Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Bmw 328i E36 - Går oroligt, misständer, höga avgasvärden.  (läst 15781 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bazze0

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Karma: +0/-0
Bmw 328i E36 - Går oroligt, misständer, höga avgasvärden.
« skrivet: april 07, 2013, 01:31:49 »
Testar nu hos er glada, då jag inte fått några svar från andra forum, hoppas jag att ni är lite mer hjälpsamma  ;)

Behöver nu lite hjälp igen med våran Bmw 328i e36.
 
 Problemen är som så att den går väldigt oroligt på tomgång nu, beter sig som att den misständer en aning, eller ja, inte så lite kanske, men verkar dock gå på alla cylindrar iaf. Något är väldigt galet! Bilen hade även för höga avgasvärden när vi mätte det i förrgår, kommer inte ihåg allt, men hc och lambda var för högt iaf.
 
 Bakgrund till problemen: Fick några 2:or på bes, (avgasvärden, bromsrör) så bilen blev ståendes i ca två veckor då vi bytte alla bromsrör och bromsslangar och lambdasonderna mm, bilen stod upphissad snett (alltså bara hissad på ena sidan) i nästan 2 veckor - Om det nu kan spela in?
 
 När allt var färdigt hade farsan bilen till sitt jobb, men på vägen hem började den gå skitilla, gick på bara 5 cyl... Så vi plockade bort alla tändspolar, och där var fullt med olja i alla brunnar!! Så ventilkåpspackningen m. tillbehör byttes och så var det problemet löst!
 
 Vi rengjorde även vevhusventilationen, ifall det var den som orsakat problemet, vi blåste ur och spolade igenom och det var mycket skit där! Tändstiften byttes också nu, då det endå var dags. Tändspolarna syns det inga fel på, och dem skuter inte iväg några gnistor som syns iaf.
 
 MEN!? Bilen går ju som sagt fortfarande som skit, som jag beskrev i början...
 
 Vi byggde även om till raka rör under dem 2 veckorna bilen stod still, och visst, det kan läcka lite nån stans och påverka avgasvärden, MEN den borde inte gå illa i motorn, och det borde väl inte ha sådan betydelse med motstånd och skit så att den går som piss efter? 2.5 från katt och bakåt btw.
 
 Vi har även gått över allt med startgas ifall vi råkat peta ur någon slang eller liknande, men det verkar inte vara något läckage någonstans...
 
 Vill ha era tips då vi börja få slut på idéer! Har ju tyvärr ingen möjlighet att läsa felkoder för tillfället, men om vi inte lyckas hitta nåt fel innan onsdag åker bilen in på verkstad... Men vill ju helst undvika det :)
 
 Saker som är gjorda:
 ** Lambdasonder (beg)
 ** Tändstift
 ** Olja byttes i somras
 ** Luftfilter(Öppet, som tidigare)
 ** Ventilkåpspackning
 ** Vevhusvent. Rengjord.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2922
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Bmw 328i E36 - Går oroligt, misständer, höga avgasvärden.
« Svar #1 skrivet: april 07, 2013, 08:27:44 »
Hej och välkommen hit.

Vad händer om du kopplar ur LMM en?
När ni byggde om avgassysyemet tog ni bort några lambda sonder då? Vet inte exakt hur det är på e36 men på
många andra BMW sitter det även en efter katalysatorn.


Ser även att du kör med öppet luftfilter, om det är den typ av filter som skall oljas in så är det ett säkert sätt att döda LMMen då det lätt lägger sig olja från filtret på coronatråden och nästa gång det körs en rening av denna tråd vilket sker genom att den hettas upp ordentligt så brinner den av på grund av oljan som finns på den. Behöver inte vara så i detta fallet men kan vara bra att veta.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Bmw 328i E36 - Går oroligt, misständer, höga avgasvärden.
« Svar #2 skrivet: april 07, 2013, 09:17:43 »
Tja, läckande ventilkåpspackning va problemet, när oljan kommer i tändstiftsbrunnar så reagerar den me gummit på tändspolarna och kryper under o bränner spolen.
Diagnos skulle underlätta för då får du veta vilken/vilka tändspolar misständer. Så ja tror att d e en lr flera tändspolar som gav upp.
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Alain

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9928
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Bmw 328i E36 - Går oroligt, misständer, höga avgasvärden.
« Svar #3 skrivet: april 07, 2013, 10:26:40 »
Välkommen på bimmerpower.org!

