Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 7-serien => E38 1994-2001 => Ämnet startat av: uralrobert skrivet december 31, 2009, 19:52:50
-
Hej jag söker erfarenheter av e38 diesel då jag är på g att köpa en. Det lutar åt en 740d
eller räcker det med en 730d?. Hur är v8 dieseln i kvalité vad är vanliga fel på dom?
Mvh Robert
-
Skillnad mellan 730d och 740d är i stort sätt motoren, resten är likadant skulle jag tror eftersom
dessa byggde samma år.
Båda har mycket starka motorer med du får tänka på att reparationer på diesel motorer är mycket
dyrare än bensinare.
740 har själv klart lite mer respons än 730.
kolla skatten på dessa och se om det är värt för dig att köpa en diesel.
730d 2.9L M57D30 Diesel I6 142 kW (193 hk, 190 hk) / 410 Nm 1998-2001
740d 3.9L M67D40 Diesel V8 180 kW (245 hk, 241 hk) / 560 Nm 1998-2001.
Det kommer säkert mer upplysning.
-
Om jag inte missminner mig sitter det en GM-låda i 730´n. Identisk med den klena låda som sitter i 530d E39. En anledning att inte välja det alternativet mao. 740d ska tydligen vara en mycket trevlig bekantskap.
Välkommen till forumet förresten.
-
Hej och tack för svaren. Det jag är mest fundersam på är v8:ans kvalitè? Det verkar ju inte finnas så många av dom i sverige så man har ju inte hört så mycket om dom! 730 har väl samma motor som 330d och den var ju bra till en 3 serie, men blir den inte för liten i en 7 serie? Jag har 740ia nu så jag vet att det är trevlig bilar.
Så funkar v8:an lika bra som 6:an? I så fall är det ju inte så mycket att fundera på mvh Robert
-
Hej jag söker erfarenheter av e38 diesel då jag är på g att köpa en. Det lutar åt en 740d
eller räcker det med en 730d?. Hur är v8 dieseln i kvalite vad är vanliga fel på dom?
Mvh Robert
Om det räcker med en sexa kan bara du själv avgöra utifrån de krav du ställer och de förväntningar du har. Men 410 nm kontra 560 för V8:an - visst lär du uppleva en skillnad.
Mellan 99 och 00 hade sexan 184 hk, sista året 193. 730d erbjöds aldrig på den svenska marknaden, antingen är det importbilar eller flyttgods som rullar här. Kända fel är turbon och injektorer, jag skulle också undvika chippade bilar.
740d fick mycket beröm för den vridstarka motorn. Men även här skulle jag undvika chippade exemplar , turboladdarna och injektorer.
Jag skulle vara ytterst noggrann om jag letade en E38 diesel. Väldokumenterade ex skulle jag satsa på; servicebok, kvitton på service och reparationer. Att laga/byta turboaggregater - roligare än så kan man ha.
-
410Nm är inte fy skam, 740i har väl 420Nm (lite beroende på årsmodell).
Men till dieselns fördel är ju att turbon ger en mysig vridmomentskurva.
På V8'an finns det ju mer som kan gå sönder, men jag har inte hört något om att 740d är sämre eller bättre än övriga BMW.
Men förutom i stadstrafik verkar inte V8'an dra mer:
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fhem.hj.se%2F%7Ecef08rafr%2FBMW-E38-diesel-forbrukning.png&hash=980b1dafb0d93df4b48df7784f7d96621f7f44c6)
-
Det får nog bli en v8 från tyskland då dom betingar halva priset där. För dom 60 000 som det skiljer kan man
skruva en hel del innan det blir en dålig affär tror jag plus utbudet är 10 gånger större.
mvh Robert ps tack för svaren åter kommer med bilder och info när ett lämpligt offer påträffats
-
Ser fram emot att läsa om din 740d sen då :)
-
Kolla hur mycket skatten skiljer först innan du handlar. 740d är rejält dyr i skatt.
-
Denna http://www.blocket.se/goteborg/BMW_740_d_25258831.htm (http://www.blocket.se/goteborg/BMW_740_d_25258831.htm) kostar 8835kr/år
-
Tänkte just på att 740d kanske skattas efter vikt och inte CO2. Då skiljer det antagligen inte så mycket mot 730d.
-
Ja dom är inte billiga i skatt men det tar jag igen på gratis soppa :)
-
Lyxigt!
Ibland önskar jag att man pendlar, så man kan räkna hem ett köp av 740d
-
Hur gick det, blev det något köp månntro?