Modellrelaterade diskussionsforum > Oldtimers

Lite historisk om BMW E12

(1/1)

Alain:
Infördes 1979 på Frankfurt Motor Show, den BMW M535i E12 var den enda modellen från E12 område som utvecklats av EfficientDynamics. Utöver ett förbättrat chassi och en del aerodynamiska trim, den viktigaste uppgraderingen var motorn. 3,5-liters M30 inline-sex togs från E23 735i och E24 635CSi modeller.
1979-1981 BMW M535i E12 

1979-1981 BMW M535i E12 Sedan
Typ
M535i
Motor
Kod
--
Displacement
3453cc
Cylindrar
6
Bränsle
Bensin
Makt
160kW | 215Hp
Torque @ RPM
210Nm @ 4000rpm
Uppträdande
Toppfart
222km / h | 138mph
Acceleration
0-100km / h
0-60mph

7.5s
Bränsleförbrukning (l/100 km | mpg)
Stad
19,3 | 12,1

Storlek
Längd
4823mm
Bredd
1708mm
Höjd
1420mm
Källa för tekniska specifikationer: Wikipedia.
BMW M535i E12 produktionsanläggningar
European-spec E12 M535i modeller samlades delvis på normala 5-serie produktionslinjen vid Dingolfing sedan hand-färdig vid BMW Motorsport anläggningen på Preussenstrasse i München. Sydafrika-spec versioner samlades i BMW: s Rosslyn, Sydafrika fabriken från CKD (CKD) byggsatser levereras från Tyskland. E12 M535i blev aldrig officiellt säljs i Nordamerika på grund av 3,5-liters M30 motor ännu inte var tillgänglig med en katalysator och därför inte kunde träffa USA: s normer för avgasrening. Även tillägg av sådan utrustning, liksom de olika statligt styrda säkerhet poster, skulle ha minskat prestanda till botten att en nordamerikansk-spec 528i.
Motorn i BMW M535i E12
E12 M535i drivs av den första versionen av M30 inline-sex med en bar i 93.4mm och en slaglängd på 84.0mm för totalt deplacement på 3.453 cc. Detta SOHC järn-block enhet använder Bosch L-Jetronic insprutning och ger 218 hk (DIN) vid 5.200 rpm och 224 lb / ft vridmoment vid 4000 rpm. Denna motor erbjöds inte med att begränsa utsläppen. Obs: Sydafrikanska-spec modeller, men drivs av i huvudsak samma motor, är rankade på 214 hk (DIN) och 229 lb / ft of torque.
Växellåda
Det fanns två olika femväxlad manuell låda monterad på E12 M535i. Alla EU-spec modellerna var utrustade med Getrag tät utväxling enhet Med en "dogleg" skiftform och följande nyckeltal: 3,72 (1), 2,40 (2), 1,77 (3), 1,26 (4), 1,00 (5) . Sydafrika-spec modell behållit den vanligare överväxel Getrag växellåda med följande nyckeltal: 3,82 (1), 2,20 (2), 1,40 (3), 1,00 (4), .81 (5). Alla E12 M535i modeller var utrustade med en 3.07:1 aktern med diffspärr.
Suspension
Den grundläggande upphängning av E12 M535i liknar av alla E12 5-serie modeller, med McPherson fjäderben fram och ett halvt avslutande arm design i ryggen. Däremot har det varit trimmad av BMW Motorsport och är därför utrustad med unika fjädrar och Bilstein chocker. Styrningen är av återcirkulerande boll, med motor-speed-känslig makt bistå och ett genomsnitt på 16.9:1.
Bromsar
Varje E12 M535i har fyra hjul skivbromsar. Den ventilerade främre rotorerna åtgärd 11-inches (280mm) i diameter och är inte större än de som är installerade på andra sexcylindriga E12 modeller. Men vid 25 mm i tjocklek, är de 3mm tjockare än alla andra E12 rotorer. Den fasta bakre rotorerna mått 10,7-inches (272mm) i diameter och är identiska med dem som används på andra E12-modeller. ABS inte tillgänglig.
Hjul och däck
Alla E12 M535i modeller är utrustade med 195/70VR14 däck men det fanns två olika fälgar. Alla EU-spec modellerna är utrustade med 6.5x14-tums BBS cross-spoke legeringar medan Sydafrika-spec versioner använda en något bredare 7x14-inch version av en liknande design som BBS / Mahle. Den sistnämnda funktionen också unikt centrum kepsar försedda med BMW Motorsport logotypen.
Exteriör
Utsidan av E12 M535i kan identifieras genom sitt unika karosslackerade front airdam, svart gummi bakspoiler och tri-color BMW Motorsport ränder på sidan kaross och främre airdam. Men dessa poster tekniskt listad som "speciell utrustning" och kan utelämnas på begäran för att ge bilen den smygande utseendet på en standard 5-serien. Dessutom skulle den "M535i" grill och decklid badging utgå också. Men den 14-tums cross-ekrade lättmetallfälgar var monterade på varje M535i.
