Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Rost på bilen  (läst 6442 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BMWnoob

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 80
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Rost på bilen
« skrivet: mars 22, 2016, 15:37:15 »
Finns det någon som har provat att fixa rost på dessa ställen, Samt blev resultatet bra.?





















Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2927
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Rost på bilen
« Svar #1 skrivet: mars 22, 2016, 15:59:29 »
Skärmkant ja, men jag fuskade och lämnade bilen till en kille som normalt pysslar med att renovera gamla klassiker, blev givetvis riktigt fint.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9953
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Rost på bilen
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2016, 17:05:20 »
Det finns sådana slipmaterial/roterande i olika former som du kan koppla till borrmaskin.
Är det bästa jag vet.
Man kan köpa dess på olika affärer som är hel perfekta för slippa bort rosten.

Här har du t.o.m från Biltema:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Borr-slipmaterial/Roterande-filar-5-st-2000019640/

Därefter kan du avsluta med fin spackel och slipa med fin sandpapper innan lackering. 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Rost på bilen
« Svar #3 skrivet: mars 22, 2016, 19:45:35 »
om jag får säga min åsikt så kan man punktblästra och/eller blästra rent rostskydda och även spackla själ men själva lackering så skulle jag rekommendera lackerare som gör "spottrepairs"  blir riktigt bra om lackeraren är bra.
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9953
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Rost på bilen
« Svar #4 skrivet: mars 22, 2016, 23:43:21 »
Håller med dig Vazze med blästring men kan tänka mig att det kräver lite erfarenhet med blästringspistol sodablästring och kompressor till det och är förmodligen mycket dyrare, eller?
Titta på den sida, rätt intressant om det man kan göra: http://nordblasthome.com/se/

 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BMWnoob

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 80
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Rost på bilen
« Svar #5 skrivet: mars 22, 2016, 23:56:54 »
Wow  :)


Tack alla för era svar.
Jag har tillgång till en liten bläster samt spackel.  Tänkte att i så fall så kan jag ju blästra allt rost och sedan spackla och slipa jämnt, Och sedan lämnade till någon som gör "spotreapirs".
Undrar bara vad dom kan tänkas ta för ett sådant jobb., Det är ju trots allt på 6-7 ställen på bilen.
Visserligen är det ju små områden men iallafall.  ;)

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Rost på bilen
« Svar #6 skrivet: mars 23, 2016, 05:27:22 »
ja du vad det gäller priset vågar jag inte säga nåt, självklart blir det billigare om man gör underarbete dvs blästring och spackning.
juh bättre underarbete desto mindre jobb för lackeraren =billigare (det fick jag lära mig)

sen beror det på hur bra/känd lackeraren är och säkert vart i landet du bor, kan tänka mej att här i borås är det billigare än i stockholm.

jag tror att jag betalade ca 500-1500 (då 1500 är stort område dvs. nästan halv panel att lacka) vid lite olika tillfällen

du kan prova lackera mindre områden själv med sprayburk från original, brukar bli riktigt bra, om du kika på mina trådar brukar jag lackera hela paneler själv och även bilar med sprayburk med bra resultat.
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad BMWnoob

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 80
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Rost på bilen
« Svar #7 skrivet: mars 25, 2016, 17:04:30 »
Hej vazze_t :)

Jag bor i dom mörka skogarna mitt i Småland ;)

Jag funderade faktiskt själv att testa ifall det blir bra att spraya själv.
Jag har gjort detta vid några tillfälle med hagmans och biltemas sprayfärg. Dock med lite sämre resultat.
Funderar ifall man köper lite proffsigare sprayfärger med 2k, då borde ju resultatet bli bättre.

Du kan prova lackera mindre områden själv med sprayburk från original.

Var kan man köpa original sprayburk. ?

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2927
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Rost på bilen
« Svar #8 skrivet: mars 25, 2016, 17:14:09 »
Om du kan så skall du gå på 2k färg, vanlig sprayburksfärg håller inte är min erfarenhet. Stod och tvättade min dåvarande bil i ortens mack med tvätthallar när en kompis rullar in i hallen intill för att tvätta sin bil. Han hade just lagat en del rost på den och lackat med vanlig sprayburk, vit och fin var den.

Han frågar mig vilket avfettningsmedel jag brukar använda och går därefter in på macken och köper en sådan flaska. Han blev inte så glad efter att ha sprutat på medlet och låtit det verka några minuter. För när han går på med vattenslangen så rinner all färg som han nyligen sprutat på av och alla lagningarna lyser fint röda från rostskyddsfärgen.

Nu vet jag inte om resultatet blivit annorlunda om färgen fått härda några månader innan den fick smaka avfettningsmedel men i detta läget rann den av som smutsen på bilen.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad BMWnoob

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 80
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Rost på bilen
« Svar #9 skrivet: mars 25, 2016, 17:35:23 »
Hej Fredrik. :)


Just i det fallet med din kompis bil så tror jag nog att det beror på att han precis lagt på färgen.
Bör nog härda ett tag innan man tvättar med avfettning.


Min bror hade sprayat med burk på farsans bil, då han skulle hjälpa honom med lite rostlagning.
Färgen hade väl torkat en halvtimme eller timme och han ville vattenslipa lite vid skarven, Några droppar vatten rann ner på området där han lackat, och färgen reste sig.
Ajaj vad förbannad han var ??? . Men det blev bra igen efter att det hade torkat.


Får ta och kolla ifall färgmix kan blanda till några burkar "Orientblau" åt mig med 2k färg  :D

Utloggad Per L

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 61
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
Rost på bilen
« Svar #10 skrivet: mars 26, 2016, 09:27:35 »
Precis som sagts här ovan är blästring den enda möjligheten att få stopp på rosten någon längre tid när det blivit så kraftig gravrost. Det finns ingen möjlighet att slipa bort all rost som gått på djupet och lämnar man kvar aldrig så litet rost så kan man vara säker på att rosten kommer tillbaks förr eller senare. Väldigt fort till och med om man bara lägger på några få lager sprayfärg.

Sedan får du nog i värsta fall vara beredd på att du kommer att blästra hål på plåten på en eller flera ställen. Av bilderna att döma har rosten fått frodats under mycket lång tid och det är inte alls otänkbart att rosten gått mycket djupt här och där.
Man kan ju i och för sig "fusklaga" med tex glasfiberplast där det blivit hål men svetsning är det enda som gäller om man vill att det skall bli riktigt bra.

Fusklagning med glasfiberplast behöver i och för sig inte bli så dåligt om man man blästrar absolut plåtrent först och rostskyddsbehandlar ordentligt på baksidan så att det inte får chans att börja rosta mellan plast och plåt.

Per L

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Rost på bilen
« Svar #11 skrivet: mars 26, 2016, 23:21:51 »
Som flera sagt: blästring med punktbläster (ett litet handtag med en påse sand som man kopplar till en komressor).

Jag har lärt mig en del genom mina kompisar som har egen lackverkstad sedan 20 år, genom att själv plocka ner och behandla 8 av mina bilar genom åren honom, och sedan låta honom lacka innan jag jag plockat ihop bilen igen. Enligt mig så gäller följande:

1. Glöm HELT att spraya med vanlig billig spray. Då kommer du bara att få göra om det igen. Det SKA vara 2K med härdare, annars är det för dåligt helt enkelt. Det kommer du bara få torka bort med thinner, för det är värdelöst. (Jag har själv gjort det på en MC Ninjas kåpor en gång, när jag ville hitta rätt nyans och sen ville låta honom lacka på riktigt -- all skitfärg måste bort först.

2. På ytor som inte syns, inte behöver lackas över så funkar hammarlack. Även om du inte får bort all rost med blästring, slipning, så kommer Hammarlacken stänga in och "äta upp" den gamla järnoxiden. Det stoppar rost och håller många år i utsatta miljöer. Nackdelen med Hammarlack är att det inte kan lackeras över, eftersom det innehåller silikon.

3. PÅ ytor som syns: efter blästring / slipning, behandla med fosforsyra och låt det jobba över natten. (det äter också järnoxid).

- använd sedan Hagmans 2k epoxy (en gul lack) som sluter helt tätt, så att inget syre kan komma åt metallen. (då kan det inte rosta). Sedan grund och vanlig lack på epoxyn.


4. Alternativt, i falsar på dörrar t ex där det kan vara svårt att komma åt: efter fosforsyra, lägg lim i falsen. Teroson Terostat är ett starkt 2k-karosslim som blir en oerhört seg, tät fog. Det har jag prövat på dörrarna till min gamla E39 540 som hade rist i falsarna. Det var fyra år sedan och det har inte kommit tillbaks, trots att jag använder den på vintern.

5. På ytor där det rostat igenom, överväg att byta plåt. Var försiktig med svets, det slår sig lätt. Moderna bilar punktsvetsas och limmas. Limmet använder man i stället för helsvets eftersom det inte finns risk att det slår sig, och blir en helt tät fog (ingen rost) lika stark som svets. Moderna flygplan nitas och limmas ihop, så det är inget konstigt.

6. Använd spackel för att få till formen så att inga skarvar syns. Jag vet inte vad det är för spackel de använder, men det är vanligt 2k-plastspackel med hördare. Brinner på 15 minuter ungefär.


7. Inuti dörrar och på din bakluckas nedre kant: använd kallpressad linfröolja (finns att köpa på Biltema billigt) eller hetvax. Linfröoljan stelnar aldrig riktigt, det blir en seg yta som lägger sig över och stänger ute syre och vatten.


Det är denna kallpressade (ej kokta) linolja jag använt, från Biltema på sprayburk. Billig och praktisk att komma in i hålrum. Som Fredrik säger, så kan linolja självantända - och särskilt den kokta linoljan som målare ofta använder (för att den torkar mycket snabbare än okokt).

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/Rostskydd-linoljebaserat-2000021462/

Utloggad BMWnoob

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 80
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Rost på bilen
« Svar #12 skrivet: mars 26, 2016, 23:50:41 »
Tack Per L och Lasse-SL500 för era inlägg.


Jo jag är rädd att jag kommer blästra hål på någon utav alla rostmärkena  :(
Men det kan ju bara bli bättre  :D


Wow vilken utförlig beskrivning Lasse.  ;)


Var får man tag i fosforsyra, Är inte det riktigt frätande på huden.?


Hagmans 2k epoxy verkar vara intressant, iom att den sluter tät. Men funderar på att rosten på framskärmen verkar ju komma inifrån. Hjälper detta då.
Eller bör jag göra som så att jag målar med hammarlack på insidan utav hjulhuset, Och sedan blästra, epoxy och 2k lack.


Linolja har jag hört är självantändligt. Men det är nog bara i samband med trä antar jag, Och det finns ju inget trä i dörrar och luckor, så det borde ju inte vara något att oroa sig för. :)


Jag har tillgång till ep grund genom jobbet, och det är ju en epoxy färg.


Denna tråd blev mer intressantare än vad jag trodde att den skulle bli.
Många bra råd och tips.  ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2927
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Rost på bilen
« Svar #13 skrivet: mars 27, 2016, 08:55:28 »

Linolja har jag hört är självantändligt. Men det är nog bara i samband med trä antar jag, Och det finns ju inget trä i dörrar och luckor, så det borde ju inte vara något att oroa sig för. :)



Linolja är självantändande och det beror på att oljan oxiderar och då genererar värme, så det kan börja brinna lite varstans.
Läs mer hos Brandskyddsföreningen.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad Per L

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 61
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
Rost på bilen
« Svar #14 skrivet: mars 27, 2016, 10:33:47 »
En färg som jag har bra erfarenhet av är Tikkurila Temadur 20 ( http://www.tikkurila.se/industrifarger/metallytor/metallytor/metallprodukter/traditionella_produkter/temadur_20.2644.shtml )
Det verkar vara en proffsfärg som bla är godkänd för att måla fartyg invändigt.
Billig är den också. 

Jag har både använt den för penselmålning (hela underredet på min P1800) och för att spruta som grundfärg innan topplack (motorrum och bagagerum i min P1800). Den var fantastiskt lätt att spruta. Täckte bra och blev slät och fin. Den var dessutom mycket okänslig för hur mycket färg man lade på. Oavsett hur mycket jag lade på rann den inte. Mycket bra för en som inte är van att sprutmåla.

Firman jag köpte färgen från pratade i så positiva ordalag om den så jag blev riktigt misstänksam. Så jag tog en obehandlad plåtbit och penslade på en eller två lager färg på halva plåtbiten. Sedan fick plåtbiten ligga utomhus i Göteborgsluften i två eller tre år i sträck (kommer inte riktigt ihåg). Plåtbiten var inte behanlad på något sätt (tex blästrad) så jag gissar att färgen skulle "hålla" ännu bättre på en blästrad plåt eftersom färg "biter" bättre på en blästrad yta än en slät yta.
Bifogade bild visar alltså en plåtbit som legat ute i flera år med bara grundfärg på. Jag tycker faktiskt inte att firman överdrev ett dugg. Detta är den färg jag kommer att använda i fortsättningen som roskskydd/grundfärg på alla mina bilar.
Det går att zooma in i bilden (dubbelklicka på bilden) om man vill detaljstudera hur det ser ut!

Enda nackdelen jag hittills upptäckt är att man måste använda andningsmask med lämpligt filter då ångorna inte är hälsosamma (gäller i och för sig för alla tvåkomponentslacker)

Per L

 

Reklampartners