Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Övriga BMW-diskussioner => Medlemsprojekt => Ämnet startat av: Icee skrivet december 19, 2009, 16:37:52
-
Tänkte om man skulle ta och skapa sin första projektråd i historien. Köpte första e30n då jag fyllde 16, en 323i som var helt tomplockad. Monterade ihop den, besiktigade och hadde väldans roligt de första åren. Bilen såldes pga armen. Saknade i alla fall den hela tiden så några år senare sommaren 2006 började jag leta e30. Kravet var M-tech II från -88 pga katalystatorkrav....
Hittade till sist en i södra tyskland som jag gillade. Rostfri om än färgen inte är min favorit. Men med väldigt trevlig utrustningslista. Skin sportinredning, färdator. Elhissar, centralås, gröntonade rutor...
Bilen precis vid inköp, endast små modifikationer.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2F325im%2FCIMG6908.jpg&hash=48c0d11a9fcd5a1d046ec12484f50005a6f2deba)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2F325im%2FDCP03504.jpg&hash=69c740e6489f7da487de300b65f0ee5bb5041e7a)
Körde med den hela vintern, monterade bara en diffbroms så det skulle bli lite roligare, hadde inte råd med vinterbil :(
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2F325im%2FCIMG7284.jpg&hash=55117834e4aa4f54ab4f76b10354dc63880c46a0)
Till våren 2007 började jag tröttna på effekten och tyckte en turbo skulle sitta fint. Sakt och gjort. Råkade hitta en annons på en Mitsu 15t (med största avgashus) + grenrör billigt. Bara att slå till.
240cc spridare från saab skaffades och en 535lm. Hittade en IC från en S2.
Dagen före första maj bestämde jag mig för att nu skall det I sakt och gjort.
Kvällen på första maj vart första uppstarten. Allt funkade fint. Körde till jobbet nästa dag, hade fortfarande inte någon bruksbil så det måste funka.
Bild på snikbygget.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2F325im%2Ftn_CIMG8094.jpg&hash=a8755c6c3b015779abfe1a00a3f5af2316c6c9d5)
Körde hela sommaren sådär, vart en hel del banbesök. Han köra totalt nästan 3k mil och blåste endast toppackningen pga att jag tyckte att inte fan kan man förlora mot en 200sx :D . Jag vann men vid 8000 varv på 5ans växel räcker inte bränslet till. Turbon, grenrör, avgasrör var knallrött :D
Hösten började komma och det började bli dag för besiktning. Nu bor jag i Finland så de var bara att fixa bänkningspapper på att bilen inte gav mer än 204hp.
Bänkning
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2F325im%2FPicture002.jpg&hash=a92db06a41071921105f43e82bef3efb6b3bb308)
Här kommer också orsaken till varför de måste vara en -88. För om bilen redan är utsläppsfattig gick det inte att typa in med turbo.
Nu var det bara att åka in med bänkningspapper och en katalysator och typa om den med Turbo.
Fick även en riktigt fin besktningsman så då registerutdraget skulle skrivas fick jag själv diktera vad det skulle stå. Bilen är utrustad med Turbo, Laddluftkylare och katalysator (nu får jag byta turbo bäst jag vill utan någon kan säga något)
Några bilder från sommaren 2007
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2F325im%2FCIMG7469.jpg&hash=8a321e8f33707537c21dfce200c6710514b111ee)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2F325im%2FCIMG7451.jpg&hash=5c477788c44153e5ff2159938d559d57478130a3)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2F325im%2Ftn_CIMG7976.jpg&hash=b8be836ae7bd65d923b58ad4d86225ece9dfa14d)
Fortsätter senare då jag får tid :)
-
Riktigt fin E30 du har!
Bra inspiration till mig, måste snart ta tag i min renovering av 325an.
-
Bra skrivet. Din 325iM verkar riktigt fin, kul att du delar med dig av ditt projekt. Detta kommer följas.
-
Jäkla vad fin bilen din är!