Den sydafrikanska-spec M535i erbjöds inte med främre airdam, bakre spoiler eller Motorsport ränder av den EU-spec modell. Däremot var utrustat den med "M535i" grill och decklid badging liksom ett par stora främre dimljus. Det var också försedd med 7x14-tums BBS / Mahle cross-spoke lättmetallfälgar featuring speciella center kepsar försedda med BMW Motorsport logotypen.
Interior
Även den delar dess grundläggande design och layout med standardprovets E12 5-serien, det inre av E12 M535i innehåller twospecial funktioner: framsäten sport från Recaro i manchester, konstläder eller frivilliga läder (eller tillgänglig ASS sportstolar i svart tyg med Motorsport ränder) och en tre-ekrade läderklädda ratten Med BMW Motorpsort logotyp, identisk med den som används i M1 sportbil.
Interiören i den sydafrikanska-spec E12 M535i är i huvudsak identiskt med det tyska inbyggda versionen, men den är försedd med extra standardutrustning inklusive luftkonditionering, elfönsterhissar och centrallås.
Tillvalsutrustning
Den långa listan över alternativ till E12 M535i bestod av dimljus (ej tillgänglig med de främre och bakre spoilers), ögonlock tvättmaskin / torkare, passagerarsidan backspegeln, läderklädsel (eller konstläder utan extra kostnad), ASS sportstolar med Motorsport ränder, passagerarsäte höjdjustering, Velour golvmattor, brandsläckare, bakre nackstöden, grön tonat glas, brunt tonat glas, luftkonditionering (inklusive grön-tonade glas), manuell taklucka, makt soltak, Elmanövrerade fönsterhissar (alla runt eller front only) , c-lås, olika ljudsystem och en makt antenn. Dessutom, främre airdam bakspoiler och ränder Motorsport var listad som "speciell utrustning", förmodligen utan extra kostnad. Obs: Högerstyrd modeller (både ECE och sydafrikanska) inkluderade många av dessa frivilliga punkter som standardutrustning.
Specialutförande
Det fanns inga officiella fabrik specialutgåvor av E12 M535i. Dock var M535i inte den första E12-modellen som utvecklats av BMW Motorsport GmbH. Genom ett speciellt program som erbjuds strax efter E12 började produceras, 5-serie sedanmodeller skulle vara utrustad med BMW Motorsport GmbH, med den större 3,0-liter och (senare) 3,2-liters M30 inline-6 motorer från exklusiva 6-serien och 7-serien modeller. Tillsammans med "Motorsport Special Edition" E12 530-modellen, som framställs homologation särskild uteslutande genom BMW Sydafrika, dessa BMW Motorsport inbyggda 5-serien var den inofficiella föregångare till E12 M535i. Det är också värt att notera att M535i ingick som en del av den uppdaterade E12 sortiment som tillverkades i Sydafrika före införandet av den verkliga E28 M535i 1985.
När den försedd med dessa större motorer, 5-serie sedanmodeller också fått en kortare 3.45:1 bakaxel förhållande med diffspärr, ett omarbetat avgassystem, Bilstein chocker, bak skivbromsar, förstärkt bakaxeln och däcken 195/70VR14 på 7x14 - tums BBS cross-spoke lättmetallfälgar med mitten mössor bär BMW Motorpsort logotypen. Tri-color Motorsport ränder skulle kunna tillämpas på kroppen som ett alternativ och ett BMW Motorsport tre-ekrad ratt och säten idrott från Recaro eller Scheel fanns också tillgängliga. Man tror att cirka 900 av dessa särskilda E12 5-serie modeller tillverkades av BMW Motorsport över sju år.
Produktion nummer
Två versioner av E12 M535i tillverkades av BMW Motorsport GmbH enbart för den europeiska marknaden, en i vänsterstyrda och en annan i högerstyrda. Dessutom monterade BMW Sydafrika egen högerstyrd version av E12 M535i från Tyskland och levereras komplett Knock Down (CKD) kit. En uppdaterad M535i fanns också som en del av "hybrid" E12/E28 sortiment som tillverkades enbart i Sydafrika mellan 1981 och 1984.
ECE (LHD): 960 byggs från 4 / 80 till 5 / 81
ECE (RHD): 450 byggs från 7 / 80 till 6 / 81
SA (RHD): 240 monterade från CKD byggsatser från 2 / 81 till 7 / 81
SA (RHD): 1.416 monterade från CKD byggsatser från 9 / 81 till 5 / 84 *
* Särskilda E12/E28 hybridmodell.

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion