Värdena till just den motorn vet jag inte men följande tumregler brukar jag tillämpa på en generell bilmotor som används till vardagskörning.Förutsättningarna är en varm sommardag och att motorn är genomvarm (flera mils körning i åtminstone 90-100).
Tomgång: absolut minst 0,5 bar. En oljetryckslampa brukar börja lysa under 0,3-0,6 bar och lampan skall inte lysa på tomgång. En frisk motor bör hålla åtminstone 1-1,5 bar
2000-3000 rpm: 2-4 bar
Max tryck (brukar uppnås någonstans runt 4-5000 rpm): 3-5 bar
Min gamla orenoverade VOLVO B20-motor (från 70-talet) håller ovan beskrivna värden eller bättre.
Min gamla BMW 3.0S från 1972 som gått 75.000 mil höll sämre värden än dessa.
Så länge en bilmotor inte pressas och varvas för mycket är inte ett högt oljetryck så väldigt viktigt. Så länge oljetryckslampan inte lyser på tomgång kan en bilmotor hålla "hur länge som helst" med 1,5-2 bars oljetryck bara man kör vettigt. Vevaxeln på min gamla BMW var tex efter 75.000 mil trots det "låga" oljetrycket i så bra skick att den skulle kunna fortsätta användas i en annan motor.
Sedan har det visat sig för mig att många eftermarknads oljetrycksmätare kan visa väldigt olika vid samma tryck. Mätarna har också en tendens att visa mer fel efter en lång tid än dom gjorde när dom var nya. Tom kvalitetsmätare som VDO. Så är det viktigt att få reda på det "riktiga" oljetrycket i sin motor skall man nog fundera över vilken mätare man skall använda. Eller kolla den mot en mätare man vet visar "rätt" värden