Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Resonans från avgassystem  (läst 1234 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Andreas90

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Karma: +0/-0
Resonans från avgassystem
« skrivet: januari 25, 2022, 11:21:12 »
Hej!


Köpt en 530i N52 med 3.0l motorn. Den har för tillfället raka rör efter cat och det låter förjävligt. Resonansen är fruktansvärd.


Har ingen direkt erfarenhet kring avgassystem på sugmotorer och söker goda råd.


Jag är ju givetvis ute efter ett sportigt ljud som dessa motorer kan ge, men gärna med begränsad resonans. Bör jag smäcka dit en relativt stor/lång mittendämpare från Simons eller bör jag satsa på en slutdämpare?


Hur har ni andra byggt?


Tack på förhand!

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Resonans från avgassystem
« Svar #1 skrivet: januari 25, 2022, 11:47:07 »
På min E46 330i visserligen då med M54 motorn hade jag ett Eisenmann system som lät ljuvligt, på detta system var mittendämparen ersatt med raka rör så det hade endast en slutdämpare. Det var likadant på min Z3 med M52 motorn och ett Bastück system, inga mittendämpare bara slutdämpare. Så proffsen verkar ju bygga på det viset.

Kolla lite på YouTube, sök på N52 resonator delete så finner du videos på de som plockat bort mittendämparna, muffler delete brukar innebära att de plockat bort slutdämparen men behållit mellandämparna.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Andreas90

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Karma: +0/-0
Resonans från avgassystem
« Svar #2 skrivet: januari 25, 2022, 14:36:51 »
Okej, har läst gott om Eisenmann och att de ska vara bra. Dock hört lika gott om Simons system.


Har försökt hitta något klipp på Youtube, men de låter inte alls som min bil gör, trots utan resonator och bakre ljuddämpare.


Vet att frågan är jättesvår att svara på hur det kommer låta ljudmässigt, men söker mer råd kring om man bör placera en mittendämpare eller en slutdämpare för att på bästa sätt minska resonansen. Resonatorn sitter ju ändå i mitten av en anledning tänker jag, men utan slutdämpare så kanske det inte spelar någon roll om jag har en i mitten eftersom ljudet transporteras bakåt?


Men får väl trycka dit en fullflödesdämpare i mitten och se, i värsta fall scenario får jag väl flytta på den och sätta den där bak (alt skaffa två).


Har sett att det finns runda och ovala, är det någon skillnad på dessa ljudmässigt? Förstår att storleken på dämparen avgör hur mycket den absorberar, men spelar formen någon roll?

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Resonans från avgassystem
« Svar #3 skrivet: januari 26, 2022, 12:49:02 »
Har svårt att tänka mig att formen skulle spela någon roll, skulle ju då vara att en form medger mer dämpmaterial än en annan och det då gör att ljudet förändras. Jag har en liten Peugeot 107 som pendlarbil, på den finns det ingen mellandämpare original. Jag hade två titandämpare från en Suzuki TL1000 liggandes så fick ett ryck och kapade bort den enda dämparen där fanns, slutdämparen, och lyckades knåpa dit mc dämparen med en flexslang från Biltema och mycket ljuddämaparpasta. Så inget snyggbygge direkt, dock lät bilen helt underbart, speciellt när man släppte gasen. Tröttnade dock på denna setup på grund av att biltema röret ville glida av det 1.5" sugrör som kommer från motorn så till slut beställde jag en ny rostfri sportdämpare från Inox Racing. Vill helst inte tappa delar från bilen på E6an.

Hur som helst, en trimdämpare till mc är ju av typen rakt igenom, det är bara ett perforerat rör med dämpull runt om och sedan ett yttre skal, när jag provstartade helt utan dämpare blev jag chockad över hur högt den lilla enliters motorn lät och tänkte att det här kommer aldrig att bli bra med endast en mc dämpare. Men lika förvånad blev jag när jag provstartade med mc dämparen på, dovt mullrande precis som jag vill ha det. Så det är ju inte helt omöjligt att du kommer långt med en slutdämpare av den typen. En sak vi lärde oss för många år sedan när vi laborerade med slutpipor och avgassystem på våra bilar är vikten av att slutröret skall sticka ut en bit från stötfångaren. På en -82 Audi 80 med den femcylindriga motorn, så lät vi avgassystemet vara helt original förutom att vi kapade av det tunna slutröret efter sista dämparen och svetsade på ett betydligt grövre. Detta slutade någon cm innanför plåten under stötfångaren och jösses vilket ljud det blev inne i bilen, resonansljud så det gick inte att sitta där. Än mindre åka omkring i eländet. Så vi kapade bort röret igen, ersatte med ett i samma diameter men 3 cm längre och enorm skillnad, nu gick bilen att använda igen. Så det är med en sak att tänka på.

Jag har inte mycket gott att säga om Simons sportsystem, har provat två stycken och de rostar upp på något år. Hade ett på en Honda Civic för många år sedan, försvann på ett och ett halvt år, nästa system blev ett rostfritt från Ferrita. Några år senare provade jag igen, då till en BMW 318is. Samma sak där började se för jäkligt ut efter bara något år, dock blev det inte fler byten där då både den och min Z3 2.8 såldes till förmån för inköp av en E46 330i.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Andreas90

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Karma: +0/-0
Resonans från avgassystem
« Svar #4 skrivet: januari 27, 2022, 10:01:49 »
Haha ja, en MC dämpare var helt nytt för mig men ändå ganska logiskt att den skulle göra ett bra jobb även på en bil.


Angående att slutröret måste sticka ut en bit är jag dock helt med på och det gör mitt en aning. Kanske tom måste ut en bit till.. Ska ta ett kort på det under dagen och ladda upp.


Upplever dock inte kupéljudet som värst, utan ljudet utifrån bilen. Tänker att jag även kan ladda upp ett klipp på hur den låter.


Tråkigt att du har dåliga erfarenheter av Simons! Har en halvsats från dem på min S60 T5 (ej rostfritt) som nu suttit i 3 år och är i grymt skick, likaså många av mina kompisar.... Du kanske bara haft otur?


Men tack som fasen för att ditt engagemang i min tråd. Återkommer under dagen här igen för att ladda upp lite mer material så får du se och höra. Kanske kan ge en bättre "bild" av situationen.


Allt gott :)

Utloggad Andreas90

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Karma: +0/-0
Resonans från avgassystem
« Svar #5 skrivet: januari 27, 2022, 13:40:55 »
https://streamable.com/w4ehma


Ljudet som uppstår när man släpper gasen är så jäkla illa och vill få bort det.

Utloggad Andreas90

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Karma: +0/-0
Resonans från avgassystem
« Svar #6 skrivet: februari 09, 2022, 15:38:52 »
Bumpar tråden och hoppas på svar :)

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Resonans från avgassystem
« Svar #7 skrivet: februari 14, 2022, 14:37:55 »
Ledsen för sent svar, har inte hunnit vara här så mycket.

Det var ett märkligt ljud, låter ju nästan som den suger luft någonstans. Är det verkligen tätt överallt?
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Andreas90

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Karma: +0/-0
Resonans från avgassystem
« Svar #8 skrivet: februari 14, 2022, 17:04:11 »
Ledsen för sent svar, har inte hunnit vara här så mycket.

Det var ett märkligt ljud, låter ju nästan som den suger luft någonstans. Är det verkligen tätt överallt?


Det är ingen fara, bara tacksam för att du tar dig tid när den finns.


Ja precis, det är jättemärkligt. Börjar fundera på om motståndet kan vara för litet och att det blir ett baksug? 🤔 Läcker gör det inte, det vet jag med säkerhet.




Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Resonans från avgassystem
« Svar #9 skrivet: februari 15, 2022, 10:35:20 »
Om jag förstått det rätt med 4 takt och avgassystem så skall man inte ha något motstånd vilket man kan tänka att då skall jag bara ha så grovt rör som det får plats. Men det funkar inte riktigt så för det finns ändå en storlek som är lämplig. För om röret är för grovt så blir det som en behållare som kan innehålla x antal kubik med avgaser. Detta kan då ge oönskade effekter och därför är det då bättre att gå ned i diameter till en lämplig där man får det flöde som motorn behöver för att effektivt få bort avgaserna utan att man då har för smalt rör som blir en restriktion.

Så med tanke på detta så skulle det kunna vara så att röret är för grovt och det kanske skulle kunna ge det där märkliga baksuget.

Skall finnas en YouTube video som förklarar detta mycket bättre än vad jag kan göra här, skall se om jag kan hitta den.

Edit: Tror det är denna videon, https://youtu.be/jjPeP_Nn2B4
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Andreas90

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Karma: +0/-0
Resonans från avgassystem
« Svar #10 skrivet: februari 15, 2022, 10:43:41 »
Ja, precis men med dessa 6 cylindriga sugmotorer så är det inte effektivt att gå upp för mycket i rördimension. Men det sitter ju bara 2,5" och det är i original 2,5" - 2,75"Hittade detta Youtube klipp som har exakt samma ljud, men det verkar inte finnas någon som reagerar på just det ljudet mer än jag i kommentarerna:

https://youtu.be/77GIIzzTnHg

Har köpt mig en fullflödesdämpare som jag ska sätta på under dagen längst bak och har även lyckats hitta mig en originalresonator som åker på om det inte hjälper. Tar denna bort ljudet så har jag svaret i handen skulle jag tror. Är ljudet dock kvar får felsökning fortsätta antar jag 😂

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Resonans från avgassystem
« Svar #11 skrivet: februari 15, 2022, 11:01:58 »
Ja ett 2.5" system borde inte vara för stort på en N52, jag har det original på min 125i e82 som ju har samma maskin.

Du får testa med fullflödesdämparen, hoppas det ger önskat resultat.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

 

Reklampartners