Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => BMW (Bensin) Trimning, Bränslesystem, Fordonselektronik => Ämnet startat av: kaptenlöjtnant skrivet januari 15, 2010, 08:43:31
-
Jag har en motor "över" som står i garaget och väntar på att
bli omhändertagen så ideérna har kommit sakta smygande på
att gasa upp den lite, jag fundrerar på kam då 284 verkar
gångbart på en del ställen men alldeles för hårt på andra?
Vidare har jag tittat på ett extraktorrör från Amotek för cirka
4000 svenska pistoler och naturtligtvis på diverse trimchips
från alpina och turnermotorsport.
Spridare ska ju också kunna vara något att byta men om det
blir bättre eller sämre har jag ingen aning om så alla förslag
om förbättring mottages gärna.
Jag har fått ett förslag hos en BMW mek att montera en
Mercedes kompressor alà 90-tal men de verkar vara svåra
att komma över till riktigt låga priser och ja, jag vet att
diverse utbyggnader inte går hem hos myndigheterna.
Mata på bara!
-
Jag har ENEM 284 graders i bruksbilen (735i-92). Blir väl lite mer ös på höga varv. Från 3000 och ner händer inte mycket. Tomgången är hyggligt stabil faktiskt, men lite smånervös. Hade chip i och toppen är lite preparerad. Då höll han jämna steg med en E39 540iA touring 100-220. Plockade dock ut chipet för han var alltför törstig. 2,5 liter per mil med hästsläp ( ;D) och 1,35 utan släp. Nu ligger den på 1,10-1,15.
Kort sagt, var kanske inte det bästa köpet för en bruksbil med rådande bränslepris. Men på landsvägen går han betydligt roligare.
-
Turbo ;D
Lite mer jobb, men har du en extra besiktningsmotor så
-
Turbo ;D
Jag är ju ingen turbokille och att lyfta i och ur motorn känns inte så lockande
då den proceduren sist innehöll både gråt och tandagnisslan.
En 284 kam hos Turner Motorsport går loss på cirka $600 och ett chip på
cirka $300 plus diverse tillbehör som delarna medför, dagens dollarkurs är
ointressant då inköp inte kommer att ske inom det närmaste månaderna...
Jag förutsätter att likvärdigt i Sverige inte finns att uppbringa.
Jag hittade en eaton kompressor för CLK 200 för 2.500:- på blocket och
bildelsbasen vill ha 10.000:- för samma lika, huga! Dock är väl den lite
för liten på en 3,5a.
Går det att sätta på spridare från S38 eller är det bortkastat?
Ska jag fippla med insuget?
-
90-tals US fordar hade ibland en 3,8-liters kompressor motor, dessa kanske inte är så dyra? Även Jaguar hade nåt liknande, men säkert dyrare att köpa.
-
90-tals US fordar hade ibland en 3,8-liters kompressor motor, dessa kanske inte är så dyra? Även Jaguar hade nåt liknande, men säkert dyrare att köpa.
Aha! Intressant, amerikanarna ska kollas upp. Engelskt låter både krångligt och dyrt...
-
När denna frågan ändå är uppe, är det någon har kolla på vad Alpinas version på denna motor har för spec? Tänker på maskinen som satt i bl.a. E30 B6 3.5 och E34 B10 (ej biturbo). Den lämnade ju 254hk med katalysator.
-
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=112411&p=1 (http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=112411&p=1)
En som monterar en sådan kompressor på en 525TDS motor.
Eaton M90 skall den tydligen heta.
-
När denna frågan ändå är uppe, är det någon har kolla på vad Alpinas version på denna motor har för spec? Tänker på maskinen som satt i bl.a. E30 B6 3.5 och E34 B10 (ej biturbo). Den lämnade ju 254hk med katalysator.
Samma motor sitter väl också i alpinas 735.
Jag har för mig att det är hela motorn fått sig en rejäl omgång med bl.a annan
borrning, för 43 kusar plockar man inte fram med enbart ett chip och ett fränt
extrektorrör.
