Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!

Övriga diskussionsforum => Övriga BMW-diskussioner => Styling B/D => Ämnet startat av: micke skrivet juni 05, 2009, 15:26:31

Titel: H3 halvjus med Xenonlook
Skrivet av: micke skrivet juni 05, 2009, 15:26:31
Är det någon som vet vilka lampor som är dom bästa/likanr mest Xenon
Jag tror jag har H3 till min bil men är osäker.
Har hört att det finns halogenlampor som verkligen likanr Xenon, är sugen på att skaffa sådana
Monterade in LED's som parkeringslampor, blev skitsnyggt men nu så ser det lite skumt ut med gult halvljus :)
Titel: SV: H3 halvjus med Xenonlook
Skrivet av: k1mzo* skrivet juni 05, 2009, 16:17:49
Så vitt jag vet är det fortfarande än idag inga halogen som kommer i närheten av xenon :)

En konverteringssats behöver inte vara särskilt dyr för att fungera, kanske något att överväga?
Titel: SV: H3 halvjus med Xenonlook
Skrivet av: micke skrivet juni 05, 2009, 16:48:29
HAr priset sjunkit på konvertering?
Jag kommer ihåg att det kostade skjortan, typ 4-6 tusen
Titel: SV: H3 halvjus med Xenonlook
Skrivet av: k1mzo* skrivet juni 05, 2009, 17:00:43
Antagligen bra sats: http://www.xenonkungen.com/se/art/philips-xenonkit-9-32v.php i annat fall brukar xenonkungen vara bra att sköta ev fel och garantier.

Billigare: http://www.blocket.se/skaraborg/Xenon__Xenonkit__Xenonkonvertering_18875128.htm?ca=12&w=3

Finns från 800kr-4000kr satser.

Titel: SV: H3 halvjus med Xenonlook
Skrivet av: Alain skrivet juni 05, 2009, 17:05:11
Läs detta innan du gör någonting men xenonkonvertering.

Vad som gäller om xenonkonvertering.

Här är vad som gäller vid besiktningen
lånad text, läs detta innan du gör någonting med konvertering.

Hej alla biltokar!
Jag har tagit reda på vad lagen säger om eftermonterat xenon på halogens lampor.
Detta är ett mail från vägverket där de berättar om reglementet

Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkänna bilar som tagits i bruk.

Enligt 21 kap. Om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.

Av mailet kan vi då utläsa att all konvertering av helljus- och/eller halvljusstrålkastare kräver godkännande av ECE-reglementet och sedan en registreringsbesiktning.
Detta mail behandlar dock inte frågan om dimljus, har kollat upp det och Eu-regler förbjuder det på alla bilar, även nyare, därför du aldrig sett det fabriksmonterat heller.
Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man ändå stänger av dem vid möten.
Nu till straff för de som ignorerar reglerna, mailade till trafikpolischefen i Kronoberg Lars-Erik Nilsson.
Mitt scenario var då att du åker på en flygande besiktning, kör med ej typgodkända konverterade HID hel/halvljus på bilen som Inte bländar och inte är någon direkt trafikfara för tillfället.
Hans svar blev följande:
Hej!
Påföljden blir böter (500:-) samt kontrollbesiktning (bedömning 2) med körförbud som påföljd om denna ej utförs inom föreskriven tid!
Hälsningar
Lars-Erik Nilsson
Trafikpolischef

Så nu när vi rett ut detta kan man då se följande, kör du ej typgodkända lampor konverterat finns risken att du får 500 kr i böter och får plocka av allt för besiktning på 300 kr.
Mitt råd är att låta bli hel/halvljuset och montera extraljus om du är ute efter ljuset, tycker du bilen ser bättre ut med xenon får man helt enkelt chansa eller lagligt konvertera för 7 000-15 000kr.

Hoppas du blivit klokare, det har jag iallafall!
Mvh.
Titel: SV: H3 halvjus med Xenonlook
Skrivet av: k1mzo* skrivet juni 05, 2009, 17:11:45
Grejen är den att BMW har ju xenon som standard/tillval, en polis kommer aldrig kunna se om den är reggad med halogen eller xenon eftersom det inte finns någon sådan punkt i registreringsbeviset/bilregistret, de måste isf luska ut att den inte är utrustad med automatisk nivågivare och spolning. Jag vet tusentals BMW bilar (som har haft alternativet från fabrik) som enl svensk lag är olagliga med xenonljus då de saknar spolning, men går igenom besiktning/regbesiktning utan problem vid import/årlig besiktning.

