Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E34 1988 1996 => Ämnet startat av: Mixtus skrivet januari 05, 2010, 16:31:59
-
Helt nyligen hittade jag information om en för mig helt okänd E34-modell. Eftersom M5:an slutade säljas i Nordamerika 1993 skapades två "uppbiffade" 540-modeller med delar från M5:an. Årsmodellen var 1995.
Mest intressant tycker jag att den kanadenska modellen är, helt enkelt eftersom den fick flest uppdateringar. Den tillverkades i endast 32 exemplar, alla numrerade. För mer information rekommenderar jag följande länkar:
-
Väldigt trevliga vagnar.
Tilläggas bör att det finns personer på detta forum som sitter inne med enorma kunskaper kring dessa vagnar.
Mvh:
Thomas
-
Helt ny information för mig. Bra jobbat, Mixtus!!
-
Följdfråga, varför slutade M5 säljas i Nordamerika -93?
-
Gammal skåpmat ;)
1. M540i = 32 ex till Kanada, numrerade
2. 540is = 200 ex
Dessutom gick 70(?) Limited edition till Australien http://autos.groups.yahoo.com/group/BMW540iLE/ (http://autos.groups.yahoo.com/group/BMW540iLE/)
Mycket fina modeller, framför allt M540i :)
Men det finns fler Sondermodelle; Sportlimousine, Edeltouring, Atlanta 1996 Olympic Edition, Japan Anniversary, Individualserie 95 Selection, sedan en individualserie till Thailand, individualserie till Italien (endast 520). Det finns lite godbitar. Vid tillfälle kan jag lägga upp lite bilder, Stephan kan säkert bidra med fler
-
Hittade för övrigt några exemplar av den kanadensiska versionen till salu.
En av dem är den sist tillverkade, nummer 32, som lär vara unik på flera sätt. Det är den enda versionen i "british racing green" och den har helskinnsinredning med "caramel interior". Tyvärr verkar exemplaret vara en långmilare med minst 24000 mil på mätaren. Inredningen lär vara sliten (enligt uppgifter jag hittade på andra forum) och priset är hutlösa 25.500 kanadadollar. Bilen lär dessutom ha varit till salu i snart tre år. Synd på ett så pass udda exemplar. Om priset var bättre hade det varit kul att sätta tänderna i denna raritet.
Bjuder på lite bilder:
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg6.glowfoto.com%2Fimages%2F2010%2F01%2F05-0819531313T.jpg&hash=e6d6f2e98e54588d2eb9d32e4fb8a3430384f84c) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=05-081953L&y=2010&m=01&t=jpg&rand=1313&srv=img6)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg5.glowfoto.com%2Fimages%2F2010%2F01%2F05-0801549321T.jpg&hash=d640a4d254ed289866c211d7880502b650377c65) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=05-080154L&y=2010&m=01&t=jpg&rand=9321&srv=img5)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg5.glowfoto.com%2Fimages%2F2010%2F01%2F05-0802263597T.jpg&hash=23d840090d955914496118b296aa74f1b1200829) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=05-080226L&y=2010&m=01&t=jpg&rand=3597&srv=img5)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg4.glowfoto.com%2Fimages%2F2010%2F01%2F05-0936102959T.jpg&hash=71cf7637b31415ee52dd325a1f8571f9a989c0c9) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=05-093610L&y=2010&m=01&t=jpg&rand=2959&srv=img4)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg5.glowfoto.com%2Fimages%2F2010%2F01%2F05-0803259358T.jpg&hash=29e407bb61c91b11ceb9e4f83ee20edac17c6098) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=05-080325L&y=2010&m=01&t=jpg&rand=9358&srv=img5)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg5.glowfoto.com%2Fimages%2F2010%2F01%2F05-0803534236T.jpg&hash=eaf8f9cfc5dbdcefddfba0d414c27353d0afe515) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=05-080353L&y=2010&m=01&t=jpg&rand=4236&srv=img5)
-
tråden
http://www.bcbimmers.com/forums/showthread.php?s=4ec43e402ded172c8f8cf8183c3d4761&t=2439&page=2 (http://www.bcbimmers.com/forums/showthread.php?s=4ec43e402ded172c8f8cf8183c3d4761&t=2439&page=2)
-
M5 försvann tidigt. Varför vet nog bara BMW North America. Men det var aldrig aktuellt att lansera M5 3,8 i USA. Istället gjorde man en uppgradering av M5 3,6 som 1993 års modell. Den kunde lackas i flera av kulörerna som samtidigt erbjöds till 3.8:an och den fick också 3.8:ans hjul och det eminenta EDC-chassit. Bilarna utrustades med en speciell läderklädsel, endast för den årsmodellen (M5 US-Leder) och det satt interiörlister i Vogelaugenahorn i alla bilarna liksom främe dörrhandtag med inskriptionen "BMW Motorsport". 261 st bilar tillverkades av detta speciella hopkok.
