Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
Luftfilter

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Luftfilter  (läst 6005 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Luftfilter
« skrivet: maj 16, 2012, 21:50:44 »
De flesta som känner mig vet att jag inte är någon förespråkare för sk. Open air filters på grund av att de släpper in mer skit i motorn, filter som är oljade släpper lite olja och efter en längre tids användning förstör man luftmassemängd mätaren. Dessutom ger de ingen ökad effekt.

Well, inte världens seriösaste test men jag får vatten på min kvarn.  :D

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Luftfilter
« Svar #1 skrivet: maj 17, 2012, 10:21:36 »
Intressant test. Är också av den uppfattningen att originalfiltret (eller motsvarande) är det bästa för bilen.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Luftfilter
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2012, 13:33:02 »
Fakta säger ju allt.  :) bättre att behålla originalet.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Luftfilter
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2012, 18:11:43 »
Intressant och underhållande filmer. Men jag måste säga att det finns ingen som helst fakta här

 Lite urspårning, ber om ursäkt för det. ,

Jag får direkt ont i magen när jag ser dessa körningar, gemene man tror att en dyno i godtyckligt utförande är bevis för både det ena och det andra.
Förmodligen (förhoppningsvis) är siffrorna vi ser åtminstånde SAE-korrigerade. Dom är totalt värdelösa annars och tämligen värdelösa oavsett.

Den effekt/moment-siffra som produceras under liknande omständigheter går inte att jämföra med någonting alls egentligen utan en komplett loggning av alla "omständigheter", -detta oavsett kompensering för eventuella  "påhittade" förluster i drivlinan.

Det finns inte en chans i helvete att påvisa det ena eller det andra på det här sättet om man inte pratar om förändringar på typ 20% eller mer. Men räknar man in lite kompenseringsfaktorer och har repeterbarhet på alla indata så blir deras resultatet kanske mer trovärdigt.

Jag orkar inte gå in på hur man gör en riktig effektmätning, men det går inte att mäta med ett varvsvep som man oftast ser i biltidningar och dylikt.
Man läser ibland att den ena eller andra biltillverkaren har en bilmodell som ger mer/mindre effekt än den speciferade, -i modern tid är det direkt brottsligt och skulle sluta med att huvuden rullade på hög nivå om effekten inte överenstämmer med den specifierade. Allt det här är väldigt uppstyrt i Europa.

Mäter man hjuleffekt och räknar framlänges och även baklänges så blir det fel, -det är det enda man kan vara säker på.
men i andra filmen såg dom väl ljuset, eller fansen upplyste dom rättare sagt. Det finns tyvärr alldeles för många som monterar ett "öppet luftfilter" -men sätter det helt idiotiskt, gärna över grenröret  :o eller någon annan stans där luften är varmare än utanför motorutrymmet.  Oavsett vad filmen säger så är är kall luft bättre, -på alla sätt.

Men samtidigt så bör man kanske kolla på hur bilen är byggd original, -det kanske är så att det finns en kanal till luftfiltret från fronten? -Kanske är det så att dom tänkte till? -Eller kanske inte, -kolla din egen modell, kan skilja radikalt.

Det enklaste man kan göra utan att porta topplock och liknande är ju faktiskt att göra det dessa luftfiltertillverkare tror/låtsas att dom gör. -Förenkla luftflödet till motorn.

Det ger en högre "utväxling" på överladdade motorer men principen är enkel.

-Det ska vara lätt att andas in, -det ska vara lätt att andas ut.

Jag stjäl en bild nu, men det är jag som ritat den så jag tror det är OK:


Skillnaden man ser på bilden är vad ett avstämt insugssystem/avgassystem  gör på en motor i form av tryck/undertryck. I fallet på denna motor var det direkt relaterat med effektökning och förbrukningssänkning. Sen höjdes laddtrycket också. :) . Det vi gjorde bl. a. var alltså ett bättre luftintag och ett bättre avgassystem samt en höjning av laddtryck.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Luftfilter
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2012, 19:22:05 »
Ser man! Tack för den trevligt förklarning! ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Luftfilter
« Svar #5 skrivet: maj 17, 2012, 19:33:25 »
Som gammal Saab Turbo ägare tvivlar jag inte en sekund på att kall luft är bättre än varm, och inte bara det, fuktig luft är bättre än torr. Men jag tycker filmerna visar med tillräcklig tydlighet att så som 95% av köparna till ett öppet filter monterar dem i sina bilar så är det helt bortkastade pengar. Den enda vinsten för den stora massan är ljudet men frågan är om detta uppväger det faktum att man i de flesta fallen drar in mer skit i motorn.

