Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: sänka bilen (bmw e60 touring)  (läst 7938 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matteloven

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • BMW 520d
sänka bilen (bmw e60 touring)
« skrivet: januari 25, 2016, 22:57:24 »
Hej, tänkte sänka bilen nu till våren  och vet inte om jag ska köra på coilovers eller bara sänkfjädrar? Och om jag nu ska köra på sänkfjädrar (35mm sänkning) kan man ha kvar orginal dämparna då? Jag vill ju helst att ha så bra komfort som möjligt efter jag ha sänkt, därför tvekar jag på coilovers då jag ha läst att det blir rätt stötigt?
Jag kör en BMW e61 touring årsm 2009 med luftfjädring bak, och tänkte köra på 19" eller 20" fälgar till sommarn.
 
 

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
sänka bilen (bmw e60 touring)
« Svar #1 skrivet: januari 26, 2016, 15:01:58 »
Det som påverkar komforten är främst stötdämparna, inte fjädrarna. Men alla stötdämpare är avsedda för en viss slaglängd, och flyttar du det 35mm är det inte säkert att den fungerar som den ska. Du får pröva.


Det där med stötighet är individuellt. Jag uppfattar t ex min M5 E39 som idealisk, fast men ändå komfortabel/mjuk, samt med grova krängningshämmare så att den inte kränger i kurvor - det gillar jag, som överlag tycker att det finns alldeles för många bilar med för hård fjädring. Det är klart överreklamerat att ha en fin bil för flera hundra tusen, som är lika okomfortabel att köra som en gokart.


Jag prövade Bilstein B8 på min E39 540 tillsammans med Eibach sänkfjädrar, och det blev ALLDELES för stenhårt för min smak. Kunde inte åka över minsta skarv i asfalten utan att hoppa till i stolen. Vissa gillar det, men jag gillar det inte så jag sålde B8:orna och bytte till B4:or i stället.


Med facit i hand blev B4:orna lite för mjuka. Idealiskt på en 5-serie är Sachs supertouring (M5-dämparna), tycker jag. Gärna i kombination med Eibach krängningshämmare (ännu grövre än M5:ornas, 28mm mot M5:ornas 27mm).

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
sänka bilen (bmw e60 touring)
« Svar #2 skrivet: januari 26, 2016, 16:20:52 »
Ska du köra Coilovers så är det de dyra varianterna som gäller. Då kostar de från 5-6000:- och uppåt, men hårdheten går att ställa i massa lägen. De billigaste som går att hitta duger att åka lågt med men då får du räkna med att skaffa både njurbälte och värktabletter. Kvalitéten är inget vidare på dom heller.


Vill du har någorlunda bra komfort skulle jag satsa på sänkfjädrar. Jag skulle nog säga att 35mm är gränsfall med originaldämpare. Det kan funka, men har bilen rullat en bit kan det ju vara värt att byta i samma veva ändå.
Men vill även lägga till att det är värt att satsa på märkesfjädrar H&R eller Eibach. De har hög kvalitét, är väl uttestade och progressiva. Dvs klarar både snabba och långa gupp bra vilket ger bättre komfort.
Kör H&R fjädrar på min E34 Touring med supersport dämpare. Riktigt bra kombination. Lagom höjd för allroundbruk men ändå sportig känsla utan att bli speciellt stötig :)

Kolla gärna på Ebay.de efter märkesgrejerna. Betalade ungefär 1700:- för H&R fjädrar fraktat och klart hem till dörren från Tyskland. Exakt samma sats i Sverige gick lös på en bit över 3000:- + frakt.
Bak sänker man enklast med dator. Det går att krångla med att ändra stagen i bakvagnen, men inget att rekommendera i längden.
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad matteloven

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • BMW 520d
sänka bilen (bmw e60 touring)
« Svar #3 skrivet: januari 27, 2016, 21:32:22 »
Okej, jag hade inte tänkt att slänga ut nå mycke mer än 6000:- på coilovers, och andra sidan så hade jag ändå inte tänkt att hålla på sänka och höja bilen upp och ner, så då kan jag lika gärna köra på h&r fjädrar och byta dämpare. Vill bara inte stutsa omkring i en så pass "ny" bil, men lite stötigare få jag väl räkna med om jag kör med 35 i profil och med lite mer sänkning, Men eftersom jag ska slänga på 19 eller 20"are så måste jag få ner den några cm. Vill inte köra omkring som en traktor.  ::) frågan är bara om 35mm räcker? Eller måste man ner ännu mer för att det ska se bra ut?

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
sänka bilen (bmw e60 touring)
« Svar #4 skrivet: januari 27, 2016, 22:41:14 »
Fördelen med coilovers är ju det att man kan sänka till exakt den höjd man vill ha. Men då riskerar man att förstöra bilens beteende genom att ändra "corner weights" osv. Finns en viss nackdel om bilen används året runt riskerar gängorna att oxidera och det blir krångel.
Fjädrar av kvalitet är avstämda för bilen och du har fortfarande kvar bilens egenskaper fast med ett styvare/stötigare beteende.

Hittade denna vid en snabb googling:
http://www.e60-forum.de/thread.php?threadid=11396&sid=710ce902f66ee8ae7e6e38cc5cc45211#142931

Den har 50mm H&R fjädrar fram. I mina ögon en perfekt sänkning. Kanske inte lika praktiskt då jag inte riktigt har koll på vart lägsta punkten är på en E61.
Dock är den originalhög bak, men enkelt ordnat med ett besök till en verkstad med rätt datorprogram :) Går att även att göra själv om man köper rätt hård- och mjukvara för ca 700:-. Det beror ju på hur mycket du grejar själv med bilen :)

Edit: Denna har 35mm H&R fjädrar.
http://www.e60-forum.de/thread.php?threadid=22935&sid=95bcb2f61d72cb20fc90961d0d6a6f04
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad matteloven

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • BMW 520d
sänka bilen (bmw e60 touring)
« Svar #5 skrivet: januari 28, 2016, 22:17:21 »
Ja tror mer och mer på att bara byta fjädrar och dämpare istället för coilovers med tanke på att det är min bruksbil som jag kör dagligen. Såg helt okej ut med 35mm sänkning om man ska utgå fån dom bilderna. Så kan man ju gå ner ännu lägre sen då man ha vant sig och tröttnat på 35mm.  ;)

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
sänka bilen (bmw e60 touring)
« Svar #6 skrivet: januari 28, 2016, 23:27:21 »
Tror nog också att 35mm bäst lämpat för vardagsbruk. Precis, man är väl inte sämre än att man kan ändra sig  ;)

Återkom gärna med bilder så får vi se resultat :)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad matteloven

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • BMW 520d
sänka bilen (bmw e60 touring)
« Svar #7 skrivet: januari 28, 2016, 23:41:23 »
Ja precis, det ska jag!

 

Reklampartners