bara 42hk extra m50tub25 värdens bästa motor

gillar inte 8:an lika mycket plus att det blir svårt att förklara för bilprovningen att den fick 2cyl. extra.
problemet med byte från m50tub20 till m50tub25 var att med min vanliga tur så var b20 med siemens ms40 styrdon istället för boschens motronic och styrdon till växellådan är juh inbakad i motorkabelhärvan så det var bara att riva isär och klippa och befria växellådsstyrdonet från siemensstyrdonet (donatorbilen var en 525i manuell) en hel del kablar att hålla reda på kan jag lova

men efter ca 8-10 tim klippandet och lödandet så var kabelhärvan klar och sen var det bara installera motorn och lådan igen.... nästan

gjorde fel på 2 signalkablar mellan lotorstyrdon och växellådsstyrdon så det var bara att byta plats på dessa så fungerar allt perfekt nu
hela kalaset tog ca 3 dagar att göra inkl. lite uppfräshning av motor med nya stift, vattenpump, termostat, termostathus, större generator, nya remmar, olja, oljefilter, luftfilter, ventilkåpspackning, olja och oljefilter i växellådan mm. mm..
sista problemet var att instrunenteringen inte visade motortemperatur men det var bara att byta tempgivare då siemens använder bara en en polig givare och bosch 2polig då tog jag bara givaren från b20 motor till b25.
idag satte jag siemens m50tub20 motor i donatorbilen en e34 525

som ska sälja som vinterbil till någon då den inte är fin och jag orkar inte renovera flera bilar.
Det var ett jädra jobb och skulle jag tänkt lite före skulle jag nog inte börjat med detta

Så setupen idag är
Bilen: E34 520i Touring -95 Individual
Motor: M50TUB25 (vanosmotor)
Växellådan: ZF 5HP18 (5 växlad automatlåda)
Bakaxel: 25% 188 LSD (utväxlingen kommer jag inte ihåg nu)
Resten av bilen är original med BMW X1 eftermarknads 17" fälgar då org 16" var inte fina