Den dagen en BMW-modell som minst hälften har xenon från fabriken åker dit för xenonkonvertering, den dagen kommer jag äta upp mitt egna skinnsäte

Det viktigaste är att göra en hyffsad proffsig montering så det inte ser allt för hemmameckat ut bakom, vilket inte är svårt.
Titel: SV: H3 halvjus med Xenonlook
Skrivet av: Alain skrivet juni 05, 2009, 17:25:15

  Jo, det är klart! Man kan alltid chansa men i vilket pris i fall att …. 
Titel: SV: H3 halvjus med Xenonlook
Skrivet av: micke skrivet juni 05, 2009, 17:42:56
Men besiktningen kan ju hur lätt som helst kolla om det är automatiskt justering.
Jag vågar nog inte chansa, köper nog en halogen som liknar Xenon ist
Frågan är bara vilken är bäst?
Titel: SV: H3 halvjus med Xenonlook
Skrivet av: k1mzo* skrivet juni 06, 2009, 07:38:32
Det tar ca 10 min att byta ut xenonsatsen till halogen inför besiktning, det är så alla gör :)
Titel: SV: H3 halvjus med Xenonlook
Skrivet av: micke skrivet juni 06, 2009, 09:25:22
Det tar ca 10 min att byta ut xenonsatsen till halogen inför besiktning, det är så alla gör :)

Vad består den av då?
En låda med kablar dragna till lampan?
Titel: SV: H3 halvjus med Xenonlook
Skrivet av: k1mzo* skrivet juni 06, 2009, 10:05:23
Oftast är de plug and play, dvs det är som att byta lampa, skillnaden är att du måste sätta fast ballasten på något sätt, i vissa fall göra ett litet hål för kablarna i bakre plastluckan, inget avancerat
Titel: SV: H3 halvjus med Xenonlook
Skrivet av: micke skrivet juni 06, 2009, 14:45:04
Kanon!
Hittar jag ingen Halogen som ser ut som Xenon så blir det nog en sådan konverteringssats.
Titel: SV: H3 halvjus med Xenonlook
Skrivet av: andreas_lofgren skrivet juni 06, 2009, 15:26:37
Låt bli att konvertera halvljuset. Eftersom en xenonlampa och halogenlampa skiljer sig åt konstruktionsmässigt får du inte rätt ljusbild i din befintliga reflektor = du kommer åka runt och blända folk.

Titel: SV: H3 halvjus med Xenonlook
Skrivet av: micke skrivet juni 06, 2009, 16:01:38
Låt bli att konvertera halvljuset. Eftersom en xenonlampa och halogenlampa skiljer sig åt konstruktionsmässigt får du inte rätt ljusbild i din befintliga reflektor = du kommer åka runt och blända folk.



Det var det jag misstänkte
Då jag tycker Xenonljuset är skitsnyggt så fortsätter jakten på den Halogenlampa som lyser som Xenon mest
Titel: SV: H3 halvjus med Xenonlook
Skrivet av: andreas_lofgren skrivet juni 06, 2009, 17:06:12
Något sådant kanske? http://www.xenonkungen.se/halogen.htm
Titel: SV: H3 halvjus med Xenonlook
Skrivet av: k1mzo* skrivet juni 06, 2009, 23:06:18
Är det din E38 du ska konvertera på?

Isf spelar det ingen roll om du sätter in Xenon för deras lyktspridningsglas är även samma som när man har Xenonkonverterat, finns inget i glasväg som skiljer mot halogen vs xenon


Lita på mig, jag har konverterat massa BMW's som kan få från fabrik....

Tom E34an har en lins/glas spridning som funkar kanon till Xenon vad det gäller ljusbild
Du kan tom slå sönder glaset, och bara ha linsen bakom med dessa, och den skulle gå igenom om man
plocka bort allt glas runtomkring.