-
Det byggdes 257st 540i/6 med EDC III/Nürburgringchassi;
139st M Sport till USA
32st M540i till Kanada
70st Limited Edition till Australien (enda 540i/6 dit)
7st Limousine för Europamarknaden
9st Touring för Europamarknaden
Dessutom 65st 540iA M Sport för USA.
Totalantalet M Sport är alltså 204st. Chassinummer på dom 6vxl finns på bimmerforums.com. Har självklart även dom på 540iA M Sport.
+ ett antal Europamodell, varav ca 20-25st bepansrade
#32/32 är British Racing Green och har volleder Modena/Mexicogrün. Det är den enda överlevande 400Nm E34 Limo:n i färgen, i och med stölden av den enda E34 M5:an i BRG i Ryssland (95:a med samma inredning som M5T Elekta, byggd innan).
Trådarna på amerikanska forumet;
540i/6 M Sport exteriör/interiör
http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=1340651 (http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=1340651)
540iA M Sport exteriör/interiör
http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=1340907 (http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=1340907)
M540i exteriör/interiör
http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=1341156 (http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=1341156)
Komplett lista över exteriör/interiör på alla dom 1524st tillverkade 540i/6 för Nordamerika
http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=1357930 (http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=1357930)
Australien fick 1st M5 3,8. Sydafrika och Nordamerika fick inga.
Spoilerpaketet på en dom 7st Arktissilber med Silbergrau Hell läder 540i/6 M Sport är standard M Technic Spoilerpaket. Scheckheft:s har det också, i och med M Sportpaket. M-Speglar var tillval till M5 och Individual tillval till övriga E34:or M Sport och M540i har dom som standard.
Denna #342/797 har M-speglar, M Sportpaket, M-färger i lädret och Individuallack (Schwarz-Mica) från fabrik http://www.garaget.org/?car=82302 (http://www.garaget.org/?car=82302)
M Sport var endast 1995års på pappret, dom är byggda under 1996årsmodell för Europa, men för att slippa OBD och för att särskiljas mot E39 så klassades dom som 95:or, även M3 och E38 gjordes det så med i Nordamerika (det finns fååå 96års BMW i Nordamerika). OBD var också orsaken att det bara finns 1995års Ferrari F50 i Nordamerika.
Kul att ni är intresserade, jag har skrivit spaltmeter och har ännu mer i huvudet/på papper:)
Mvh Stephan
-
Omslaget till 540is broschyren - nice :D
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg6.glowfoto.com%2Fimages%2F2010%2F01%2F05-1350481568T.jpg&hash=de11cc1da5aac819621ab37c82137f334d0abc41) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=05-135048L&y=2010&m=01&t=jpg&rand=1568&srv=img6)
-
STORT tack till Stephan, Scheckheft och HD91 som delar med sig av sin enorma kunskapsbank! Ni får akta er så att ni inte lockar mig att jaga en E34. Risken är att ni får ytterligare en E34-nörd på forumet. ;)
Fantastiskt snygg, E34:an. Klassiska former (precis som E38:an).
Fortsättningen på broschyren ...
