Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => X-serien/Z-serien/M-serien/Alpina/Hartge => M-serien => Ämnet startat av: HD91 skrivet januari 09, 2010, 11:07:03
-
Dags att skriva nåt om detta nu, när forumet verkar börjat tagit fart på allvar :)
I likhet med Stephans arbete med 540, som redan är känt här, så letar vi kort sagt efter E34 M5 världen över.
Samtliga fordonsdata finns upplagda på hemsidan; alla bilars chassinummer (alltid 7 sista), exteriörfärg, produktionsdatum samt i tillämpliga fall vilket land den senast påträffades i. Bilar som har nån mer sällsynt kod eller är utrustade av Individual får en särskilt notering om det i högerkant på tabellerna.
Vi använder oss av bilregister-system samt gör förfrågningar på okända bilar till salu för att få tag på så många uppgifter som möjligt. Bland annat har vi kartlagt USA och Kanada nästan till fullo. Sverige är också mer eller mindre komplett (vissa enstaka importbilar från 2003-2008 kan saknas - meddela oss gärna om ni råkar ha en bil regad då).
Det som är primärt för oss i Europa att hålla koll på är följande:
M5 3,6 (HD91) - tillverkade 4/88 till 4/92 = 5877 bilar
M5 3,8 (HC91) - tillverkade 7/91 till 7/95 = 2676 bilar (varav 404 som 1995 års M5/6vxl)
M5 touring (HJ91) - tillverkade 3/92 till 8/95 = 891 bilar (varav 209 som 1995 års M5/6)
Sedan finns också de högerstyrda M5 3,6 (HD92 - 524st) samt M5 3,8 (HC92 - 343st - varav 138 M5/6) och förstås den amerikanska M5:an (HD93).
De är dock inte så intressanta för oss i Skandinavien, så de nämner jag inte mer här.
I förbifarten kan vi även berätta att det tillverkades 265 st högerstyrda M5 3,6 i Sydafrika, från kit.
Här är ett exempel på hur det ser ut i listona för den som är intresserad. Listorna är skyddade med login,
men man kommer åt dom genom att ordna ett medlemskap på hemsidan. Det är såklart helt gratis och tar vanligtvis inte ens 24 timmar innan vi släppt in en ny medlem.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.e34m5.se%2Fupload%2Ffiler%2Fregexhc91.jpg&hash=ac276fa29aafd45795fce54afb5c7b9da665afbe)
Registersidorna hittas under länken här: http://www.e34m5.se/forum/ovrigt.asp?4430050§ionid=3 (http://www.e34m5.se/forum/ovrigt.asp?4430050§ionid=3)
Jag kan även rekommendera våran färgstatistik.
M5 3.6: http://www.e34m5.se/forum/M536lhdfarger.asp (http://www.e34m5.se/forum/M536lhdfarger.asp)
M5 3.8: http://www.e34m5.se/forum/M538lhdfarger.asp (http://www.e34m5.se/forum/M538lhdfarger.asp)
M5 touring: http://www.e34m5.se/forum/M5tourfarger.asp (http://www.e34m5.se/forum/M5tourfarger.asp)
Förhoppningen med tråden är att vi ska nå ut till nytt folk (kontakter med ägare som ännu ej kände till oss)
och kanske få in uppgifter om okända fordon (i Skandinavien och även fjärran bort). Hittar nån en M5 till salu på ett ovanligt ställe så får man mer än gärna hojta ut länken här. All hjälp mottages tacksamt.
Jag ska försöka hålla tråden uppdaterad samtidigt som vi uppdaterar vår klistrade tråd på m5board.
Börjar idag med M5 3.8. Återkommer senare om de andra.
Skall även nämna att vi har delat upp det lite mellan oss. Jag försöker hålla koll på sedanerna 89-94,
Schnitzer har ansvar för alla 95:or och m5toureg (medlem här än?) tar hand om samtliga touringar.
Kontakt till oss finns i varje registerlänk. Går bra att PM:a till mig här också. Läser flera gånger per dag.