Skönt med reggningen! :D
-
Vintern 2007-2008 uppgraderades det lite tack vare att man äntligen hade tagit tag å skaffat sig en vinterbil
e30 så klart med 4a, roligare vinterbil har jag aldrig haft
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2FCIMG8573.jpg&hash=b4445c81ae0a19d6e98cf82b16de59c5e6aa7317)
Nåja, åter till 325an
- Garrett T04B
- 38mm Tial kopia
- Kina IC
- 440cc spridare
- ARP topplocksats
- walbro 255 in tank bränslepump
- Megasquirt kopplad via adapter mot orignal härva.
- Toppen svetsades av PPF, ville inte riskera den skulle spricka nu då det funkat så bra hittills.
- 240 diesel motorkuddar
- nya bussningar i bakvagnen
IC
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2F325im%2F20071130050.jpg&hash=cd50671a73fa50ec7329b0b81e65827c5feaeb4d)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2F325im%2F20071209053.jpg&hash=e9c29e9913c2049924485901128a6016997be989)
Väntar på att få monteras
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2F325im%2F20071216064.jpg&hash=20a13bdf4e4014ef0be72b21f9f2e12d6bb9e39c)
Bakvagnen nedtagen
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2F325im%2F20071216063.jpg&hash=cffbd474422704ca1657442faa7cb2ae83ba6872)
Halvvägs ihopmonterad
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2F325im%2F20080131080.jpg&hash=7714d8f85705b4186cbc9faff347a85c2f83bbd6)
Klart
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2F325im%2FCIMG9018.jpg&hash=3833aaf2d7b7b1f61c2a3bbfb8003c667cfd8726)
Ett xenon kit monterades också till halvljusen. Samt jag tyckte ett par nya fälgar skulle sitta fint.
Megasquirt hade jag lite problem att hitta en givare som funka mot orginal triggerhjul (v2.2). Hittade till slut ett italienskt företag som inte hade en enda återförsäljare i hela norden. Många mejl fram och tillbax så skickade dom 2st.
Hade tyvärr inte nästan något tid att köra sommarn 2008 och MS ville hela tiden strula för mig. Så det vara bara att ta tag i det hela på nytt nästa vinter.
Några bilder från sommarn
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2F325im%2FIMG_4332-1024x768-typ-reg-borta-jpg.jpg&hash=02c77eb69c6a2956e8b24cc32a21a87b9aaaa7cd)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2F325im%2FIMG_4307-1024x768-typ-reg-borta-jpg.jpg&hash=0ddf25c24111f9977d05db596b2893b52c8f48a7)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2F325im%2FCIMG0030.jpg&hash=6eabf53b5f882e65daaef1ab2f46697d01ad88ef)
2008-2009
- dieselvev för 2,7l
- 320 stakar
- nya lager
- allmänn översyn
- diffen fick sig en översyn
Motorn urmonterad
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2F20081113001.jpg&hash=d254a436e1a99219bbe713d88513f7ce3214bc15)
Lödde även om adapterhärvan på vintern och nu var alla problem som bortblåsta. Allt funkade utmärkt. Bonmapning senare och bilen gick perfekt. Vart dock inge bankörning på hela sommarn då jag inte hade någon bruksbil utan använde e30n till allt. nästan 3k mil han den gå mellan april och september. Gjorde inte det minsta åt den utan bara körde :)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2F325im%2FCIMG0522copy.jpg&hash=83e5be2a235ec0abd507f7510180e771c05abcc8)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2F325im%2FCIMG9045.jpg&hash=f81c689bc847023bc76de109ab236f92e28f2702)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2F325im%2FCIMG9053.jpg&hash=7c5a9fa66c3cf2ec85c5e3dd8e0f4a4922c90529)
Det som står på listan för 2010 är
AC, någon som har till övers?
Ny turbo, vad?? nuvarande sjunger på sista versen
Redigt avgasystem, skall vara ärlig, jag är kass på att bygga dom så :)
Vore roligt med ett enklare sprut.
Annan utväxling, är fan trött på att bli ifrånkörd vid 260 :(
Får dock se vad som händer pga att jag för tillfället går på en kurs så det lämnar inte så mycket till bilen tyvärr.
