Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Låg oljetryck / oljetryckslampa blinkar rött vid tomgång  (läst 2869 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Slajfoo

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 6
  • Karma: +0/-0
Låg oljetryck / oljetryckslampa blinkar rött vid tomgång
« skrivet: september 09, 2022, 14:26:54 »
Oljelampa börjar blinka rött på tomgång.
Detta händer enbart när oljan har blivit varm (100C).
Trycker man lite på gaspedalen (ökar varvatl) så släcks lampan, släpper man gasen så börjar den blinka igen vid ~700 RPM.

Kort info om bilen;
BMW, E46, 320i (M54-motor)
År: 2004Mil: 25.000 mil
Olja: Ow30 Castrol Edge

Jag har mätt oljetrycket när motors olja har uppnått 100C.
Har använt mig utav *oljetrycksmätare från Amazon.

RPM Bar
700 0.4 bar
800 0.6 bar
1000 0.8 bar
2000 1.8 bar
3000 3.1 bar
4000 3.5 bar

Enligt bilmekaniker från BMW verkstad så är min. oljetryck= 0.5bar, vid tomgång.
Jag fick även höra om att oljeppump är sällan boven till låg oljetryck :-S
Jag har redan köpt ny Oljetryckssensor men tänker inte sätta dit den förrän jag vet orsaken till låg oljetryck!

Hur går jag vidare med detta ? Tips ?

Jag tänker på följande;
1) köpa motorrengöring Addative och följa rek. enligt flaskan. För att därefter göra oljebyte + filterbyte. Och sedan mäta oljetrycket igen.
2) I samband med oljeservice, inspektera #5 enligt bilden:[LÄNK]
3) via avtappningspluggen försöka se ifall oljepumpen-sillen är igentäppt via en inspektionskamera.kameralinsen har inbyggd LED lampa och kopplas via kabel till en mobiltelefon.
4) Undersöka den gamla oljan om det förekommer metallflisor eller motsvarande. Prova med magnet eller kaffefilter ?
5) kanske gå över till tjockare olja, 10w40 ? istället för 0w30 som jag har idag (Castrol Edge)
6) prova med annan oljetrycksmätare ifall Amazon visar fel värde / okalibrerad / trycket släpps via 0-ringen på adapter eller motsvarande

Värt att nämna:oljefilterpackning och ventilkåpspackning har läckt olja ett bra tag nu (2år kanske).
Kan dessa två packningar vara boven till låg oljetryck ?

....nu är jag bara förvirrad och vet inte vart man skall börja...
Någon som har haft motsvrande problem ?
Jag hoppas att det inte är det värsta....dvs oljepump! Har begränsat med verktyg och kunskap när det gäller bilar. ...

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Låg oljetryck / oljetryckslampa blinkar rött vid tomgång
« Svar #1 skrivet: september 09, 2022, 16:21:58 »
Hej Slajfoo.
Tänker att din BMW är en 2004 därmed inte ny men det bör inte vara orsaken till ditt problem.
På tomgång bör du har minst 1bar i oljetryck.
Du använder 0w30, jag skulle ta en annan typ 10w60 syntetisk (bra för äldre motor), (bara syntetisk som gäller)
Har du kollat oljenivån när motorn är kallt? (då olja har hunnit att rinna ner)
Hör du nån tickande ljud vid tomgång? Om du har dålig oljetryck så borde maskin låta ticka.(i tryckarna).
Tänker också på oljetryck sensor, kanske värt att byta.
Hör gärna av dig.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Slajfoo

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 6
  • Karma: +0/-0
Låg oljetryck / oljetryckslampa blinkar rött vid tomgång
« Svar #2 skrivet: september 14, 2022, 19:28:24 »
Hej Slajfoo.
Tänker att din BMW är en 2004 därmed inte ny men det bör inte vara orsaken till ditt problem.
På tomgång bör du har minst 1bar i oljetryck.
Du använder 0w30, jag skulle ta en annan typ 10w60 syntetisk (bra för äldre motor), (bara syntetisk som gäller)
Har du kollat oljenivån när motorn är kallt? (då olja har hunnit att rinna ner)
Hör du nån tickande ljud vid tomgång? Om du har dålig oljetryck så borde maskin låta ticka.(i tryckarna).
Tänker också på oljetryck sensor, kanske värt att byta.
Hör gärna av dig.


Hej
Tack för ditt svar!