M5 3.8 - 2009-12-31 (av 2676 st):
Sweden = 338 (about 150 wrecked or stolen)
Germany = 115
U.S.A. = 64
Russia = 54 (25+ stolen)
Finland = 31
Japan = 20
Poland = 16
Brazil = 15
Latvia = 15
Norway = 14 (of which 10 are wrecked)
Italy = 13
Switzerland = 13
United Kingdom = 9
France = 8
Spain = 8
Netherlands = 8
Denmark = 7
Canada = 6
Belgium = 5
Ukraine = 4
Czech Republic = 4
Turkey = 4
Iceland = 3
Austria = 3
South Korea = 2
Luxemburg = 2
United Arab Emirates = 2
Hungary = 1
Lithuania = 1
Serbia = 1
Portugal = 1
Belarus = 1
Nigeria = 1
Guadéloupe (FRA) = 1
Gibraltar (UK) = 1
South Africa = 1
Oman = 1
Malaysia = 1 (wrecked)
Australia = 1 (wrecked)
Peru = 1
Argentina = 1
-
Intressant och värdefull information! Borde kanske ligga i M-forumet?
-
Ja, det kanske du har rätt i. Blev lite bråttom när jag såg alla Stephans trådar ;D
-
Jepp! Därmed ... fixat. ;)
-
Mycket intressant, tack för att du delar med dig av din kunskap.
Mvh:
Thomas
-
Jag måste bli medlem på er sajt, trots att jag inte har någon M5. Hoppas att det är ok. Tack för informationen.
-
Trevligt att ta del av. Gillar M5 E34 touring, skulle kunna tänka mig en som entusiastbil. Såg att "m5toureg" var inloggad tidigare idag, blir intressant att ta del av hans information kring touringmodellerna längre fram.
-
Jag måste bli medlem på er sajt, trots att jag inte har någon M5. Hoppas att det är ok. Tack för informationen.
Absolut OK. Bara att logga in nu och kolla ;D
Bra att m5toureg är här också. Det är en stor tillgång i touring-frågor. Kan säkert komma en uppdatering från hans sida i den här tråden (antalet identifierade M5T - som faktiskt är ganska stort - en bra bit över halva produktionen).
-
HD91: Inloggad, fungerar bra. Tackar! Skall kolla runt lite. Ser lovande ut.
-
Inget nytt på touringfronten?
-
Vill bara passa på att ge lite "credit" för en riktigt bra sajt. e34m5.se-sajten har mycket värdefull och bra information. Pratade med en amerikan igår som i förbigående (när jag nämnde att jag kom från Sverige) sade att det verkar finnas många E34 M5 i Sverige. "Ni har ju bland annat en riktigt bra sajt" fick jag minsann höra och han syftade förstås på e34m5.se.
-
Som en M5 E34-fantast är det en fröjd att besöka den sidan, hatten av.
-
Imponerande information av HD91. Måste ligga mycket arbete bakom.
-
Jaså vi är kända i USA också ;D Jag har en del kontakter över atlanten, men mest kanadensare faktiskt. Dom verkar lite mer noggranna med originalskick och historik. I US är det mer "mods & upgrades" som gäller för dom bilarna, på gott och ont.
Det tog några timmar att bygga upp allt, men jag är absolut inte ensam. Har fått bra hjälp av hundra personer skulle jag tro. Vi hoppas det fortsätter växa. Just nu har vi väl hittat ca 25% av hela M5-produktionen, var fjärde bil ungefär. Touringarna ligger på över 50%. 3.8 på dryga 30%. US-modellen på mer än 50%. Mest glest är det på 3.6 limo i vänsterstyrt utförande och sålt till Europa, Japan, Sydamerika.
-
Då har ni några timmar framför er, antar jag, innan resten av vagnparken är dokumenterad. ;) Tids nog är ni i hamn. Mycket gediget material du/ni har skakat fram hittills som sagt.