-
Så j*vla snygg, kul med turbo dessutom. Lär röra på sig rätt bra.
-
Trevligt att följa ditt projekt, man vill bara se mer! ;)
-
Tack så mycket för kommentarerna.
Tyckte att jag behövde fjärrstyrning till centrallåset. Råkade hitta en som såg likadan ut som på nyare bmws. Gammal bild så den är inte slipad här
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2F325im%2F20091220_001.jpg&hash=ebf6fb8206d966f12592ecbcf0553bca24367197)
-
riktigt fin! får man fråga vad en sådan kostar i tyskland?
-
riktigt fin! får man fråga vad en sådan kostar i tyskland?
Fråga får man men jag minns inte. Tror de var något på 5000e färdig skattad och reggad i Finland. Är inget som jag bryr mig, bilen var vad jag ville ha bortsett från färgen (hatar allt som har med grå/silver att göra). Priset kommer i andra hand då :)
-
Fråga får man men jag minns inte. Tror de var något på 5000e färdig skattad och reggad i Finland. Är inget som jag bryr mig, bilen var vad jag ville ha bortsett från färgen (hatar allt som har med grå/silver att göra). Priset kommer i andra hand då :)
skulle jag lätt ge för en så fin!
-
Absolut, väl värd sitt pris. Inte lätt att hitta fina ex.
-
Händer inte så mycket på bilen nu, har inte ens tagit mig till att flytta bilen till det garaget där jag har verktygen.
De är vintern nu vilket gör att jag hellre spenderar tiden med den här :)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2FSkidoo%2F20100106_003.jpg&hash=d4766805df06828e861e73eb9b52e962ba03fd7e)
-
En mycket fin E30 du har! :) Vi är inte alls avundsjuka på era reggningsregler i Finland... ;) Hade det varit så smidigt hade jag nog kört gammal BMW-turbo för länge sedan. 8)
-
En mycket fin E30 du har! :) Vi är inte alls avundsjuka på era reggningsregler i Finland... ;) Hade det varit så smidigt hade jag nog kört gammal BMW-turbo för länge sedan. 8)
Är dock en av få saker som är positivt här gällande bilar. :)
Tog mig tid att flytta bilen till riktiga garaget. Var ett rent h*lv*t*, 215 sommarringar som inte är i bästa skick gjorde att jag inte kom mer än utanför förrådet där den stog så börja det spinna. Backa bakåt, ta lite fart, kommer 5m till. Bakåt gick det dock helt ok.
Sedan då jag hade den nästan inne i garaget tog bränslet slut. Till råga på allt så är garaget på de viset så då jag skall in i det blockerar jag garageporten där jag har bruksbilen. Wiihaa, efter en jäkla massa knixande fick jag ut den och slapp och hämta bränsle.
Är nog inte meningen den skall vara ute på vintern mera :)
-
Sidoprojekt på G
Fick skärp Fransmannen såld så gick och införskaffade mig en e30. 316 -89 (ca 40k mil gången) med så gott som rostfritt underede, hittade ett litet ställ där rosten börjat svagt.
En vecka gick det så började jag fundera på turbo, sagt och gjort. Har troligtvis hittat en billig turbo från en 940, räcker gott och väl för att få en roligare bruksbil.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2FUploads%2520via%2520Pixelpipe%2Fattachment-95UX8U.jpg&hash=79b77a31f342430b2bdcdc8c43ffc4cb12494158)
Kommer bli lmm från 318, större spridare samt tänkte komplettera med lamdreglering från en motor jag har liggande för att få den att gå lite renare på tomgång.
Självklart skall även denna besiktigas med turbo :) , postar lite bilder då det börjar hända något.
Fick dock börja med att byta växellåda, vart tvungen att göra en snabb undan manöver då en bil inte så mig utan kom backandes rakt emot, backen åkte i under fart vilket lådan inte gillade.
-
Två projekt igång alltså, sånt gillar vi. :D Senaste bilen ser också fräsch ut.
