Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Allmänna diskussioner => Övriga bilmärken => Ämnet startat av: Mixtus skrivet december 18, 2009, 16:09:48
-
Ganska väntat är det väl trots allt.
-
Sjukt tråkigt. Men vad ska man göra när den helt enkelt säljer för dåligt?
Det som är riktigt märkligt är att det inte verkar som att nya 9-5 ska släppas. Den är ju redan färdigutvecklad, betald och klar. Min gissning är att den kommer som Cadillac eller något annat inom bara något år...
-
Inte oväntat men trots det tråkigt.
-
Det tråkiga är det politiska efterspelet där det kommer att bli ett ordentligt "blame game".
-
Väldigt tråkigt. Lider med alla anställda både på SAAB och dess underleverantörer.
-
Finns det någon eller några (i Sverige) som kan dammsuga Trollhättan m.m. på kompetens? Fanns det inte någon i Uppsala som satsade på en Saab som elbil, eller var det bara en tillfällig fluga? Rätt spelat borde det finnas möjlighet för "Sverige" att satsa stenhårt på en elbil eller något liknande. Eller är det bara jag som drömmer ...
-
Undrar om inte man kan blåsa liv i SAAB senare?
Tänk Maseratti?
-
Marknadskrafterna styr och SAAB hade inget på marknaden att
göra och därför läggs verksamhetten ner, så fungerar en
marknadsekonomi. Det uppstår ju lite moraliska dilemman nu
hos de flesta då man vill köpa bra OCH billigt men det går
sällan hand i hand, många tycker det är synd men har för
den delen inte köpt SAAB så marknaden talar sitt tydliga
språk, har du inget som kunderna vill ha? Lägg ner.
Detsamma sker i mc-svängen där Buell nyligen stängt
ner verksamheten trots att de tillverkade riktigt elaka
maskiner och har haft en hygglig kundstock.
-
Senast idag så hörde jag på de efterkloka
Nu börjar pajkastningen mot GM. Dom har rätt i sin kritik men var var dom för 3 år sedan?
Det fina med marknadsekonomin är ju att kunderna bestämer.
Ingen ville ha SAAB bilar så därför såldes dom inte. Man kan ju inte tvinga folk att köpa dom.
Om SAAB är en bra eller dålig bil vet jag inte men folket runt om i världen ville iaf inte ha den så bye bye SAAB.
-
Precis. Den hårda, bittra sanningen är att det inte fanns tillräckligt med kunder. Det fanns (finns!) fortfarande en klick som älskar sin Saab, och de bullrar, låter och gnäller högljutt, men när det väl kommer till rena, råa försäljningssiffror så är det uppenbart att kundstocken är riktigt liten.
För ett tag sedan var jag inne hos den lokala saabhandlaren eftersom de hade en sanslös rea. Även om jag ogillar Saab så tänkte provsitta en 9-3 cab. Varför inte? Där stod också en 9-5 och naturligtvis kunde jag inte låta bli att provsitta den också. Herregud, det var en som en resa tillbaka i tiden. Herrejösses! När kom bilen, var det för 15, 16, 17 år sedan? Förarplatsen var sanslöst daterad och hopplöst uppfräschad med lite plast med aluminiumlook. Otroligt att det finns folk som har köpt denna de senaste åren. Se bara på växelväljaren, "startnyckelplaststycket", luftutsläppen (särskilt den lilla spaken i mitten), de blockliknande kvadraterna för belysning, ventilationsreglage, navigation osv.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg4.glowfoto.com%2Fimages%2F2009%2F12%2F18-1201518430T.jpg&hash=89f957daf134c2c344f4633d323ca73a6449f135) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=18-120151L&y=2009&m=12&t=jpg&rand=8430&srv=img4)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg4.glowfoto.com%2Fimages%2F2009%2F12%2F18-1202353660T.jpg&hash=8a3becd84aef0ea26e5c9060a1893300148412cf) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=18-120235L&y=2009&m=12&t=jpg&rand=3660&srv=img4)
-
Mina tankar går till de anställda montörerna, kontoristerna och de övriga fotfolket
som i de sista 20 åren hoppats på att designers och strateger skulle göra sunda
val i märkets möjligheter att överleva.
Bilden ovan är som från vilken 9000 som helst anno sent 80-tal, nästan.
Det känns med den jämförelsen som att SAAB krämade ur det sista ur en
dinosauriekonstruktion som mest faceliftats genom åren...så är det
förhoppningsvis inte och jag hoppas verkligen att svensk industri kan ta
hand om dessa resurser och inte kasta ut dem till fler jular utan arbete.
-
Man behöver ju inte vara smart för att räkna ut att man inte kan "sälja" bilar med förlust. Saab har väl dock lyckats med bedriften i 20 år.
Jag kan dock inte annat än tycka att detta är RIKTIGT, riktigt tråkigt. Har inte ägt någon nyare saab. Men under tiden jag pluggade behövde jag en billig bil med AC. Och slumpen gjorde att det blev en saab 900 2.0t en 97a. Visst den kexade, turbon visslade som satan, kopplingen rasade och intrumenteringen krånglade. Men jag gillade den iaf. Den hade karaktär, mer än vad man kan säga om alla japanska bilar från samma år.
Så SAAB r.i.p
-
Tycker att det är sund att 8000 människor kan förlora sina jobb, mycket stror förlust för staden :(
-
Verkar lite som den hela affären var en bluff för det verkade som GM ville lägga ner SAAB redan från början!
GM tog det dom kunde (Cadillac CLS plata är SAAB 95) o sen gav dom funken i resten....
Synd för jag tycker att SAAB är snyggare är Volvo....