Hade likadant med min motor, läste felkoder och hade misständning på flera cylindrar, satt på nya tändspolar, raderade felkoder och därefter problemet försvann. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Bazze0

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Karma: +0/-0
Bmw 328i E36 - Går oroligt, misständer, höga avgasvärden.
« Svar #4 skrivet: april 07, 2013, 12:24:25 »
Hej, Fan va glad jag blir att några hade svarat :D:D

Testade att lossa lmm, tycker inte det blir någon skillnad på tomgången då, men när man däremot kopplar in kontakten igen, så hostar bilen till och tomgången blir bättre någon millisekund sen är den likadan igen. Vet vad ska tyda det som??
  Ang, lambdasonderna så var det ingen som behövde flyttas eller tas bort, vi har två i grenrören.

Jag misstänker också någon/några tändspolar

Men jag lånade faktiskt ett diagnostikverktyg, Autocom av en bekant idag

Pappa råkade tyvärr rensa felkoderna som låg där innan jag hann se, såg att det var några grejer :p
 Men det som ligger där hela tiden är:
 
DTC                             Beskrivning:
 25                         -       Effektsteg förvärmning lambdasond -1

Tänkte försöka mäta upp lambdasonderna nu, har forskat lite hur man gör så ska iaf testa... Men tycker inte bilen borde gå såhär kasst av enbart en lambdasond?!

Tänkte även köra en runda med bilen och se om det kommer upp fler felkoder, det var iaf ett par till hann råkade raderade dem gamla där, kanske krävs en liten runda för att vissa ska komma? Tycker jag borde få något på nån spole som misständer eller liknande..



       
 

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2922
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Bmw 328i E36 - Går oroligt, misständer, höga avgasvärden.
« Svar #5 skrivet: april 07, 2013, 14:04:25 »
Nej om det är LMM eller lambda sonderna så borde den gå över till så kallat limp mode och gå hyfsat ändå. Så det tyder ju på tändspole problem.

Jag har visserligen haft problem med ryckande på en Z3 2.8, förmodligen samma motor som du har. Ryckandet i mitt fall berodde på vev och kamaxelgivare som glappade men dessa ryck kom en gång och sedan gick bilen fint igen, nästa ryck kunde komma en timme senare, nästa dag osv. Så det låter inte speciellt likt dina problem.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Bmw 328i E36 - Går oroligt, misständer, höga avgasvärden.
« Svar #6 skrivet: april 07, 2013, 14:18:56 »
Hej, Fan va glad jag blir att några hade svarat :D :D

Testade att lossa lmm, tycker inte det blir någon skillnad på tomgången då, men när man däremot kopplar in kontakten igen, så hostar bilen till och tomgången blir bättre någon millisekund sen är den likadan igen. Vet vad ska tyda det som??
  Ang, lambdasonderna så var det ingen som behövde flyttas eller tas bort, vi har två i grenrören.

Jag misstänker också någon/några tändspolar

Men jag lånade faktiskt ett diagnostikverktyg, Autocom av en bekant idag

Pappa råkade tyvärr rensa felkoderna som låg där innan jag hann se, såg att det var några grejer :p
 Men det som ligger där hela tiden är:
 
DTC                             Beskrivning:
 25                         -       Effektsteg förvärmning lambdasond -1

Tänkte försöka mäta upp lambdasonderna nu, har forskat lite hur man gör så ska iaf testa... Men tycker inte bilen borde gå såhär kasst av enbart en lambdasond?!