-
Samma motor sitter väl också i alpinas 735.
Jag har för mig att det är hela motorn fått sig en rejäl omgång med bl.a annan
borrning, för 43 kusar plockar man inte fram med enbart ett chip och ett fränt
extrektorrör.
Så sant, det är därför jag är lite nyfiken. Om någon sitter inne med info. så får du lite inspiration till dett eventuella motorbygge samtidigt. ;)
-
Motorerna från M1, E9csl och E28 M5 med 24 ventilare, baseras dessa motorer
på S38 blocket? Kanske det ska letas 3.6 eller 3.8 motor...då är ju behovet av
överladdning överflödig, ja för egen del iaf.
Det är ganska lattjo ljud från en kompressor iaf, även om den här typen av
bilkörning inte är representativ för just mig.
bmw 535 kompressor test (http://www.youtube.com/watch?v=0PRZQzU-ujE&feature=related#)
-
Efter att ha läst på lite amerikanska sidor så verkar det som om M30 är
att föredra då S38B35/36/38 ska kosta en hel del mer att hålla rullande.
Funderar också på att låta släktingar skicka en kompressor då det finns
ett något större utbud på andra sidan sjön, nackdelen här är ju då att
de är helt ointresserade av bilar och bildelar överhuvudtaget...
Jag gräver vidare.
-
Kul om du lyckas få dina släktingar att skicka rätt prylar. :) Lär vara mer prisvärt där antar jag, visserligen tillkommer andra kostnader men det kansker lönar sig i slutändan iaf får man hoppas.
-
Du kommer inte undan tullen. Jag får väl slänga ner en kompressor i resväskan nästa gång och så får jag lägga den på brevlådan när jag kommer till Arlanda ... ;) (om du tar tullrisken förstås)
-
Du kommer inte undan tullen. Jag får väl slänga ner en kompressor i resväskan nästa gång och så får jag lägga den på brevlådan när jag kommer till Arlanda ... ;) (om du tar tullrisken förstås)
Skriv på att det är en pacemaker till en kossa så kommer jag till Arlanda och hämtar den!
;D
-
Har du bestämt dig för vad det blir för inriktning. Blir det kompressor? :)
-
Det lutar absolut åt kompressorhållet, som sagt är jag ingen turbokille
och effekten jag önskar är runt 250hk.
Det går att bygga en alpinamotor (254hk) men det alternativet är
nog inte ekonomiskt försvarbart i dagsläget.
För tillfället är det totalt stillestånd i väntan på verkstad för
diverse problem med abs/asc.
Spridare, ska jag byta till någon annan variant eller är detta av
ringa betydelse på en sugmotor?
-
Hur tänkte du lösa bränslet om du monterar kompressor?
-
Tja... har väl inte riktigt funderat på det men elpump är väl
enda alternativet om det var det du menade.
-
Jag tänkte mer på om du skall lämna in den på mappning hos en trimfirma eller liknande
-
Kaptenlöjtnant!
"Motorerna från M1, E9csl och E28 M5 med 24 ventilare, baseras dessa motorer
på S38 blocket? Kanske det ska letas 3.6 eller 3.8 motor"
M88 motorerna i M1, M635, M5 E28 och ytterst få av de E9 csl med M88 baseras på det gamla M30 blocket, då kallat M90 (3453cc).
S38:an är därefter vidareutvecklad från samma block, och M30:in är i princip samma block, men med utvecklade kylkanaler och annan borrning.
-
Det hade varit DeLuxe om möjligheten att köra 3,5 24v funnits.
Mappning ja, har inte tänkt så noga på det men det kanske är
viktigt, jag blir ju glad om det funkar?
Hittade kilovis med superchargers på ebay som bara kostar
hälften (om ens det) jämfört med lagabasen och blocket dock
är frakten från U.S. av intresse och för att citera Leify;
-Vad kostar sig?
-
Man kan ju göra som budget-turbo-byggarna: Större LMM och större spridare, höja soppatrycket m.m