Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => Oldtimers => Ämnet startat av: Nordstedt skrivet januari 07, 2010, 18:39:42
-
Köpte mig en 518i -87 E28 (min andra) i tisdags och idag kom första problemet, det var när jag satte mig i bilen för att köra från jobb, som jag efter några km reagera på att det inte kom någon värme i kupen, stannar bilen och öppnar huven, hör hur det gurglar från kylaren, känner på alla slangar samtliga är varma (inkl termostathuset) förutom den nedre som går mellan termostat och kylare, den var kall.
Är det termostaten som inte öppnar ordentligt ? jag knacka lite på termostathuset med en ringnyckel och vips kom värmen igen, även om jag tycker att det är lite dålig fart på den, (då jämför jag med min 525 E34), ska kanske inte va bättre på E28orna, satte mig i bilen och körde hem, värmen funka hela tiden, väl hemma öppna jag huven för att känna på slangarna igen men den undre är fortfarande inte i närheten lika varm som övriga.
Kan man med säkerhet fastställa att det är termostaten som spökar ? eller kan det vara något annat !
Det ska enligt säljaren sitta en ny vattenpump på bilen.
Tacksam för svar !
-
Det första jag skulle kolla (nu på vintern) är glykolhalten. Åk till en mack och låt dom mäta vilken temperatur den klarar.
Har dom bytt vattenpumpen så har dom ju tömt systemet ;)
-
Jepp! 100% att det är termostat som trasslar till, det är fler som har fått problem när det är såpass kallt ute, den kan sitta fast med kyllan och när motor blir varm, det blir hög tryck i vatten som tvinga termostat att öppna sig eller är det en vattenslang som gå sönder
Som du ser, du knakade på den, den öppnade sig och det gick bättre med värme
Om det sitter en ny vattenpump och de inte ha bytt termostat då är de dum, man ska alltid göra det.
-
Katastrof !
var precis ute och mätte glykolhalten, frostpunkten låg på -3 och vi har -5 idag, jag slog på den lilla glykol jag hade hemma, köpte som sagt bilen i tisdags och har inte haft tid att kolla frostpunkten, så då är ju frågan, vad har hänt med motorn ?, där måste ju uppenbarligen ha varit någon form av cirkulation med tanke på att jag fick tillbaka värmen. vad blir nästa steg ?
skall tillägga att slangarna är inte frusna, trycker jag på dom så sörplar det i kylaren.
-
-3 räcker inte på långa vägar. Man behöver minst -35/40.
Men har motorn inte blivit överhettad är det nog inga problem. Det är normalt att värmen försviner om det är en förlåg glykolhalt. Och du får tillbaka cirkulation när du stannar, då den kalla vinden avtar och motorn värmer upp. Det första stället det fryser på är mindre slangar som lämnar motorn.
Ställ in bilen. Töm ut mycket vatten, fyll på med glykol enligt rekommendationer + vatten, mät glykolhalten igen. Håll sedan koll på vatten nivån/temp motorn. kolla även oljan efter vatten (mjölkaktig olja).
Det värsta som kan hända är Hög motortemp och blåst toppackning. Eller bara lite vatten läckor.
Har du köpt bilen på en firma. kör tillbaka den, skäll ut dom. Och be dom att fylla på glykol + säg att du ska hålla koll på vatten och olja. Och att du kommer tillbaks om det blir följeproblem.
-
PUH ! jag kan andas ut igen, det har visat sig att min glykolprovare visar helt bananas värden, tyckte det var konstigt att det inte frusit i slangar, så jag låna en glykolprovare av en kompis, vips så visa den -27, jag fyllde på lite ytterliggare glykol, så fryspunkten ska vara mer än väl här i skåne.
Så det måste vara som Alain skriver att det har varit termostaten som hängt sig, så en ny sådan ska inhandlas snarast.
Hoppas det löser sig nu.
stort tack till MrB och Alain för snabb och proffsig hjälp. Bimmerforum är helt suveränt :)
-
Låter rimligt, monterade ny termostat på min 518 E28 nyligen då jag hade problem med värmen. Kan vara värmeventilen som spökar också. Men om värmen dök upp när du knackade på termostathuset så bör man väl börja i den änden.
Hoppas det löser sig.
-
Bra! hoppas det löser sig 8)
-
Kanske luft någonstans i systemet med?
-
Inget orsak Nordstedt, vi är ju här för hjälpa till så fort och så bra det går, ;)
-
Hur har det gått, hunnit med att byta termostat eller kontrollerat statusen på värmeventilen (vid torpedväggen)?
-
Jah har inte hunnit få på en ny termostat :( dock funkar bilen bra igen, inte lika kallt här längre. Men termostaten ska ju självklart bytas så fort jag får tummarna ur ;)
-
Har du bytt ut termostat? Hur går bilen nu?
-
Jodå termostaten är bytt och bilen går igen :)
-
Kan vara värmeventilen som spökar också.
Jaha, då är det nog fel på denna på min nya vinterkärra, dels kommer det ingen vidare värme, dels så tycker jag inte jag får någon reaktion när jag vrider på värmereglaget. ??? Motortempen verkar vara ok, den brukar ligga lite över mitten på mätaren.
-
Jaha, då är det nog fel på denna på min nya vinterkärra, dels kommer det ingen vidare värme, dels så tycker jag inte jag får någon reaktion när jag vrider på värmereglaget. ??? Motortempen verkar vara ok, den brukar ligga lite över mitten på mätaren.
Jag har hittat mitt fel, det finns ingen förbindelse mellan värmereglaget och värmeventilen! Detta av den enkla anledningen att min bil har ett elektroniskt reglage men den dit-transplanterade motorn, M10B18, har en manuell värmeventil som kräver manuellt vred med vajerkabel. Så just nu har jag ställt värmeventilen under huven på max värme, sedan reglerar jag temperaturen med friskluftspjället... Detta går att lösa, jag behöver ett manuellt vred och en kabel alt. en elektroniskt värmeventil. Frågan är dock om en elektronisk värmeventil passar på M10B18 dragning av kylvattenslangar? Eller om jag orkar ta tag i det, jag ska ju bara ha bilen över vintern.