Tänkte även köra en runda med bilen och se om det kommer upp fler felkoder, det var iaf ett par till hann råkade raderade dem gamla där, kanske krävs en liten runda för att vissa ska komma? Tycker jag borde få något på nån spole som misständer eller liknande..



       
synd att han raderade felkoder men efter provkörning bör dom dyka upp igen, om tändspolarna misständer får du felkod på lambda oxå men den felkoden du har på lamndan e på förvärmningen dvs lambda e kass om du kikar i datalistor så kommer den ligga platt på 0,5-0,6 volt
provkör bilen så borde du få tebax felkod på ant. vilken/vilka tändspolar som spökar lr annat
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Alain

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9928
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Bmw 328i E36 - Går oroligt, misständer, höga avgasvärden.
« Svar #7 skrivet: april 07, 2013, 14:25:57 »
 Trevligt att du är glad med några svar, bimmerpower.org är en trevlig BMW forum för BMW entusiaster där alla försöker att hjälpa varandra eller så gott det går. ;)
 
Vad det gäller LMM, när du koppla bort den, motorn ska gå sämre än normal då är det inge fel på den men går den på samma sätt då bör man kolla upp den.
 
Kanske göra en ny riktigt felkoder avläsning så du får fräscha och senast fel, om det är tändspole som misständer då kan du ser vilken/vilka som är boven.
 
Vid behov, kolla på: http://www.skruvat.se/ och sök efter tändspole de har överkomliga priser.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Bazze0

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Karma: +0/-0
Bmw 328i E36 - Går oroligt, misständer, höga avgasvärden.
« Svar #8 skrivet: april 07, 2013, 15:30:40 »
Sådär, har varit ute och provkört bilen en runda nu (bytte en av lambdasonderna, så felkoden på förvärmningen togs bort innan vi åkte ut)

Har nu fått tre ny felkoder iaf, vet inte vad jag ska tro egentligen...

202 Lambda Regulation Bank 1 Post Cat
203 Lambda Regulation Bank 2 Post cat
212 VANOS Bank 1 -Mechanical

Vad tror ni om det här?

Vet inte hur pass man ska lita på det? Om det är lönt att beställa två helt nya lambdasonder?

Jag lyckas hursomhelst inte mäta upp dem jag redan har, får inget värde på 4 olika sonder, så antar att jag gör fel!?

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2922
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Bmw 328i E36 - Går oroligt, misständer, höga avgasvärden.
« Svar #9 skrivet: april 07, 2013, 16:35:51 »
Känns ju mer som att de felkoderna är ett resultat av de dåliga avgasvärdena.

Kunde inte låta bli att söka på felkoden men hittade inget direkt, för någon har det hjälpt att byta slangen från MAF sensorn, dvs. luftmassemängdmätaren men det som det snackas mest om är tändspolarna så det är nog en idé att börja där.

Om du lyckas få tillbaka ett felmeddelande om tändspole prova att byta plats på den och se om felet flyttar på sig.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2008 som bruksbilar.

Utloggad bonnen

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
Bmw 328i E36 - Går oroligt, misständer, höga avgasvärden.
« Svar #10 skrivet: april 12, 2013, 22:27:27 »
Hej!
Du kan ju kolla anslutningarna till kam o vev givarkablarna. På mina var kabelhöljena helt försvunna så trådarna var kortslutna. Sitter under insuget och man får dra tillbaka gummit och titta. Det borde kunna ge felkoder och problem. Jag bytte båda men det hjälpte inte på mitt problem men det är inte samma symptom. Luftmängdmätaren har tydligen liten funktion på dessa motorer enligt en hyfsat skicklig källa. Han menar att man kan köra utan denna om man tex turbokonverterar. Jag plockade av min för att testa och märkte ingen skillnad på motorgången. Detta gäller tydligen inte motorn med 2 lambda per bank.


Utloggad Bazze0

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Karma: +0/-0
Bmw 328i E36 - Går oroligt, misständer, höga avgasvärden. Update!
« Svar #11 skrivet: maj 19, 2013, 21:49:52 »
Hej på er igen! Då var vi igång igen...