Givetvis går det att optimera en motor mer genom att låta motorn andas enklare men det är inte så enkelt som att riva bort luftfilterboxen och ersätta med ett öppet luftfilter och din mening "Det enklaste man kan göra utan att porta topplock och liknande är ju faktiskt att göra det dessa luftfiltertillverkare tror/låtsas att dom gör. -Förenkla luftflödet till motorn." tolkar jag som att vi tycker likadant.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Luftfilter
« Svar #6 skrivet: maj 18, 2012, 00:35:31 »

 Brinner av nu, skrev nog det längsta  inlägget i historien, >:(
 men datorn slocknade innan jag hann posta. Så det blir lite "nyss från krogen"-svammel då...

 Jag må ju vara tjockskallig och bitter, men jag hävdar fortfarande att filmerna inte visar ett skit, -Sen är vi helt överens Fredrik om att det oftast är bortkastade pengar med "sportfilter" för dom flesta. 
 
 Det jag vill ha sagt är bara att test som dessa kan man rigga hur man vill, och dom blir lite som dom blir.
  Jag sitter (alldeles för) många timmar om dagarna och analyserar data från motorer som går i samma cykel (WHTC) och trots kompenseringar enligt senaste EU-direktiv så blir man häpen över resultaten. Trots mätutrustning för många miljoner så blir det inte rätt, -eller blir det?
 
 Jo det mäts rätt, men kan någon förklara varför en motor som går dygnet runt varje dag är helt olika i avseendede på  mätrreultst  från dag till dag?
 -Det går i princip inte att mäta rätt då. -eller hur är det med kompenseringsfaktorerna ?

 
 
 
 
 
 
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Luftfilter
« Svar #7 skrivet: maj 18, 2012, 19:29:24 »
Som gammal Saab Turbo ägare tvivlar jag inte en sekund på att kall luft är bättre än varm, och inte bara det, fuktig luft är bättre än torr. Men jag tycker filmerna visar med tillräcklig tydlighet att så som 95% av köparna till ett öppet filter monterar dem i sina bilar så är det helt bortkastade pengar. Den enda vinsten för den stora massan är ljudet men frågan är om detta uppväger det faktum att man i de flesta fallen drar in mer skit i motorn.

Givetvis går det att optimera en motor mer genom att låta motorn andas enklare men det är inte så enkelt som att riva bort luftfilterboxen och ersätta med ett öppet luftfilter och din mening "Det enklaste man kan göra utan att porta topplock och liknande är ju faktiskt att göra det dessa luftfiltertillverkare tror/låtsas att dom gör. -Förenkla luftflödet till motorn." tolkar jag som att vi tycker likadant.

Jag tror vi är helt överens här Fredrik, jag är lite yrkesskadad och gick på lite hårt här kanske. Man ska låta datorn vara när man är lite på fyllan...
Men faktum är att det är fruktansvärt svårt att mäta något så enkelt som effekt. Det man ser på dynon eller bromsen går inte att jämföra med andra mätningar utan en massa andra mätdata. Det är lika enkelt att göra ett sånt här test som visar det motsatta. Det är lite det jag hakade upp mig på.

Det är ju precis som du säger att dom flesta ser nog ljudet som den största vinsten, sen blir det ju lite av en psykologisk effekt av det hela och arsel-dynamometern säger att det är 10hk till, -vilket det kan vara för att det gamla Biltemafiltret var fullt med sand och skräp. :)

Du har helt rätt angående temperatur och även luftfuktighet, en faktor till som är viktig är lufttrycket. Luftens densitet vid olika atmosfärtryck är påtaglig. Det är därför det sitter en atmosfärtrycksgivare på alla bilar med insprutning. Det är ju oftast en ren geografisk fråga, -hur högt över havet man är, men även det lokala vädret ger skillnader.  Det här är väldigt uppenbart i tävlingar som Pikes Peak, där man startar på låg höjd och kör uppför ett berg, Det krävs enormt stora turbos för att kunna leverera luft när dom är högst upp på slutet, men vid starten så går bilarna rätt skabbigt.  :)
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Luftfilter
« Svar #8 skrivet: maj 18, 2012, 20:48:51 »
Jag tror vi är helt överens här Fredrik, jag är lite yrkesskadad och gick på lite hårt här kanske. Man ska låta datorn vara när man är lite på fyllan...
Men faktum är att det är fruktansvärt svårt att mäta något så enkelt som effekt. Det man ser på dynon eller bromsen går inte att jämföra med andra mätningar utan en massa andra mätdata. Det är lika enkelt att göra ett sånt här test som visar det motsatta. Det är lite det jag hakade upp mig på.