Enligt BMW verkstad så är minimum 0.5bar för en 320i E46.
Enligt mätstickan är oljenivån på max när bilen är kall.
Jag har införskaffat oljetryckssensor men den är inte relevant just nu, för den mekaniska oljetrycksmätare visar 0.4bar  tryck vilket är under minimum.
Att byta till ny oljetryckssensor kommer inte lösa något problem snarare tvärtom!

Se följande klipp gällande motors arbetsgång: https://www.youtube.com/watch?v=68QU78NXjQss

Utloggad Slajfoo

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 6
  • Karma: +0/-0
Låg oljetryck / oljetryckslampa blinkar rött vid tomgång
« Svar #3 skrivet: september 14, 2022, 19:33:00 »
Kort uppdatering kring problemet.


Följande har utförts:
- Provat med Castrol Engine Schampoo - för att skölja motor från all "skit"
- bytt olja till 0w30   (hade den oljan hemma och det är ändå dags för oljeservice)
- bytt oljefilter (Bosch)
- bytt packningen mellan motor och oljefilterhus
- inspekterat O-ringar i oljefilterhuset.
se #5: https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa … Id=11_2201


och problemet kvarstår,  när oljan kommer upp i 100C så börjar oljetrycket att gå ner till 0.4bar.




Nästa steg:

Att prova mäta trycket med någon annans oljetrycksmätare  (gärna mekanisk!) för att utesluta ifall min visar fel .  (beställde min från Amazon).

Utloggad Slajfoo

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 6
  • Karma: +0/-0
Låg oljetryck / oljetryckslampa blinkar rött vid tomgång
« Svar #4 skrivet: september 26, 2022, 17:55:59 »
Kort uppdatering:

Bytt olja till 5w40 Mannol Extreme.
Bytt oljefilter till Mannfilter

och följande är oljetryck:

Nu är min fråga:
Vågar man fortsätta köra bilen som vanligt?
Fortsätta felsöka ? och i så fall vad är nästa steg?

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Låg oljetryck / oljetryckslampa blinkar rött vid tomgång
« Svar #5 skrivet: oktober 25, 2022, 11:29:04 »
Kan tänka mig att oljetryck är lägre på tomgång än när du har den på högre varvtal.
Kan du testa och mäta på högre varv?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Per L

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
Låg oljetryck / oljetryckslampa blinkar rött vid tomgång
« Svar #6 skrivet: oktober 27, 2022, 07:42:48 »
0,4 bar på tomgång är väl lågt men kan nog fungera ändå. Men marginalerna mot för lågt tryck är inte stora så för att ha full koll på trycket bör man ha en oljetrycksmätare av bra kvalitet (tex VDO) installerad så att man ser att trycket inte sjunker ännu lägre.

Min gamla 3.0S hade också lågt oljetryck på tomgång och jag fick ingen ordning på det. Jag provade alla möjliga oljor "upp till" 20W/50 men inget hjälpte. Det började rätt tidigt (vid några 10000-tals mil) och det var inte bättre när jag bytte motor vid drygt 70.000 mil.
Jag löste "problemet" genom att höja tomgången till runt 1000 rpm för jag ville helst ha runt 1 bar på tomgång.

En gång sjönk oljetrycket plötsligt och var i det närmaste noll bar på tomgång och runt 1,5 bar när jag körde. Just då hade jag resor på några hundra mil framför mig och tiden att fixa felet fanns inte. Jag höjde då tomgången till 1500-1700 rpm så att jag hade åtminstone runt 0,5 bar på tomgång och det fungerade bra. Pressar man inte motorn klarar den sig med förvånansvärt lågt oljetryck.

Jag plockade sedan bort oljetråget (med motorn i bilen) och mätte lagerspelen på vevlagren och ramlagren (utom fösta och sista som inte var enkla att lossa) med Plastigage och lagerspelen var bra med tanke på hur många mil motorn gått. Problemet visade sig vara att oljepumpsdreven hade skurit så att den inte klarade att pumpa den volym som behövdes för att hålla upp oljetrycket. Efter byte till en ny oljepump fick jag tillbaks mitt normala (men litet för låga) oljetryck och det fungerade bra till drygt 70.000 mil. Då plockade jag ur motorn för att måla om motorrummet och trots att motorn fortfarande gick bra valde jag att sätta jag in en annan "nyrenoverad" motor (nya packningar, slipade ventiler samt nya lager och kolvringar).

Fortsättning 221029:Det finns flera orsaker till att jag skriver om en oljetrycksmätare av bra kvalitet!

Billigare mätare kan visa mycket fel tryck (0,5-1 bar är inte ovanligt) och det blir förstås inte så bra om mätaren visar tex 0,7 bar och i verkligheten är det 0,2 bar.