Vi lämnade in bilen till en halvbekant som har bilverkstad till slut iaf, Men han upplevde inte att bilen gick dåligt?! så vi hämtade hem den igen en vecka senare  :-\ Han kanske insåg att han inte kunde lösa problemet  :P

Innan vi lämnade in den så gjorde vi ett sista ryck och beställde och bytte följande:

2st nya tändspolar - flyttat runt på alla cylindrar för att se om det blev någon skillnad, (vi misstänkte en spole) och det blev lite skillnad när vi bytte den som vi misstänkte iaf, så den var väl inte helt frisk, men resten verkar fungera, Dock går bilen i princip lika dåligt....

2st nya lambdasonder - Ingen skillnad direkt, men nu sitter iaf nya fräscha.

tomgångsmotor uppfräschad


Nu har pappa iaf haft bilen till jobbet de sista veckorna, så den går ju att köra iaf, och vi kollade felkoder nu i torsdags och följande fanns då.
Alltså samma som sist, då vi raderade felkoderna med.

202 Lambda Regulation Bank 1 Post Cat
203 Lambda Regulation Bank 2 Post cat
212 VANOS Bank 1 -Mechanical

Det jag har börjat fundera på är felkod 212, VANOS Bank 1 -Mechanical ( Har fattat att hela benämningen är VANOS Bank 1 -Mechanical Jammed ) måste ju vara något med den felkoden, då den kommit upp igen och verkar hänga kvar?! kan tänka mig att felkoderna på lambdasonderna kanske isåfall, som någon tidigare sa, uppstår till följd av det andra?!

Här är en felkodslista jag fann på nätet, och det är ju MS41, MS42 and MS43 man ska kolla under då! http://realitypod.com/2012/06/bmw-complete-diagnostic-fault-code-list-e36-e46-e90-and-more/

Sedan hittade jag även detta om felkod 212, kan det vara nåt på spåret tro? http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?952728-Error-Code-212-Vanos-Mechanically-Jammed

Vet inte om det är vanligt, men verkar ju kunna vara möjligt iaf, som jag fattar det så är det kolven i/vid solenoiden till vanos som kan kärva, men är det avancerat att kolla upp tro?

Hjälp mig nu att bolla ideer!! Visst ska vi kunna lösa det här  ;D

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Bmw 328i E36 - Går oroligt, misständer, höga avgasvärden.
« Svar #12 skrivet: maj 19, 2013, 22:10:38 »
tja,
Allt går att lösa d e bara mer lr mindre svårt. ska kika runt va ja kan hitta i mina galna anteckningar ;)
Skriver så fort ja vet lite mer .
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Bmw 328i E36 - Går oroligt, misständer, höga avgasvärden.
« Svar #13 skrivet: maj 19, 2013, 22:19:32 »
ScannertypFelställeTrolig orsak
212Manöverdon för kamaxelläge - mekaniskt felKamaxelns inställningsmekanism, manöverdon för kamaxelläge
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Bmw 328i E36 - Går oroligt, misständer, höga avgasvärden.
« Svar #14 skrivet: maj 19, 2013, 22:26:13 »
Jag skulle nog först byta solenoiden på Vanosen samt olja och filter.
Enligt felkoden är detta mekaniskt fel så om d inte löser sig med solenoiden e d vanos renovering som gäller.

Här kommer beskrivningen på dom andra felkoderna:

202Uppvärmd lambdasond, cyl. 1-3 - område/prestandaLedningar, insugs-/avgasläckage, bränslenivå låg, bränsletryck, kolfiltrets evakueringsventil i sluten tankventilation, insprutare, uppvärmd lambdasond, motorstyrdon
203Uppvärmd lambdasond, cyl. 4-6 - område/prestandaLedningar, insugs-/avgasläckage, bränslenivå låg, bränsletryck, kolfiltrets evakueringsventil i sluten tankventilation, insprutare, uppvärmd lambdasond, motorstyrdon
-= BMW =- Just Real Power

 

Reklampartners