa1bfa6131c5a5f7d9cea27cbd221a6ca4250)
Jag blev tvungen att rita upp den här simpla fulskissen i Illustrator för att hålla isär alla röriga kopplingar.
Enklare hade så klart varit att köra gemensamt plenum, men jag ville att den skulle gå som originalet, -som två separata 6or.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi61.photobucket.com%2Falbums%2Fh42%2FGalant_turbo%2FBMW_750%2FMotorn_i%2Fdel3%2FPrincipskiss2-1.jpg&hash=8b15cb3cb6f3746a57a0fcab67dd6ed1a464192d)
Körde en extremt fin e38 750 samtidigt ett tag, det var fina tider, -två V12or! :)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi61.photobucket.com%2Falbums%2Fh42%2FGalant_turbo%2FBMW_750_96%2FP9270015.jpg&hash=7f5d4177ee5596d9a21c2fcc75ebd18bef9f9266)
Projektet med dubbelturbo-V12an hamnar i malpåse ganska långa perioder, men den kommer att bli körduglig, förr eller senare.
Projekttråd finns på Lazzat (där den startade, men det forumet är tyvärr ganska dött.) Själva projekttråden är mest gjord som underhållning, -mest fokus på humor och allt som går fel. ;D
http://www.lazzat.se/showthread.php?25943-BMW-750-V12-Dubbelturbo (http://www.lazzat.se/showthread.php?25943-BMW-750-V12-Dubbelturbo)
Så jag startade även en tråd på Sävar m. fl. (Mycket är samma som Lazzat här) :
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=16038 (http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=16038)
-
Trevliga länkar och vilket jobb!
Varför inte samla dessa och lägga dom in på bimmerpower?
Folk skulle gilla det.
-
Trevliga länkar och vilket jobb!
Varför inte samla dessa och lägga dom in på bimmerpower?
Folk skulle gilla det.
Du såg längden på trådarna, :o projektet startade 2005. Att bara klippa in mina inlägg vore lite märkligt, mycket av det underhållande i projekttrådarna ligger i dialogen med läsarna.
Men när projektet kommer igång igen så kommer det en ny projekttråd här och då startar jag den med hänvisningar till ovanstående trådar sen får det fortsätta här också.
-
Det låter bra. ;)
-
http://www.garaget.org/mypage/?user=23755 (http://www.garaget.org/mypage/?user=23755)
Jag tycks vara den enda här med 740iA. Är iaf supernöjd än så länge.
Haft den i 6år och har full ägarhistorik. Jag har tagit bort fartspärren o höjt varvstoppet nu i vintras.
Ska se om den maxar 300 km/h i sommar. Kanske snabbaste e32 i Sverige? :-)
-
Galant turbo: Helt underbart projekt! :D
s.frejd: Ser mycket fin ut. Trevligt med den goda historiken dessutom.
Välkommen till forumet förresten.
Med vänlig hälsning
Thomas
-
S.frejd: Välkommen på bimmerpower.org
Mycket fraiche E32 du har, kan tänka mig att det är mycket nöjd och glad för den. ;)
-
[url]http://www.garaget.org/mypage/?user=23755[/url] ([url]http://www.garaget.org/mypage/?user=23755[/url])
Jag tycks vara den enda här med 740iA. Är iaf supernöjd än så länge.
Haft den i 6år och har full ägarhistorik. Jag har tagit bort fartspärren o höjt varvstoppet nu i vintras.
Ska se om den maxar 300 km/h i sommar. Kanske snabbaste e32 i Sverige? :-)
Ja den såg fräsh ut! Lär ju vara ganska ensam om att ha Kompressor på en e32 med :P
-
Kul att ni gillade min bil o tack för välkomnandet.
Ja, jag är nöjd med den.....mycket nöjd!
Jag har satt på 3" rör utan slutljuddämpare så soundet är smått mäktigt
Mycket är ändrat på den men den är inte vulgär utan mer stilfull.
Tanken med kompressorn är att vara udda.....har hitills inte hört talas om nån annan som har.
-
Det skulle vara kul att se en ända exempel E32 med kompressor
Problemet med kompressor är att du inte kan vara säkert att den gå igenom SBP eller ta bort den innan besiktningen men är det värt?
-
Har läst hela Galant Turbos tråd om V12 Turbo projektet.....tog flera timmar. Det var som att läsa en bok.....utan slut!! WTF??
Få fart på fanskapet nångång! :-)
Har iaf förstått att det finns fler överladdade e32:or i landet, men ingen annan med V8 och kompressor.
Alain: Jag har besiktat bilen en gång utan problem, men i sommar ska jag "gömma" kompressorn lite så sbp inte tänker på den alls.
-
Klaga inte, -det tog flera år att skriva tråden... ;D
-
s.frejd, Längta att se ditt projekt i våra projekt sektionen här på forumet med många finna bilder. ;)
-
s.frejd, Längta att se ditt projekt i våra projekt sektionen här på forumet med många finna bilder. ;)
Håller med! :)
-
Ledsen men allt är redan plats så det är inget projekt längre :-)
Angående "gömma" kompressorn så är det mer att "kamouflera" den......typ.
Ska helt enkelt baka in den i plåt så den inte syns....det som inte SBP ser bryr de sig heller inte om....kan man alltid hoppas!
-
s.frejd, kul att du också är här! ;)
Jag åker också 740iA, men utan kompressor. 8)
Däremot vet jag att det finns en till e32 740iA med kompressor, sist jag hörde om den rullade den i stockholm, var till salu för några månader sedan. Då ägde en grym bmw-mekaniker vid namn Ubbe den. Jag var grymt sugen för priset var oslagbart, men jag hade redan min då...
-
Jag kör en BMW Alpina B12 5.0 -91 bil #243
http://www.garaget.org/?car=76235 (http://www.garaget.org/?car=76235)