Dom billiga mätarna är troligen gjorda med en bimetallfjäder som reagerar mycket långsamt på tryckförändringar. Den senaste jag köpte var inte ens billig (Yazaki). Det tog den 0,5 -1 minut innan mätaren gick ner till 0 bar efter att jag stängt av motorn. Med en VDO-mätare kunde jag på en av mina bilar tom se dom snabba tryckförändringar som oljepumpens kugghjul gav upphov till. Och mätaren gick ner till 0 bar i samma sekund som jag stängde av motorn. Även om en VDO oljetrycksmätare är dyr så är det det enda som jag använder nu. Den 6V Yazaki jag köpte är nu bytt till en 12V VDO med en Step up Converter som ökar spänningen från dom 6v som bilen har till dom 12V som mätaren vill ha. Dom finns att köpa "överallt" på nätet      [url=https://www.aliexpress.com/item/1005001266721719.html]https://www.aliexpress.com/item/1005001266721719.html[/url]

Utloggad AlvaJohansson29

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Karma: +0/-0
Låg oljetryck / oljetryckslampa blinkar rött vid tomgång
« Svar #7 skrivet: maj 10, 2023, 09:53:50 »
Oljelampa börjar blinka rött på tomgång.
Detta händer enbart när oljan har blivit varm (100C).
Trycker man lite på gaspedalen (ökar varvatl) så släcks lampan, släpper man gasen så börjar den blinka igen vid ~700 RPM.

Kort info om bilen;
BMW, E46, 320i (M54-motor)
År: 2004Mil: 25.000 mil
Olja: Ow30 Castrol Edge

Jag har mätt oljetrycket när motors olja har uppnått 100C.
Har använt mig utav *oljetrycksmätare från Amazon.

RPM Bar
700 0.4 bar
800 0.6 bar
1000 0.8 bar
2000 1.8 bar
3000 3.1 bar
4000 3.5 bar

Enligt bilmekaniker från BMW verkstad så är min. oljetryck= 0.5bar, vid tomgång.
Jag fick även höra om att oljeppump är sällan boven till låg oljetryck :-S
Jag har redan köpt ny Oljetryckssensor men tänker inte sätta dit den förrän jag vet orsaken till låg oljetryck!

Hur går jag vidare med detta ? Tips ?

Jag tänker på följande;
1) köpa motorrengöring Addative och följa rek. enligt flaskan. För att därefter göra oljebyte + filterbyte. Och sedan mäta oljetrycket igen.
2) I samband med oljeservice, inspektera #5 enligt bilden:[LÄNK]
3) via avtappningspluggen försöka se ifall oljepumpen-sillen är igentäppt via en inspektionskamera.kameralinsen har inbyggd LED lampa och kopplas via kabel till en mobiltelefon.
4) Undersöka den gamla oljan om det förekommer metallflisor eller motsvarande. Prova med magnet eller kaffefilter ?
5) kanske gå över till tjockare olja, 10w40 ? istället för 0w30 som jag har idag (Castrol Edge)
6) prova med annan oljetrycksmätare ifall Amazon visar fel värde / okalibrerad / trycket släpps via 0-ringen på adapter eller motsvarande

Värt att nämna:oljefilterpackning och ventilkåpspackning har läckt olja ett bra tag nu (2år kanske).
Kan dessa två packningar vara boven till låg oljetryck ?

....nu är jag bara förvirrad och vet inte vart man skall börja...
Någon som har haft motsvrande problem ?
Jag hoppas att det inte är det värsta....dvs oljepump! Har begränsat med verktyg och kunskap när det gäller bilar. ...



Hej!
Jag har precis samma problem på min e46 320i touring från 2002, har du kommit fram till något som hjälpt på din bil? Jag är helt blind när det kommer till oljetryck och liknande haha. Jag kör 10w30 om jag inte minns fel (kan vara 5w30) med helt ny olja+filter men den flimrar på tomgång precis som din. Den låter inget konstigt när den flimrar, men min börjar oftast flimra efter en hård inbromsning! (kan även lysa helt och hållet efter det) Jag har bara en felkod på oljan vilket är oljenivåsensorn, vilket känns konstigt. Bilen har bra med olja förövrigt. Skönt att veta att det inte bara är min bil som har krångliga fel!
Mvh Alva

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Låg oljetryck / oljetryckslampa blinkar rött vid tomgång
« Svar #8 skrivet: maj 11, 2023, 06:00:38 »
Hej.
Hur har du det med felkoder?
Hur har du det med oljetryckgivare?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners