Övriga diskussionsforum > Styling B/D

Större hjul

(1/1)

Svento:
Jag skulle vilja ha större hjul på E30n. Hur mycket trasslande ska jag förvänta mig?

Till viss del handlar det om enkla praktiska saker. Högre utväxling, lägre varv, lägre bensinkostnader. Så vill jag har högre markfrigång, slippa känna och höra marken mot underredet när jag irrar runt på skogsvägar. (När jag inte arbetspendlar kör jag den i regel på den typen av underlag) Sist men inte minst är det en estetisk fråga. Jag vill få bilen att se mer monstruös ut. Traktor, krigsmaskin typ.

Är det så välsignat enkelt att vilken som helst 4/100-fälg ska passa? Hur mycket spelrum finns det sen ungefär? Alltså - säg att jag vill göra hjulena ännu större genom att smurfa? på riktigt höga däck... Är det då läge att höja hela karossen, för att inte däckena ska ta i skärmarna?

Och hur omfattande är en sån operation...? Måste man då byta bromsar, stötdämpare och typ... allt? Och vad är nackdelarna med att bilen? Mer luftmotstånd obviously, men skulle väghållningen försämras på mer civiliserat underlag? Är det sånt som en besiktningsgubbe med PMS skulle antas börja bråka om?

Skickat från min Lenovo A2016a40 via Tapatalk

Svento:
Frågan blev nämligen lite extra aktuell nu. Jag råkade på fyra stycken sexton-tums. 4 bultar, 100 mm cirkel. Har jag nån anledning att tro att det? skulle kunna bli nåt problem?

Skickat från min Lenovo A2016a40 via Tapatalk

Fredrik M:
Beror lite på vilken offset fälgarna har, på den tiden jag körde bil med bultmönster 4x100 så fanns det vad jag minns en 6 - 7 bilar som hade samma bultmönster.

Audi 80,BMW E30, Honda Civic, Honda Prelude, Opel Kadett, Opel Calibra och Volkswagen Golf/Jetta.

Det gick fint med Calibra fälgar på en Honda Civic och Kadett fälgar på en Audi 80, hade kompisar som körde med detta nämligen. Dock krävde kadett fälgarna en centrumring för att sitta riktigt bra på Audin. För skojs skull provade vi även med VW GTI fälgar på en 320i -87 men det fungerade inte alls, minns inte om hjulet hamnade för långt ut eller in i hjulhuset.

Så förutom bultmönstret är det två mått till du måste ta hänsyn till, offseten (ET) och centrumhålets diameter. Är centrumhålet för stort är det oftast inga problem att hitta en centrumring att stoppa dit, för litet, ja då blir det ju givetvis mer problem. Man skall vara noga med centrumhålet för det är detta som balanserar hjulet på bilen, bultarnas uppgift är endast att se till att du inte tappar hjulet.

Det finns förklaringar med bilder på vad offset måttet är på nätet om du söker men enkelt förklarat så är det måttet mellan anläggningsytan på fälgen och centrum på fälgens bredd. Så om offseten (ET) är 0 så ligger anläggningsytan exakt mitt i fälgbanans bredd. Är ET måttet 42 så är anläggningsytan 42 mm längre ut från fälgbanans mitt vilket gör att hela hjulet kommer längre in i hjulhuset.

Hittade en enkel förklaring här, https://www.falginfo.se/inpressningsdjup-et/

Svento:
Okej, tack! Sökt lite, och det verkar som AUDI 80 och Golf 1 ska fungera rakt av. Nästan identiska mått.

Intressant, på senare tid har jag börjat notera hur mycket Golf från åttitalet liknar E30, och minns att barna när dom var mindre ofta förväxlade just Golf med den här modellen.

Skickat från min Lenovo A2016a40 via Tapatalk

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion