Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Återställning bromsbelägg  (läst 2230 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zyberzpace

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Återställning bromsbelägg
« skrivet: januari 04, 2023, 22:52:05 »
Angående problem med att återställa bilens indikation om att bromsbelägg behöver bytas.
Jag har bytt bromsbelägg, slitagesvarnare och bromsskiva bak på min F30, 2012. Men bilen säger "Återställn. inte möjlig" i servicemenyn efter att ha tryckt på trippnollställnings knappen.
Jag har även provat att koppla ur slitagevarnaren och kortsluta kontakten, men med samma resultat.
Med slitagevarnaren urkopplad är spänningen i slitagevarnar kontakten 10 Volt.

Har ni någon ide om någon ide om ytterligare trick för att kunna återställa via servicemeny?
Kan man återställa via odb2 tex med Carly? även fast bilen säger "Återställning inte möjlig". Som jag förstår så kräver Carly att man köper ett årsabonnemang.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Återställning bromsbelägg
« Svar #1 skrivet: januari 05, 2023, 06:11:52 »
Hej på dig zyberzpace.


Tråkigt med moderna elektronik system på bilarna. :(
Det finns små saker du kan testa:
1) kopla av batteriet 15 minut, kopla igen, se vad som händer.
2) kör några dagar, det kan återställa av sig själv.
3) gör en hårt inbromsning, det kan fungerar.
Hur har du det med sensor? Problemet kan komma därifrån.
Hittade en video där man ser utbytet: https://www.youtube.com/watch?v=XinYM3QUY0A
När du nollställer, handbroms ska inte vara på.
Hör gärna av dig.
Mvh.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad zyberzpace

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Återställning bromsbelägg
« Svar #2 skrivet: januari 08, 2023, 21:43:07 »
Jag har provat dessa saker men felet kvarstår, men jag skall kolla igen så att sensorn är hel.
Det är dags att byta motorolja, då kan jag se om den återställningen fungerar.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Återställning bromsbelägg
« Svar #3 skrivet: januari 09, 2023, 04:35:23 »
Morderna bilar är gjorda för att du som privat ska inte kunna göra någonting åt.  :( >:(
Hoppas att du hitta varifrån kommer problemet.
Hör gärna av dig, många vill säkert veta lösningen.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad zyberzpace

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Återställning bromsbelägg
« Svar #4 skrivet: oktober 11, 2023, 19:59:22 »
Som sista utväg för att lösa detta så bokade jag tid hos BMW i Eskilstuna för att få dom att försöka nollställa serviceindikatorn för bromsbelägget. Då visade det sig att det stod något orimligt värde i bilens dator för serviceintervall. Vilket orsakade att serviceintervallet för bromsbelägg inte gick att nollställa via trippnollställnings knappen.

Jag hade varit hos BMW tidigare för att byta bromsbelägg men då bedömde deras tekniker att det inte behövdes byta. Och det var efter det som problemet började med att jag inte kunde nollställa serviceintervallet.
Så troligen så kopplade BMW teknikern in deras dator och sedan drog ut kabeln utan att avsluta på rätt sätt eller liknade.


Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Återställning bromsbelägg
« Svar #5 skrivet: oktober 12, 2023, 06:34:20 »
Oj! Hur kunde BMW glömt att göra rätt avslutning med deras dators. BMW är ett stort märke men det händer att BMW folk är inte lika stora som märket. :(
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners