Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!

Modellrelaterade diskussionsforum => 3-serien => E36 1991-2000 => Ämnet startat av: Mempha skrivet januari 05, 2010, 20:11:58

Titel: 325 E36 -91 grejer till en 328 E36 -96
Skrivet av: Mempha skrivet januari 05, 2010, 20:11:58
Hej!

Det är så att en kompis har lite grejer kvar från sin 325a, så vi tänkte att några saker kan vara kul att sätta på min 328. ;)
Först har vi pratat om databoxen. Hur funkar en 325as databox i en 328? Hade tänkt att chippa den boxen isåfall, så har man en originalbox vid sidan om.
Sen har han även hela diffklumpen kvar, tänkte ju att det kan vara kul med lamelldiff i 328an. :) Men vi kom att tänka på utväxlingen. Hur mycket skiljer 325ans utväxling från 328an?
Titel: SV: 325 E36 -91 grejer till en 328 E36 -96
Skrivet av: kilroy skrivet januari 07, 2010, 14:18:11
Ingen som kan hjälpa honom?
Titel: SV: 325 E36 -91 grejer till en 328 E36 -96
Skrivet av: Alain skrivet januari 07, 2010, 14:34:06
Hittade det på en sida.

Utväxling på ZF lådan till e36 M3/328

1:an 4,20
2:an 2,49
3:an 1,66
4:an 1,24
5:an 1,00
R 3,89


Utväxling på M5 E34 Diffklump
3.91


535 klumpen passar rakt av att sätta in i en M5 Diff och har utväxlingen:
3.07
 

Modell Typ Motor Diffutv.(man/auto)
-------------------------------------------------------------------------------------
316i alla M40, M43 3,38/4,44

318i Sedan,touring,cabbe M40, M43 3,38/4,44

318iS Coupé M42 3,45/4,44

318iS Coupé M44 3,38/4,44

318ti Compact M42, M44 3,38

318tds Sedan, compact, Touring M41 2,79

320i Sedan, coupé, touring, cabbe M507M52 3,45

323i Sedan, coupé, touring, cabbe M52 2,93

323ti Compact M52 3,07

325i Sedan, coupé, touring, cabbe M50 3,15

325tds Sedan M51 2,56

328i Sedan, coupé, touring, cabbe M52 2,93/3,07

M3 Euro (tidiga) Coupe S50b30 3,15

M3 (-95 lättvikts Euro) Coupé S50b30 3,23

M3 Evo Sedan, coupé S52b32 3,23

M3 US Sedan/coupé M52b32 ?
Titel: SV: 325 E36 -91 grejer till en 328 E36 -96
Skrivet av: kaptenlöjtnant skrivet januari 08, 2010, 10:28:15
En ren spekulation kommer här, jag har läst att 325ans insug
är att föredra mot 328ans original p.g.a. utformningen.
Jag sätter mig att googla lite på detta så kanske någon med
direkt erfarenhet hinner emellan...  ::)
Titel: SV: 325 E36 -91 grejer till en 328 E36 -96
Skrivet av: 320iSE90 skrivet januari 08, 2010, 10:32:58
Ang. insug:
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=852.msg4576#msg4576 (http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=852.msg4576#msg4576)

http://www.bmw-m.net/techdata/m50vsm52.htm (http://www.bmw-m.net/techdata/m50vsm52.htm)

(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.bmw-m.net%2Ftechdata%2Fimages%2FIntake_Port_Comparo_small.jpg&hash=42d9c37bb00a950c8ded951c7429ba48745efd03)
"M52 left and M50 right port opening size comparison.  The max. dimensions for the M52 is
45mm x 23mm. The M50 is 55mm x 25mm."

(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.bmw-m.net%2Ftechdata%2Fimages%2FIntake_Plenum_Comparo_small.jpg&hash=85c745f9217d984614022422ba52ed354d8b339b)
"M52 left and M50 right plenum size
comparison.  Notice how much larger the M50 is."
Titel: SV: 325 E36 -91 grejer till en 328 E36 -96
Skrivet av: Jonne_racer skrivet januari 08, 2010, 18:22:14
325an verkar ha 3,15 i bakaxelutv. och 328 2.93 eller 3,07.
Så om du sätter en 325 klump på 328 så borde den axa snabbare och lite högre varvtal vid t ex 120 på högsta vxl.
Titel: SV: 325 E36 -91 grejer till en 328 E36 -96
Skrivet av: Mempha skrivet januari 08, 2010, 19:01:22
Tack för alla svar. :) Det här med insuget vet jag redan om, och det ska också bytas ut.
Det här med att sätta 325 klumpen på min 328 bör alltså tänkas över lite, visst är det nice att det axar bättre, men högre varvtal annars. Hmm...
Ingen som vet något om det här med boxen?