-
Exklusivt för bimmerforum som enda forum förutom M5-forumet ;) Lite färska uppgifter från Sverige:
Antalet M5 E34 är 433 (479) stycken (2009 års siffror inom parantes)
Fördelat på 241 (259) st M5 3.6 samt 192 (220) st M5 3.8. Får tillägga att skrotade, exporterade eller stulna bilar som ej avregistrerats hos Transportstyrelsen fortfarande är med. Identiteten lever ju fortfarande så att säga.
Frågor besvaras gärna i tråden om det skulle vara något. Nedgången brukar stadigt ligga på 10% per år.
Statistik för varje modell:
3.6:an:
Årsmodell/antal
1989: 47 (50)
1990: 87 (88)
1991: 75 (87)
1992: 32 (34)
3.8:an:
Årsmodell/antal
1992: 97 (123)
1993: 40 (41)
1994: 29 (30)
1995: 26 (26)
-
Oj det var inte många kvar!
-
Tack för den uppdateringen vad gäller antal kvarvarande M5 E34:or. Synd att man inte hör möjlighet att köpa på sig en tre-fyra st M5:or till. Dröjer inte länge (svårt redan nu) innan det blir lite klurigt att hitta ett fint exemplar.
Mvh:
Thomas
-
Intressant att ta del av dessa uppgifter. Ligger en hel del arbete bakom innan man kan sammanställa allt detta förmodar jag.
/Erik
-
"exklusivt för bimmerforum"...det tackar vi för!!
-
Försvinner fler och fler ex av E34 M5. Man får hoppas att de fina exemplaren finns kvar och de i sämre skick är de som avregistreras. Glädjer mig att det finns entusiaster som tar hand om dessa vagnar.
-
Har pulat fram lite statistik nu. Den som intresserar sig för hur många M5 det tillverkades av varje färg och klädsel kan titta här.
http://www.e34m5.se/forum/kladselstatistik.asp (http://www.e34m5.se/forum/kladselstatistik.asp)
Välj under "exterior colours" för att få fram färglistorna på önskad modell (indelat på årsmodell).
Nästa projekt blir då att via program lura fram vilka kombinationer av dessa som är vanliga resp. ovanliga :)
-
Noterade det. Mycket bra jobb.
-
Statistik är alltid trevligt, tackar vi för. Är lite sugen på att införskaffa mig en riktigt fin M5 E34 som ren entusiastvagn. Härliga bilar helt klart.
-
Statistik är alltid trevligt, tackar vi för. Är lite sugen på att införskaffa mig en riktigt fin M5 E34 som ren entusiastvagn. Härliga bilar helt klart.
Riktigt fina exemplar är väl sällsynta idag?
-
Riktigt svårt måste jag säga. Verkar som att dessa vagnar ofta hamnar i "fel händer", tyvärr.
-
Ja, det har du tyvärr rätt i Helmut. Men med tiden blir det garanterat bättre. Dom som vill köra sönder saker eller bruksa väljer oftast en E39 M5, eftersom dom nu är nere pris och fortsätter att falla.
För den som är intresserad tog jag ett span på Blocket på alla som finns till salu. 7 st av dom finns kvar, den för 90k är såld och Individualen för 85k är också såld.
Av dessa 7 är följande tre något att ha och är man sugen skulle jag definitivt ta en närmare titt för det är inte så ofta det dyker upp bra exemplar.
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_M5_e34_3_8_sedan_27302954.htm?ca=7&w=3 (http://www.blocket.se/stockholm/BMW_M5_e34_3_8_sedan_27302954.htm?ca=7&w=3)
http://www.blocket.se/alvsbyn/Bmw_m5_3_8_27255787.htm?ca=7&w=3 (http://www.blocket.se/alvsbyn/Bmw_m5_3_8_27255787.htm?ca=7&w=3)
http://www.blocket.se/vasterbotten/Bmw_m5_27025456.htm?ca=7&w=3 (http://www.blocket.se/vasterbotten/Bmw_m5_27025456.htm?ca=7&w=3)
Den sista är Individual. Savanne-Leder, vilket är nån slags exklusivt möbelskinn. Det är den enda M5:an som tillverkats med detta!
