Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Övriga BMW-diskussioner => Ämnet startat av: 320iSE90 skrivet januari 09, 2010, 15:36:07
-
Vet att det kan bildas kondens m.m. under locket när man kör kortare sträckor osv. Men jag kör ofta längre sträckor samt är noga med oljebyten. Upptäckte nu till min fasa att jag hade gult klet under locket, vad kan det vara?
Är det detta som sätter sig i vevhusventilatione och som kan ställa till med förtret?
-
Olja och vatten har en tendens till att blanda sig med varandra och bildar då en brungul "klegg".
-
Vatten som oljan samlar upp menar du och inte kylarvätska får man hoppas? Kanske en riktigt lång åktur med vagnen råder bot på detta? Ska hålla koll på detta, tack för ditt svar.
-
På min fd. 523 var oljelocket liksom avskärmat från skvätt av ny och varm olja, och det var rostigt på insidan...
Så det kanske är samma för dig?
-
Det är ingen fara om det bara finns klegg under oljelocket, som sagts kondens vintertid och på vissa bilar jag har haft, även BMW, så förvinner det inte ens vid längre sträckor när det är kallt ute.
Finns detta klegg någon annanstans som på oljestickan eller i expansionkärlet, då har man döremot problem att ta itu med.
-
Motoroljan genomgår en partiell sönderdelning under inverkan av bl a temperaturen i motorn. Den blir därefter delvis blandbar med vatten och glykol och processen påskyndas av t ex vägsalt. Den som någon gång jobbat med fartygsdieslar (speciellt gäller det fartyg som går i saltare vatten än i Östersjön) har säkert kommit i kontakt med det. Som Davve säger, så länger man inte hittar klegget på oljestickan så behöver man inte oroa sig.
-
Som Davve säger, så länger man inte hittar klegget på oljestickan så behöver man inte oroa sig.
Om man inte har en Peugeot, där det är helt "normalt" på vissa modeller vintertid. ;)
-
Om man inte har en Peugeot, där det är helt "normalt" på vissa modeller vintertid. ;)
Peugeot, vad är det för nåt... ;) :D
-
Peugeot, vad är det för nåt... ;) :D
Hade en 205 GTI -89 i 1.5 år, otroligt skojig bil. :D Men nordisk vinterkyla klarade den inte utan majonäs i oljan trots flitigt användade av motorvärmare, och då ända ner i tråget utan att det var något fel på den. ??? Ingen vet vad det beror på heller, vissa bilar har det, andra inte. Peugeot/Citroen har varit medvetna om problemet och sålt en värmekabel att montera i oljepåfyllningen/vevhusventilationen (oljepåfyllningen sker inte genom ventilkåpan utan en burk utanpå motorn som sitter ihop med vevhusvent.) men något riktigt sätt att få bukt med finns inte.
Varning för topicurspårning... ;D
-
När familjen skulle byta ut vår Golf -99 så tittade vi på både Peugeot och Seat Ibiza. Det blev en nyare Golf istället.
-
Tack för era svar, känner mig lite lugnare. Har varit ut på några längre åkturer nu och det gula har inte ökat iaf, ser snarare ut som det har blivit lite brunt där under locket. Så det går åt rätt håll iaf. ;)