-
Det dog ut lite med turbo projektet. Keskin fälgarna har fått sig en blästring men det är typ allt.
Sedan montera jag sommardäck på bruks e30n.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2Fbmw%2520316i%2F20100410_003.jpg&hash=648beecbc09a45a96d06d6adc90cb4367cd7f92c)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2Fbmw%2520316i%2F20100410_002.jpg&hash=22121fd7e12377d5d0cdf92a2ecb6054e203a69e)
Skulle mådes ta mig till skroten nån dag för att leta framläpp från volvo. Sedan dimmljus på den och nya emblem så får den duga på utsidan.
Turbo blir de inte av men har börjat fundera om man borde leta upp någon billig Porsche spis, med tanke på regnummer :)
-
Något nytt på gång...?
-
Jahap, har jobbat i ett sträck sedan i vår, bara typ varit hemma och svängt en kväll och sedan ut på nytt så projektet står så gott som i stilla.
En ny snurra har införskaffats, HX40 vart det men det är typ allt, var faktist på gång och tänkte jag skulle få igång den en vecka, på vägen till killen som skulle fixa ny fläns till grenröret så ringer det och vara bara att svänga och åka och jobba istället.
Dock har en ny bruksbil införskaffats, 318is e36a som vid hemkomst visade sig vara mer ovanlig än vad jag visste. Visst någon Limted Edition gjord för att få rejsa. Vart väldigt glad då bilen kostade som en vanlig 318.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2FUploads%2520via%2520Pixelpipe%2Fattachment-IW27JV.jpg&hash=1eb7e8d4d55b139b5dc6eec15ddfb5319da30965)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2FUploads%2520via%2520Pixelpipe%2Fattachment-UV6NJV.jpg&hash=65e0593ca308340be677be629049f49be80f8970)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi195.photobucket.com%2Falbums%2Fz256%2FIceen%2FUploads%2520via%2520Pixelpipe%2Fattachment-U869JV.jpg&hash=2fa69969d1246762d5c0000dce27f97a2e150c8b)
Sedan har jag gått i tankar om att sälja bort bilen som den står också. Har ett båtintresse som tar över hand mer och mer. Dessutom behöver man inte vara rädd över att förlora lappen på sjön :) . Men men, vintern är lång så får se vad som händer och sker.
-
Trevligt med uppdateringen!
-
Jäkla så fin han va :)
-
Kul med överraskningar, vad ingick i detta special edition-paket?
-
Var väll mest kosmetiska uppdateringar. Typ Mtech paketet inklusive gt vingen, sportstolarna, special inredning. Sitter även en shortshift i den (verkligen kort mellan växlarna), som jag antar är original eftersom bilen i övrigt är helt original
Sedan har jag hört något om att chassi skall vara samma som m3 men har inte en blekaste om det stämmer. 2500ex är åtminstone gjorda
Rolig är den åtminstone att köra måste jag säga. Och äntligen har man en bil med Ac till sommaren :) (förutsatt man har den så länge)
http://www.motortraders.net/groups/group.asp?group=1&menu=76&article=87 (http://www.motortraders.net/groups/group.asp?group=1&menu=76&article=87)
-
Ser fin ut. Vad har du för planer för den månntro?
-
Planer finns men skall inte yttra mig då de kan hända att jag skaffar ny snurra till båten istället (sitter yamaha skräp där och vill ha Tohatsu 90 direktinsprutad)
-
Sedan har jag hört något om att chassi skall vara samma som m3 men har inte en blekaste om det stämmer.
Ett sätt att kunna se om det är M3-chassie är om det främre fjäderbenslagringarna är excentriska. Även bärarmsbussningen fram är excentrisk på M3. Vidare är kränghämmarstagen fästa i fjäderbenen på M3, på vanliga E36 sitter de istället i bärarmarna.
Grattis till en fin och ovanlig E36! :)
-
Den ser fin ut, kul med en ovanlig modell. Jag blir lite avis på stolarna, sportstolar i tyg hade suttit fint i min bil.