Det är ju precis som du säger att dom flesta ser nog ljudet som den största vinsten, sen blir det ju lite av en psykologisk effekt av det hela och arsel-dynamometern säger att det är 10hk till, -vilket det kan vara för att det gamla Biltemafiltret var fullt med sand och skräp. :)

Du har helt rätt angående temperatur och även luftfuktighet, en faktor till som är viktig är lufttrycket. Luftens densitet vid olika atmosfärtryck är påtaglig. Det är därför det sitter en atmosfärtrycksgivare på alla bilar med insprutning. Det är ju oftast en ren geografisk fråga, -hur högt över havet man är, men även det lokala vädret ger skillnader.  Det här är väldigt uppenbart i tävlingar som Pikes Peak, där man startar på låg höjd och kör uppför ett berg, Det krävs enormt stora turbos för att kunna leverera luft när dom är högst upp på slutet, men vid starten så går bilarna rätt skabbigt.  :)


Märkligt på ett sätt att det skall vara så svårt att mäta en motors effekt, men om man tar med alla faktorer som faktiskt finns så… ja lite mindre märkligt blir det. Jag är kanske för van vid ettor och nollor, men om det från ena dagen till den andra kan konstra där så ter det sig inte så märkligt att det kan konstra när man har mängder med delar som rör sig, blandar in luft, vätskor, explosioner, tryck hit och tryck dit.

Jo att luft temperatur, fuktighet mm. är viktiga faktorer lärde man sig snabbt när man körde turbo bil. Riktigt varma torra sommardagar kändes bilen orkeslös och en kik på laddtrycksmätaren bekräftade alltid det rumpan kände, för den laddade kanske hälften av vad den skulle. Bättre blev det sent på kvällen när det började bli fuktigt och lite kyligare ute, då slank mätaren lågt ned på det röda fältet och bilen gick som ett skott.  ;D



Kan undra hur mycket hk man fick ut när laddtrycket åkte upp, eller om det var så att det var endast där som man fick ut sina 175 Hk ur 16 ventils Saab fyran.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
Luftfilter
« Svar #9 skrivet: april 08, 2013, 09:13:41 »
Suttit å plockat lite  i forumet å hittade detta, å måste bara få skriva av mig  :)
Det är nog mest "coolfaktor" att visa upp öppen filterinstallation när läppen e öppen å att det "råååmar" när man gasar, kommer ihåg hur det var me moppen, bort med luftfilter å häng på en "trimdämpare" (eller rakrör) så gick den i 200, näää men det lät som 200 8)
Om man bortser från "coolfaktor" så bör man nog veta vad man vill och kan om man börjar labba me inluften å ev. avgas då detta bör kombineras någon form av annan trimmning för att ge en märkbar effekt, och som Galant påpekar fordras det sedan mycket tid på dynon för att man ev. ska få allt att stämma.

Hade en Volvo 850 tidigare, trixade lite med luftburken på den bl.a. kopplade jag bara friskluft till originalburken, de va helt OK men glömde att fixa tillbaka förvärmning till vintern, hela skiten frös ihop vid -22 :'( :o från spjäll till vevhusventilation, så vad säger detta, jo man ska tänka en eller två gånger innan man gör ingrepp på en standardbil.
Körde sedan nästan 8 år med öppet rakt in i burken från motorrummet, tyckte väl att det funkade dock ingen raket då det var en 10-ventils motor  ;)

Gjort ett liknande test på min E39'a, i luftburkens inlopp sitter det en tratt som går att ta bort, tänkte att det kanske bromsar lite så bort me den, för att få full andning  :)
Känslan som infann sig är att det lilla bottendrag som finns före eller runt 2500 på B25'an i stort sett försvann  ??? och det blev tystare. Nu sitters struten där igen å jag rör inget mer, byter däremot filter två gånger året (va mycke skit det kommer in den vägen) tror att man på BMW tänkt till och optimerat så mycket det går,
Sen kan det kanske skilja en del beroende på bilfabrikat hur man tänkt till när det gäller praktiskt visavi effekt/fuktion.

Detta inlägg tillför inget till tråden men som jag skrev i början, måste bara skriva av mig för det finns så mycket "nys" på marknaden.
Sen kan man ju undra varför man inte kan låta bli att peta runt med saker som fungerar  :o ??? men det är väl bara så det är att ha ett bilintresse till övermåtta  8)
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

 

Reklampartners