Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Rädda 'Alma' - död eller levande!!  (läst 2043 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
Rädda 'Alma' - död eller levande!!
« skrivet: april 02, 2017, 22:07:09 »
Om den gamla vampyren Nosferatu fördrevs från sitt dragiga slott, och tvingades hyra ett torp mellan. Zinkgruvan och Hjortkvarn... Bil lär man behöva. Nåt som smälter in men utan att man helt måste offra sin image.

Om Kapten Nemo svalde sin bitterhet, mönstrade av och klev i land. Hyrde ett torp. Zinkgruvan, Hjortkvarn nånstans. Ska ha sig en bil, men vad?

Eller omvänt. Lagårdsarbetarn och tillfällige diverse-snörarn Skit-Anders från Munktorp ärver p g a nån juridisk ironi helt oväntat ett av dom gamla storgods där hans familj slavat i fem generationer. Godsägare! Fan då gäller det att ha nåt ståndsmässigt fordon... Går så in och börjar bända loss mässingsbeslagen på dom ovärderliga victorianska möblerna, och lägger det i en låda i garaget intill sin gamla E30.

Eller tänk om Kalle Järnberg och Jan Lööf byggde en racer där i Skrot-Nisses verkstad nånstans i Värmland i början av nittitalet... Som tyvärr stals av skurken Ture Björkman.

-

Läget är följande: Bilen är i förtvivlat behov av omsorg, inte minst håller den på att ätas upp av rost. Nästa år blir den veteran, och planen har hela tiden varit att fixa till den tills dess, men hur det skulle lösas rent ekonomiskt har hela tiden varit den stora frågan. Till saken kommer nu att jag haft en massa oväntade - d v s icke åldersrelaterade - omkostnader senaste året, vilket innebär att den disponibla budgeten sjunkit från typ noll till typ minus tretti tusen.

Jag klarar mig inte utan bil och har inte medel att byta eller betala för att få den här omlackerad. Jag tänker inte köra runt i ett vrak - eller ett nödlagat vrak. Bilen ska bli fin, och således inventerade jag mina resurser.

Budget: -30 000
Kontakter: Inga
Verktyg, lokal etc: Nej
Tekniskt kunnande: Obefintligt
Övriga tillgångar: Kreativitet, ADHD, engagemang och ett glatt humör

Borde fan gå att lösa på nåt vis, väl? Nån typ av styling som inte hänger på just lackering. I övrigt ska det vara skapligt hållbart samt lätt att underhålla, reparera och modifiera. Den ska inte stå i en utställningsmonter. Det här är familjebilen, och det fordon som jag ska pendla 2 x 5 mil varje arbetspass. Om några år hoppas jag att barnen ska få övningsköra i den, och den ska således kunna ta sig genom Shivas nålsöga, d v s Svensk Bilprovnings regelverk.

-

Idén är att looken snarare ska domineras av en massa metallblanka detaljer. Moderna grejer kännetecknas mer av att det ser helgjutet och inkapslat ut, men jag tänker satsa på att flytta ut så mycket som möjligt i friska luften, framhäva allt som normalt brukar döljas. Sen gäller det att löpa hela linan ut för att det ska bli trovärdigt. I princip betyder det, att allt som över huvud taget är möjligt för mig att göra om, det kommer jag att göra om. Den kommer inte längre att vara en E30, men till idén hör att det ändå tydligt ska synas att det är en BMW.

Varför berättar jag det här?

Inte för att få uppmuntran eller bekräftelse, utan därför att det under vägen kommer att uppstå en massa frågor gällande tekniska saker. Dom frågorna ska jag försöka samla här. Jag vill inte ägna tråden åt diskussioner om huruvida grundidén är bra eller dålig, för projektet är av nöd påkallat (även om det inte ska få hindra mig från att ha roligt under vägen). Däremot uppskattar jag om nån skulle komma med mer eller mindre flippade idéer. Även om idéerna inte går att införliva i min vision, så är det intressant att höra vad folk eventuellt kommer att tänka på.

Det var presentationen av den grundläggande idén. Jag återkommer rörande dom konkreta detaljerna.

(Fotnot: Jag brukar inte nämna bilen vid namn, men inofficiellt heter den ändå Alma för att datumet var 8/9 då jag köpte den)

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
Rädda 'Alma' - död eller levande!!
« Svar #1 skrivet: april 30, 2017, 14:20:53 »
Folk frågar när jag ska gå igång. Som jag ser det har jag redan gått igång. Jag har ju grunnat på det här i många år. Dels är det renovering, dels är det styling. Saker ska fixas och till ett rimligt pris. Rent visuellt ska det fungera som helhet, och förutom saker som ska införskaffas så ska det lösas rent praktiskt hur jag ska få dit allt krimskrams.