Övriga exemplar är överprisade. Antingen gamla bruksbilar som rostat och har allmänna fix eller så är det nåt misshandelsobjekt eller stylingbygge.
Tyvärr är det så att okunniga säljare/ägare med skabbiga exemplar försöker surfa på vågen av entusiastbilspriser, så det gäller att kolla objekten noga. Är ju en skillnad som natt och dag på vissa.
-
Tips!
http://www.blocket.se/ostergotland/Bmw_M5_3_8_e34_340hk_27577026.htm?ca=7&w=3 (http://www.blocket.se/ostergotland/Bmw_M5_3_8_e34_340hk_27577026.htm?ca=7&w=3)
En bil som behöver få nytt skinn på förarstol och mittkonsol, men som annars ser ut att vara riktigt bra.
Ett verkligt kap för det priset! Endast 4 st M5 3.8 gjordes i den färgkombinationen!
-
Ser fin ut, känner du till historiken på bilen?
-
Läcker färg. Hoppas vagnen hamnar hos en entusiast.
Mvh:
Thomas
-
Exakt vem som tog in denna gröna skapelse 2004 vet jag inte. Men från ungefär 2005 har den bara ägts av entusiaster och naturligtvis enbart sommarkörd. Motorn är renoverad en vinter, tror det var 2007-2008. Mycket noggrant utfört av ägaren med fotodokumentation såväl som inköpskvitton.
Växellådan kommer från en 93:a och har gått runt 16000 mil. Bilen omlackad för några år sen också. Så det är ett bra tekniskt skick! Inredningen är väl det man får jobba på. Jätteljust läder och 22500 mil innebär såklart en del märken även om man bara åker sommar.
Nuvarande ägaren finns på M5-forumet där han även skrivit lite om den.
-
Utmärkt information som vanligt!!
-
Tackar. Man försöker hålla koll.
Såg att annonsen på den gröna försvann redan igår kväll, så det var nog fler än oss här som tyckte det var ett kap!
Hoppas som sagt att den hamnar hos en entusiast/samlare som gör klart det lilla som fattas. Tråkigt när dom hamnar hos turbobyggare eller nån som bara vill ha en "sladdbil" för sommaren. Skicket brukar bli lidande. Då går den snabbt från att vara ett kap till att vara dyr.
-
Tips igen!
http://www.blocket.se/gavleborg/Bmw_M5_Touring_28246813.htm?ca=5&w=3 (http://www.blocket.se/gavleborg/Bmw_M5_Touring_28246813.htm?ca=5&w=3)
M5 touring -92, med behov av hellack, men annars fint skick och med en Individual-inredning a ala 20 Jahre Motorsport M5:orna! Enda exemplaret av sitt slag.
Lågt pris, vilket medger för seriös renovering i budget.
Den skulle jag slagit till på som objekt, om jag inte redan haft alla mina.
-
Kul med intressanta objekt. Synd att individual i detta fall inte inefattat en originalinredning från en 20 jahre med sina specialla stolar och röda bälten osv.
Gått lite långt, men med tanke på att den är speciell kanske man kan ha överseende med detta.
Mvh:
Thomas
-
Kan vi ändra texten om vår hemsida under "länkar" här på sidan, från E34 M5 Forum till M5 Forum? Vi har uppdaterat med en avdelning för E39 M5, så känns bättre att vi bara kallar oss M5-forum nu :D Ska komma upp något om E28 och E60 lite senare.
Ett besök och läsa detaljerad information om E39 M5 rekommenderas. Väldigt mycket jobb nedlagt här för att få fram en vettig informationsportal.
http://www.e34m5.se/forum/e39m5_main_index.asp?4303500§ionid=3 (http://www.e34m5.se/forum/e39m5_main_index.asp?4303500§ionid=3)
E34 M5-registret återfinns på samma plats som tidigare.
http://www.e34m5.se/forum/ovrigt.asp?4564785§ionid=3 (http://www.e34m5.se/forum/ovrigt.asp?4564785§ionid=3)
-
Självklart, det är nu åtgärdat.