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg6.glowfoto.com%2Fimages%2F2010%2F01%2F05-1604573043T.jpg&hash=fc0a52b5c3238ccfdb8f1bab04811e963d5c8a07) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=05-160457L&y=2010&m=01&t=jpg&rand=3043&srv=img6) (https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg6.glowfoto.com%2Fimages%2F2010%2F01%2F05-1605298751T.jpg&hash=acb9ef9059a553fd0ea3c9f6f30d82cb45e03350) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=05-160529L&y=2010&m=01&t=jpg&rand=8751&srv=img6) (https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg4.glowfoto.com%2Fimages%2F2010%2F01%2F05-1720426621T.jpg&hash=ac8277f27b6095fc52c42de40be1faf1fe4385ec) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=05-172042L&y=2010&m=01&t=jpg&rand=6621&srv=img4) (https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg6.glowfoto.com%2Fimages%2F2010%2F01%2F05-1606138454T.jpg&hash=0f1f55f0cb320bdd8216700e82e8fc5a5e62a7d3) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=05-160613L&y=2010&m=01&t=jpg&rand=8454&srv=img6)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg4.glowfoto.com%2Fimages%2F2010%2F01%2F05-1722375035T.jpg&hash=b67057fb3451fd165d8fbcd2a7744e612c2fd380) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=05-172237L&y=2010&m=01&t=jpg&rand=5035&srv=img4)
-
Vi suger till oss informationen allt vad vi kan!
-
STORT tack till Stephan, Scheckheft och HD91 som delar med sig av sin enorma kunskapsbank! Ni får akta er så att ni inte lockar mig att jaga en E34. Risken är att ni får ytterligare en E34-nörd på forumet. ;)
Fantastiskt snygg, E34:an. Klassiska former (precis som E38:an).
En till "galning" behövs ;D Men man skulle behöva flytta till varmare breddgrader för att nyttja bilen åretrunt.
-
Mixtus; Hämta en 540i M Sport eller M540i från Nordamerika, bli först i Europa, då har du en unik bil samtidigt du njuter av underbar körglädje:)
Stephan
-
Prisbilden varierar en del. //M540i #14 till salu för ca. $14,500. Nästan 16000 mil, men motorn enligt uppgift ersatt med en M62 från 540i, årsmodell 2001. Nästan $10,000 skillnad mot den gröna. Personligen är jag inte förtjust i daytonaviolett metallic 283, men bilen verkar vara i bra skick. Det verkar som att det gäller att hålla ett öga på marknaden.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg5.glowfoto.com%2Fimages%2F2010%2F01%2F08-0631323562T.jpg&hash=0b43ee91c34201c9f5425fccb9a02d396f18ccb9) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=08-063132L&y=2010&m=01&t=jpg&rand=3562&srv=img5) (https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg5.glowfoto.com%2Fimages%2F2010%2F01%2F08-0640032010T.jpg&hash=c83e33b891603e1d7c8785226b47c83707e17449) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=08-064003L&y=2010&m=01&t=jpg&rand=2010&srv=img5)(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg5.glowfoto.com%2Fimages%2F2010%2F01%2F08-0631558650T.jpg&hash=63c9d80cfe82944901546a810de4874d269f6e70) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=08-063155L&y=2010&m=01&t=jpg&rand=8650&srv=img5)
-
Stephan, jag har sökt dig via PM men det verkar inte fungera. Prövar här istället.
Alltså, det finns 257 st med EDC III/Nürburgringchassi. Både 540iA Sport (USA) och M540i (Kanada) hade EDCIII, vilket gör 204. Kvarstår 53 stycken. Antar i så fall att samtliga sju limousine för europamarknaden hade EDCIII och att de återstående 46 med EDC III gick till Australien. Har jag förstått det rätt?
Och hur är det med ECE M5 (styrning osv.), som fanns på USA- och kanadaversionerna – fanns det över huvud taget på någon av europamodellerna?
