Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Övriga BMW-diskussioner => Medlemsprojekt => Ämnet startat av: frayze skrivet januari 04, 2010, 17:01:11
-
På förfrågan lägger jag ut mitt projekt på detta trevliga forum jag lärt känna idag.
Detta är en lite annorlunda konvertering än vad ni kanske är vana vid, många har säkert sett detta på flera olika bilar.
Efter mycket effekthunger och lite för klent på sparkontot för att handla kompressor så valde jag att bakmontera en turbo på bilen istället! Detta är lite av ett "snikbygge" just för att prova och se hur bra fart jag verkligen kan få i motorn.
Är ni nyfikna så häng med! Nu kör vi ;D
Började med att riva bort och tvätta och blästra mina läckande ventilkåpor, standardfel på m60/m62 motorerna
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Farchive%2F20534%2F802668_tu50f9.jpg&hash=4e223852419a1aae440f46ee7964ed7b56218963)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Farchive%2F20534%2F802670_9h9qwh.jpg&hash=301151d68ae21f151b9400543ac9fbfd4cd1b9b6)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Farchive%2F20534%2F810273_m0bckf.jpg&hash=76cc3403c6512acd169f98cd30e4e6244ea9131c)
fortsatte med att riva bort och byta insugsmembranet som även det är standardfel på dessa motorer.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Farchive%2F20534%2F806670_0m3zcx.jpg&hash=e1c16e2f838a795986ec8a5e180d6a20f3486ae7)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Farchive%2F20534%2F806672_t56nag.jpg&hash=38ddd206027f5abe3ec6d163657101a0e7181f32)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Farchive%2F20534%2F806674_x1vqif.jpg&hash=bce6a5e856ed5ddcd4b1492bdac5108ec19e05df)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Farchive%2F20534%2F810267_bmbgfm.jpg&hash=94ad7b2b1100c6a4495d4792c1baae5510a690e5)
Trasigt insugsmembran
Monterade ner hela avgaset för att kapa det på mitten och svetsa på en v-bandsfläns.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Farchive%2F20534%2F801775_oyp3oh.jpg&hash=e254e082f66756817343de748ddb4cbb337feadb)
Sen var det bara att börja röra ihop ett nytt ljuddämpsfritt system och montera en turbofläns i slutet.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Farchive%2F20534%2F830182_0uylai.jpg&hash=0abd56a602cdcda8d950d678bd05be1c21d72d0e)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Farchive%2F20534%2F830187_0zvhl0.jpg&hash=d512e449dfa32a91d91f196fa0f7a773626c4228)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Farchive%2F20534%2F830188_09pi5r.jpg&hash=54c9a23de873c72c7ddf36595fd3469f9f1bfa12)
-
Ser intressant ut!!
Om du har några problem med bilder eller annat så hjälper vi dig!!
-
Läckert med turbokonvertering! Uppdatera gärna allt eftersom för detta vill jag inte missa att följa.
-
Jepp! alltid trevligt med projekter men när den är klart, ska du omregistrerar den eller ska du ta bort turbon innan besiktningen?
-
Rear mounted turbo är riktigt intressant koncept.
Gissar på att man kan dölja det med lite kåpor och sedan lossa wastegatestången så det inte blir något laddtryck.
-
Kul med svar :D Det blir inte att försöka regga om bilen med detta, därför jag bygger det med så bra hjälpmedel som möjligt, v-bandsflänsar och snabbkopplingar till oljan och så, ska gå fort att plocka bort och montera tillbaka! :D
Ska jag vara ärlig så vet jag inte om jag har så mycket tid att uppdatera på 2 forum samtidigt, det finns mer info och bilder på http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966 (http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966)
Kolla där så länge så kan jag uppdatera här när mer tid finnes 8)
-
Det här var något nytt för mig, med turbon i baken alltså. Intressant! :)
-
blir de inte ett jäkla turbolagg med så långa tryckrör? fast v8an kanske producerar tillräckligt med effekt så det inte blir så märkbart?
-
Uppdatera gärna tråden, frayze!
-
Hej alla glada! Nu är bilen äntligen uppstartad och hemkörd! Allt funkade och höll tätt. Var jädrigt halt med blanka 235:or bak hehe, gällde att vara försiktig på gasen så den inte laddade, nu står den hemma i mitt tråkiga underjordiska skit-garage där jag ska byta spridare, bygga nytt LMM hus (96mm) och snygga till resten och städa den.
Ber om ursäkt för dålig update, men som jag skrev, inte haft tid över
Här en liten videosnutt på hur den låter med turbon på ;D http://www.garaget.org/video/cs9njncrvscw (http://www.garaget.org/video/cs9njncrvscw)
-
Hur var det nu man lade upp bilder här igen?! tok kass på detta
-
Du har PM.
-
Vad sägs om en liten uppdatering?