Kul att ni väljer att behandla fler modeller. M5 E39 börjar bli lite till åren, en fin sådan gör så att man höjer på ögonbrynen faktiskt. Längre fram är det inte alls omöjligt med en till entusiastbil. Det naturliga steget är då E39 naturligtvis. :)
Mvh:
Thomas
-
Sund att det inte fanns E39 M5 Touring, jag hade gärna vela ha en sådan.
-
Kanon Gemini/Thomas!
Har faktiskt en E28 M5-avdelning på gång också. Dom som är medlemmar på M5-forumet kan redan nu kolla på den under: http://www.e34m5.se/forum/e28m5_main_index.asp (http://www.e34m5.se/forum/e28m5_main_index.asp) (följ vänstermenyn)
Har bett vår webmaster att lägga upp den synligt, så den borde synas för alla inom några dagar. Kräver dock bilder och en del finslipning innan det är klart. Jag fick tipset att LeifL är E28-experten på den här sidan. Kanske har några tips om hur vi ska göra en allmän beskrivning av E28 M5? Färgstatistiken är redan upplagd. Behövs bara nån exempelbild. Jag känner dock att kunskaperna är något begränsade. Har inte koll på alla specar mer än det jag lärt mig av materialet. Så om nån vill skriva en allmän introduktion till E28 M5 är dom välkomna att kontakta mig. Hur vi brukar göra framgår av presentationssidorna för E34 och E39.
Fanns faktiskt en E39 540i touring som BMW byggde ihop med M5-motor, låda osv. Tror dock inte den blir till salu i första taget :D
-
Nu har vi uppdaterat våran sida så vi heter numera www.m5portal.com (http://www.m5portal.com).
Så hade varit kanon om Thomas eller Alain kunde ändra länken på första sidan till m5portal.com.
Sen den här tråden började skrivas har vi gjort mycket ändringar, så nu kan man läsa om alla M5-versioner (F10 befinner sig under konstruktion). Uppdateringar kan följas via FB om man söker efter m5portal.com.
E28 M5: http://www.m5portal.com/forum/e28m5_main_index.asp?8658198§ionid=3 (http://www.m5portal.com/forum/e28m5_main_index.asp?8658198§ionid=3)
E34 M5: http://www.m5portal.com/forum/ovrigt.asp?2564035§ionid=3 (http://www.m5portal.com/forum/ovrigt.asp?2564035§ionid=3)
E39 M5: http://www.m5portal.com/forum/e39m5_main_index.asp?4866909§ionid=3 (http://www.m5portal.com/forum/e39m5_main_index.asp?4866909§ionid=3)
E60 M5: http://www.m5portal.com/forum/e60m5_main_index.asp?2772127§ionid=3 (http://www.m5portal.com/forum/e60m5_main_index.asp?2772127§ionid=3)
F10 M5: http://www.m5portal.com/forum/f10m5_main_index.asp?3989945§ionid=3 (http://www.m5portal.com/forum/f10m5_main_index.asp?3989945§ionid=3)
Informationssidorna och det mesta av M5-forumet (undantaget vissa kategorier om E34 & E39) kan läsas helt utan inloggning.
-
Varsågod! Ändrade det och klart. ;)
-
Merci beaucoup!
-
Inge orsak! alltid här för att hjälpa till. ;)
-
Stulen M5 E34! FJC584, en fin entusiastbil, har försvunnit ur ett garage på Södermalm i Stockholm.
Hjälp oss att hålla lite koll efter den eller delar av den. Mer info: http://www.m5portal.com/forum/topic.asp?rand=174831&whichpage=1&TOPIC_ID=5733쯼 (http://www.m5portal.com/forum/topic.asp?rand=174831&whichpage=1&TOPIC_ID=5733쯼)
-
Fasen vad tråkigt för ägaren, kan riktigt känna hugget i hjärtat när man inser att ens pärla är borta. Hoppas den kommer tillrätta utan större blessyrer.
-
Trist att det händer så ofta men M modeller. :(
Hoppas att han får den tillbaka utan stora skador.