-
Denna är också till salu. Det blir lite mer spaning på dessa vagnar, börjar bli lite köpsugen.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg4.glowfoto.com%2Fimages%2F2010%2F01%2F15-1026291263T.jpg&hash=1a6c9a37cd57e011427823b8eac763ffebad3b66) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=15-102629L&y=2010&m=01&t=jpg&rand=1263&srv=img4)
-
Köp ;D
-
Prisbilden är lite skev så det gäller att ha is i magen. En del verkar tro att bilarna är så pass unika att de sätter helt galna priser. Jag var i kontakt med en ägare som vill ha otroliga 45,000 CAD, vilket får ses som rena fantasisiffror. Den svarta nedan är annonserad för 23,500 CAD och har ett bra miltal, 12.000 mil, och jag gillar den trots att färgkombinationen är lite "vanlig". Vi får se om han är beredd att röra sig lite prismässigt. Sedan finns det förstås den gröna, som jag är mest intresserad av, men säljaren är helt ovillig att göra något på priset.
-
Stephan verkar upptagen för närvarande, men jag har sett flera euro-specade 540i/iA med M5 servotronic, så det fanns även i Europa. Hur många kan säkert Mr. 540 himself svara på när han dyker upp ;D
Förekom även att 540 beställdes med M5:ans tank samt bromsar. Inga många bilar, men det fanns. Finns en mycket M5-inspirerad 540 touring-96, som senare exporterades till Ryssland. Den har det mesta; Avusblau metallic, EDC-chassi, M5 servotronic, M5 tank, kontrastlack på M-paketet, M-ratten, M fotstöd, M5 instegslister, M5 växelspaksknopp, M5 bakljusramp/folie, M aerodynamikspeglar, röda mätarnålar mm. Riktigt intressant :) Bilder finns i M5-forumet under avdelningen "konkurrenter till M5 E34".
-
Jo, jag har faktiskt börjat kika runt i ert suveräna M5-forum och stannade faktiskt ett tag på "konkurrentdelen" av forumet.
Tack förresten för svaret kring M5 servotronic. Det verkar finns en uppsjö med euro-specade 540 som kan "mäta sig" med (och som är bättre utrustade än) M540i. Trots det tycker jag dock att kanadaversionen är bland det roligaste man kan hitta på den här sidan av pölen och att de är numrerade gör det hela lite extra skoj.
-
Jakten på en M540 fortsätter, men det är inte enkelt. Det finns bara 32 vagnar att välja på. Strax innan helgen fick jag tag i ägaren till en enägarbil som är intressant. Tyvärr inte så unik i sin färgkombination (inner- och ytterfärg), men om skicket får avgöra så kan detta vara en vinnare. Diskussion pågår.
Tyvärr har jag fått reda på att den vita (GA64881) drabbats av något tråkigt. Någon har "roat" sig med att riva ut inredningen (Amaretta Anthracite) och den har därefter installerats i en röd 540i M-Sport. Mer information följer ...
Snart får jag väl lägga upp en projekttråd som beskriver jakten på en M540 E34 ... ;D
-
Gör en egen tråd. Ska bli väldigt intressant att följa din jakt. Och glöm inte - bilder ;D
-
Jakten på en M540 fortsätter, men det är inte enkelt. Det finns bara 32 vagnar att välja på. Strax innan helgen fick jag tag i ägaren till en enägarbil som är intressant. Tyvärr inte så unik i sin färgkombination (inner- och ytterfärg), men om skicket får avgöra så kan detta vara en vinnare. Diskussion pågår.
Tyvärr har jag fått reda på att den vita (GA64881) drabbats av något tråkigt. Någon har "roat" sig med att riva ut inredningen (Amaretta Anthracite) och den har därefter installerats i en röd 540i M-Sport. Mer information följer ...
Snart får jag väl lägga upp en projekttråd som beskriver jakten på en M540 E34 ... ;D
Jag minns den Hellrot 540i M Sport med Amaretta, har bilderna någonstans på den och tänkte på den när jag fick listorna på alla M Sport. Ingen hade Amaretta. Var snack om att den var Individualbeställd. Jag trodde någon hade beställt inredningen ny från Tyskland.
Stephan
-
Jag kommer nog att skapa en egen M540-tråd. Lägger upp bilder där (har även bilder på den vita ...).