-
Jag kan liksom inte sätta fingret på SAABs image, är det jaktplan möjligen?
Volvo har ju alltid fläskat på som golf och rid sponsor, profilerat sig som
en säker familjebil sedan Amazonernas tid med vackra panoreringar över
familjeutflykter (Duett) etc. etc. men jag kan inte komma på något med
SAAB som jag uttalat känner igen.
Varumärket i mina ögon står endast för svensk företagaranda men har
tyvärr lite väl mycket driftsstörningar genom historien för att vara starkt.
-
Rent ut sagt för j-vla synd att Saab försvinner. Det är ju nästan så att man ska sälja en Bimmer och köpa en Saab bara för att hedra märket. Älskade mina tidigare Saabar, kanske ska ge de senare an chans med.
-
En fin gammal SAAB 900 Turbo T16 (?) i originalskick skulle inte sitta fel. Riktigt fina.
-
Förjä*vligt att regeringen/staten inte går in och räddar Saab/jobben.
-
Vad skulle staten göra hade du tänkt? Köpa en bilfabrik som inte levererat positiva resultat på 20 år? Vad skulle de kunna göra? När 9-3 behöver en ersättare för 10 miljarder, skulle staten betala den också?
Det finns en anledning till att det inte finns några statligt ägda bilfabriker (utanför Ryssland). De överlever helt enkelt inte.
-
Jag är glad att sossarna inte har makten, för då hade man pumpat in många miljarder i något som är dömt att misslyckas.
Bättre att satsa pengarna på att skapa nya jobb istället.
Skall faktiskt bli intressant att se hur kina tillverkade gamla Saabar kommer bli, är dom billiga hade det varit lite häftigt att importera en ;D
-
Vad skulle staten göra hade du tänkt? Köpa en bilfabrik som inte levererat positiva resultat på 20 år? Vad skulle de kunna göra? När 9-3 behöver en ersättare för 10 miljarder, skulle staten betala den också?
Det finns en anledning till att det inte finns några statligt ägda bilfabriker (utanför Ryssland). De överlever helt enkelt inte.
Staten kunde gått in med finansiella hjälpmedel för att rädda inte bara Saab utan även jobben. Precis som USA/Obama gjort med Ford. Tycker du att det är bättre att 8000 förlorar sina jobb? Hur mycket kommer inte det att kosta staten tror du?
-
Ford? Ford har inte tagit emot en endaste dollar. Du tänker förmodligen på GM.
Visst har det pumpats in pengar från amerikansk sida, men det är ett experiment som vi ännu inte har sett slutet på. Mest viktigt är att det inte kan jämföras med den situation Saab befinner sig i. Det finns nämligen en avgörande skillnad: Saab är ett dotterbolag. Enda sättet att gå in med "finansiella hjälpmedel" är att köpa hela eller delar av bolaget. Kanske hade det gått att rädda bolaget för stunden, men tänk om bolaget fortfarande inte går med vinst? Vad händer då? Risken är uppenbar att skattebetalarna än en gång får rycka in när alla anställda förlorar sina jobb. Vi står då inför en dubbel kostnad, dvs. både köpeskilling och "arbetslöshetskostnader". Inget drömscenario precis. Jag förstår att tanken är god, att skjuta till pengar, men det är att göra det alldeles för enkelt för sig. Det finns inget magiskt trollspö. Och vad gäller sifferexercisen så har Saab ungefär 3500 anställda. Siffran 8000 är mycket spekulativ eftersom den tar med ett slags worst case scenario där alla anställda hos underleverantörerna har räknats med.
Med detta sagt hoppas jag att denna tråd inte spårar ur till något slags politiskt mambo jambo. Jag tror att vi alla är överens om att det är tråkigt att Saab läggs ner. Låt oss hoppas att det ur spillrorna kan komma något positivt.
-
Jag tror siffran 8000 inkluderar underleverantörer.
-
Staten kunde gått in med finansiella hjälpmedel för att rädda inte bara Saab utan även jobben. Precis som USA/Obama gjort med Ford. Tycker du att det är bättre att 8000 förlorar sina jobb? Hur mycket kommer inte det att kosta staten tror du?
Men fortfarande. Saab har inte genererat några vinster på 20 år, de har enbart 2 modeller varav 1 inte har någon utvecklad ersättare alls. Vad är det som säger att verksamheten helt plötsligt skulle blomstra bara för att de får pengar av staten? Ingenting.
Dessutom så är Saab i verkligheten GM hur man än som svensk gärna vill se något annat. Det går inte att ge pengar till Saab. Dessa pengar skulle enbart gå till GM.
-
GM har förlängt tidsfristen för SAAB till den 7 januari. Frågan är om det förändrar någonting egentligen?
-
Misstänker att GM handlar som en full fisk och vill bara tjäna pengar på det.
-
Men fortfarande. Saab har inte genererat några vinster på 20 år
Det finns ju teorier om att GM medvetet lagt upp det så att man skall gå med förlust, pga skatter osv...
-
http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/svenska-grupper-sugna-pa-saab_1778717.e24 (http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/svenska-grupper-sugna-pa-saab_1778717.e24)
Tror ni det blir något avslut i denna affär idag? Förmodligen kommer datumet för tidsfristen flyttas fram ytterligare och folk får leva i ovisshet ett tag till.
-
Jag kan tänka mig att om det finns seriösa bud så flyttas tidsfristen fram.
-
Det kan säkert dröja till sommar innan någonting blir klart men ....
-
GM har börjat avvecklingen av SAAB trots att det finns flera intressanta bud. Detta har upprört bl a fackliga företrädare.