Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW Service - Tokdyrt!  (läst 1718 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dinodaman

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Karma: +0/-0
BMW Service - Tokdyrt!
« skrivet: augusti 01, 2019, 23:29:27 »
Hej! Är ny till forumet och även relativt ny ägare av en BMW 118i -16.
Bilen har rullat 5100 mil och skall servas. Det som behöver göras är oljebyte + filter, mikrofilter, "fordonskontroll", byte av tändstift samt luftfiltret till motorn. För detta ville BMW i Mölndal ha... 12.000kr!!! Mitt problem är inte att byta dessa grejer själv utan att det skall släckas i iDrive. Om jag skulle gå till exempelvis mechanum eller mekonomen och låta dem byta oljan och utföra fordonskontrollen, skulle jag kunna byta resten själv utan problem? Kommer inte ha bilen så värst länge till, möjligtvis ett år.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW Service - Tokdyrt!
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2019, 06:49:08 »
Hej dinodaman.
Välkommen på Bimmerpower.org. ;)
12.000:- är mycket pengar för en service tycker jag.
Kanske är det så när man vill gå till original verkstad men finns säkert andra verkstäder som kan göra samma jobb för mindre kostnader, det gäller att hitta rätt.
Var är tiden då man betalade ca 2500:- för en service?
Idag är det moderna tider, moderna bilar med ny utveckling och tyvärr allting kosta mer.
BMW gör allt möjligt för att mindre verkstäder inte kan göra saker och ting och vill behålla sina kunder.
Blir säkert billigare om du gör själv en del men problem är att du inte kan släcka iDrive eller inte får det du gör på servicebok och inte får garanti eller för det du gör, därmed bör tänka på det.
Min tips är att du hitta en verkstad som gör det som BMW skulle göra för billigare peng  men hur mycket billigare skulle du får kan jag inte svara på.
Hör gärna av dig.
Pappy



Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners