Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Fälgar till E36  (läst 313 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FrappeMan

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
Fälgar till E36
« skrivet: april 20, 2022, 10:20:33 »
Hej,
Någon som har någon erfarenhet av JR9:or på en E36:a? Jag tänker hur brett vågar man köra bak/fram? Någon som kört på stretch och isåfall hur mycket?Jag har coils runt om idag så jag tänker sänka/höja bilen så att de sitter bra mot skärmkanten. Funderar på typ dessa fram :

https://www.wheelsonline.se/lattmetallfalgar/japan-racing/jr9/7.5x17/365229#productsection
Och dessa bak:

https://www.wheelsonline.se/lattmetallfalgar/japan-racing/jr9/8.5x17/291869#productsection
minsta rekommenderade däckbredd ser ut att vara 205 på en 7.5" fälg och 225 på en 8.5" fälg, men det blir väl inge vidare mycket stretch. Jag tänker om man går ned till 185 respektive 205.
Någon som vet om det funkar?Jag vet att jag kan fråga hos någon gummigubbe men eftersom jag inte vet alls vill jag inte knalla in där och göra bort mig så jag tänker att jag frågar här först.  ;D
Mvh//Frappe

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 9981
  • Kön: Man
Fälgar till E36
« Svar #1 skrivet: april 21, 2022, 14:45:47 »
Hej.
Jag vet inte så mycket om vilken som passar din E36 men hittade en länk som kanske är värt att titta på.
https://starbus.ru/sv/razmernost-koles-bmw-shiny-i-diski-dlya-avtomobilya-bmw-razmer-kol-s-na-bmv/
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Inloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2929
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fälgar till E36
« Svar #2 skrivet: april 25, 2022, 16:24:08 »
Jag har haft 225 på 9" bred fälg fram på en Z3 2.8 och det fungerade fint, kör nu mer 175or på en 7.5" bred fälg på min pendlarbil, en liten Peugeot 107.

Du kan räkna lite så här. Det är ingen exakt vetenskap för olika däckfabrikat skiljer sig åt i bredd trots samma siffror på däcksidan.
En 7.5" bred fälg är 190,5 mm bred, dvs. ett 195 brett däck borde ge väldigt raka däcksidor, en 8.5" bred fälg är 215,9 mm bred och således skulle ett 215 däck ge raka däcksidor. Den rekommendation som finns är ju till för att fungera för alla, därför lägger man sig något bredare på däcket än fälgen är vilket ger dels lite skydd för fälgkanten och ett bra uppträdande på vägen. Ju mer stretch du har desto spårigare riskerar bilen att bli, men med korrekt inställda hjulvinklar m.m. så brukar det där fungera hur bra som helst ändå.

För att få fram korrekt däck även om man frångår standardstorlek så finns det ett antal bra räknare på webben, exempelvis denna.

Rim & Tire Size Calculator

Knappa in dina originalhjul på vänstra sidan och sedan vad du tänker ha för nya däck på högersidan, det viktigaste är att du försöker behålla rullomkretsen. Dels för att om hjulen blir för små så kommer hastighetsmätaren att visa för mycket, och för lite om hjulen blir för stora. Plus att du riskerar att det tar i lite här och där. Skall vi se på lagligheten så får du max ändra 5% på rullomkretsen.

Så om du exempelvis har 225/50 R16 däck original och vill gå upp till 17" hjul så måste du gå ned i profil för att behålla rullomkretsen. Ett korrekt däck med bibehållen bredd blir då 225/45 R17. Profilen räknas i % på bredden, så om du behåller 16" hjul men vill gå upp i bredd måste du även gå ned i profil, exempel på ett korrekt däck med samma utgångspunkt skulle kunna vara 245/45 R16.

I ditt fall vill då gå ned i däcksbredd, då behöver du öka profilen, så om vi utgår från att du har 225/50 R16 original och vill gå ned till 185 breda och behålla 16" hjul så skulle ett korrekt däck bli 185/60 R16, skulle du även vilja gå upp till 17" hjul skulle däcket istället vara 185/55 R17

Labba lite med länken, vill du ha mer hjälp så skriv ned vad du har för originaldäck på bilen så skall jag hjälpa dig att räkna.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Reklampartners