Högsta prioritet har naturligtvis det rent funktionella. Skärmarna var pulver, så den saken krävde akut åtgärd för att kunna få bilen genom besiktning. Så är det en hel del annat som ska fixas. Men jag har också tänkt att vissa av dom estetiska onämnbarheterna lämpligast görs i samband med att det ena eller det andra är öppnat eller bortmonterat

Sen länge har jag haft nåt klonk-ljud vänster bak plus en del skrammel. Dessutom börjar jag känna underlaget på ett överartikulerat sätt när jag kör. Jag har skickat efter nya bussningar och tanken var att det skulle bli första steget. Men så kom jag på att jag väl fan borde byta fjädrar och dämpare också när man ändå är där och smurfar runt. Och därmed blev det postgång att ta hänsyn till också. Så jag sprayade ett par framskärmar i bra skick som jag hittat för 2 x 400 kr på en skrotgård här i byn. Något gulare nyans än resten, och den kommer jag alltså fortsätta med till det övriga. Ville ju ha dit ett par Käfer-blinkare på siderna av skärmarna, och tänkte att det var rätt tillfälle, men jag såg hur hjärnan slog runt inne i skallen på min mekaniker. Troligen blir det ett par MC-blinkare i stället, kommit på ett sätt att montera dom på skärmarna utan att bilen blir vinnögd.

På onsdag ska stötdämpningen förhoppningsvis fixas, och så är det grejer med belysningen som är av rätt akut natur. Vänster helljuslykta hänger lös och härom dan sluta halvljuset på den sidan att fungera. Blinkerglaset är också borta på den sidan, och det högra är sprucket. Känns meningslöst att då hålla på och reparera delar som jag ändå inte ska ha kvar. Så nu måste jag få min mekaniker att förstå att jag ska ha kromade MC-lykter från Biltema där. Plus MC-blinkare monterade på skärmarna som sagt. Alltså... dom grejerna ska ju på ändå. Dom nya lykterna är både hel och halvljus i samma, så under en period kommer jag inte ha dubbla framlykter. Men ganska snart ska dom få sällskap. Traktor-lamper av veteran-modell, lutar det mot. Återstår att se vad dom respektive parena ska ha för funktioner. Dom inre är inte e-godkända, så kanske jag bara ska ha dom som 5W extraljus. Så får dom här kromade yttre i så fall fortsätta vara både hel och halv.

Förhoppningsvis kan jag få honom att ta bort den förhatliga frontplåten i samband med att han grejar med lamperna. Jag ska helt enkelt inte ha nån frontplåt. Först tänkte jag att man kanske bara ska såga bort den bit som syns, men fan liksom... plåten som helhet är fäst med några få skruvar, bättre då att ta bort hela. På sikt vill jag i stället ha en hasplåt som ska börja nånstans strax under kofångarn. Koppar eller rostfritt, och sen ska sparklåderna matcha. Har av rent  visuella skäl också tänkt ha ett par luftintag till kylningen av bromsarna. Nån typ av indiskreta jävla trattar monterade på lika indiskreta aluminiumslangar eller flexi-rör.

Grillen ska naturligtvis också bort eftersom den är av plast. Till sido-delarna ska jag antagligen kallbocka nåt plattjärn av mässing eller ren koppar till en ram motsvarande dom nuvarande styckena. Nåt galler ska jag antagligen inte ha där, för jag vill att lamperna verkligen ska framhävas. I stället funderar jag på att ha nån plåt bakom lysena. Njurdelen ska vara en separat del precis som nu, men den ska vara av samma material som sidstyckena. Den ska däremot vara gallrad och se förhållandevis konventionell ut, fast mer som en miniatyr av 02-seriens mer rundade njurar än som den här kantiga åttitalsvarianten. Gallret lär blir lite svårare att lösa. Fast inte omöjligt naturligtvis.

Så är det ju en massa rost som ska fixas, och det står ju högt upp på listan. Jag har beställt skärmkanter, för jag vill inte ha det spacklat med plast. Jag har ju nån idé om att i framtiden slipa bort färgen och klarlacka direkt på plåten. Fan, det är en hel del rost som ska bort. Hur jag på längre sikt går vidare med karossen kommer att bero på hur mycket som blir kvar efter saneringen.

 

Reklampartners