Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW E38 740iL  (läst 31847 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« skrivet: juli 04, 2015, 22:25:32 »
Hej,


tänkte lägga upp en tråd om min 740iL - långvarianten med V8:an på 286 hk (officiellt - men det är mer troligt en bit över 300 hk).

Det är en 96:a med svart nappaskinnklädsel och sportstolar (eller contourstolar som de kallas i E38), sänkt, Alpina-spoiler fram, 20-tums Breyton Spirit.

En brist har varit innertaket, så jag tänkte ta itu med det. Jag har tagit ut hela innertaket, rivit av den gamla klädseln och håller på att klä innertaket med svart alcantara istället för det ljusgrå "luddet" som hängt där.  :)


Bifogar ett par bilder på dagens arbete. Nästan hela innertaket klart. Återstår stolparna och handtagen, belysningen.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW E38 740iL
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2015, 11:50:27 »
Bra jobbat!
E38 är min favorit, sund bara att jag sålde min 750 då strax efter ägare krockade med den och blev skrotad. :(
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2015, 12:21:37 »
Tack Alain.

Till de som kanske funderar på att göra samma sak: klä inredningen med alcantara: det är inte dyrt och inte svårt, men det tar tid - är pyssligt.


Själva alcantaran köpte jag för 400 kr och den biten räcker till två innertak, har bara använt hälften till E38:an.

Man använder spraylim för att fästa, och det går åt 2-3 burkar till ett innertak. Swedol säljer bra burkar för 55 kr och Biltema säljer för 60 kr burken.

Det man behöver:

1. Alcantara-tyg
2. Spraylim
3. Rakblad, sax, vass kniv
4: Vinylhandskar för att slippa bli kladdig. Dels är limmet väldigt kladdigt, men även det gamla innertakets orange skumgummi på baksidan, är klibbigt som tusan.
5. Hårtork eller värmepistol för att värma tyget så att det blir mer töjbart kring hörn
6. En liten tång och något att peta med, samt en stålborste

7. Tålamod
8. Lättöl (den starkare sorten rekommenderas inte, då resultatet blir sämre)


Börja med att lossa innertaket. Varje handtag i taket sitter med två skruvar dolda under små plastluckor. Peta upp luckorna försiktigt med en liten mejsel och lossa skruvarna. Skruva loss solskydden (skruvarna sitter under täckplast), samt det lilla blecket som solskyddet snäpper fast i.

Här är bra beskrivning med bilder:

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/566588

Med innertaket ute, dra av den gamla klädseln. Under den sitter en orange skumgummimassa som blir dålig med åren. Syftet är nog att den ska vara ljuddämpande (gissar jag?). Men för att få fäste för limmet och alcantaran så måste allt orange bort först. Använd stålborste och skrapa med. Själv tog jag det sista med högtryckstvätten ute i trädgården. Efter att ha torkat över natten så var innertaket torrt och alldeles rent från orange "guck".

Lägg innertaket på bockar eller bord, eller något lämpligt att arbeta ifrån. Täck underlaget med plastpåsar eller tidningar, så att inte spraylim kommer på.

Ta en halva i taget: spraya lim på stommen och spraya även på alcantarans baksida. Skaka burken noga innan du sprayar, då limmet innehåller mycket lösningsmedel som kan göra alcantaran fläckig om det kommer för mycket i klumpar.

Lägg på tyget, börja från mitten inifrån och jobba med händerna ut alla luftbubblor och veck. Använd vinylhandskar. Använd värmepistol för att göra alcantaran mer töjbar där det behövs.

Det som ska kläs är: innertaket, A, B och C-stolparnas klädsel, panelen för takluckans knapp, solskydden, solskyddet för själva luckan.

Takhandtagen, belysningarna och solskyddens plastdetaljer målar jag svarta. Det ser inte bra ut med ljusgrå plastdetaljer mot ett i övrigt svart tak.

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
BMW E38 740iL
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2015, 17:57:35 »
Riktigt feta E38:orna och denna är inget undantag  ;D

Väldigt snyggt med svart innertak! Dräglar själv efter det till E34:an, får man fråga vart du handlade tyget? :)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Tor

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 105
  • Karma: +10/-0
  • Kön: Man
BMW E38 740iL
« Svar #4 skrivet: juli 05, 2015, 22:29:03 »
Snygg E38a!


Kommer att bli fint med alcantara i taket!!  :)
Tor Andersson
BMW M5 Touring -2008  
Garaget - Mina bilar.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #5 skrivet: juli 05, 2015, 22:58:44 »
Tack,


en gammal bil, men kul att hålla på med. Och fortfarande snyggare än många moderna tycker jag själv. E38 är speciell tycker jag.


Jag köpte alcantaran av Möberbaer i Tyskland, via ebay. Pröva att köra det på E34:an AD_, det kommer passa fint!

Dålig bild från verandan under tak (ska ju regna i morgon), men nu är jag klar med hela innertaket och A, B, C-stolparna, solskydden och handtagen i taket. Det som återstår är solskyddet för luckan. Är på jakt efter en ljusbeige inredning också, så jag kan göra den tvåfärgad svart/ljusbeige.

Man ser ett gäng Breyton Inspiration och badtunnan bakom.



Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #6 skrivet: juli 31, 2015, 18:40:29 »
I dag har jag gjort dagens arbete på denna : att ta reda på varför den så snabbt laddar ur batteriet när den står stilla.

Känner ni igen det? Otroligt irriterande.

Man gör så här:

1: öppna de dörrar n/ luckor / huvar som behövs för att komma åt säkringarna. Tejpa/kläm för dörrkontakterna med en klämma eller silvertejp.
2: ställ multimetern på att mäta ampere, och koppla eventuellt om kablarna så att instrumentet klarar minst 10, helst 20 ampere.
3. Lyft av jordkabeln (den svarta) från batteriet. INTE den andra. Koppla in en multimeter mellan batteriets jordpol och den lösa batterikabeln. Använd klämmor för att hålla multimeterns mätpinnar på plats.
4: vänta 16 minuter, tills den lilla röda lampan vid växelspaksgivaren slocknar. Det betyder att bilen har gått ner i sleep mode - -sovläge.

5: läs av multimetern. Om den visar mer än 16-17 milliampere så betyder det att något inte står rätt till. I mitt fall så visades 1.19 ampere - nästan hundra gånger mer än bilen normalt ska dra när den är i sleep mode.

Om din bil visar mindre än 20 milliampere är det okej - du behöver inte kolla mer. Annars:

6: dra ur en säkring i taget, och kolla mätaren. En eller flera säkringar kommer plötsligt göra att amperen sjunker häftigt, ner till 20 milliampere eller under. Då vet du vilken strömkrets det är som krånglar.

I mitt fall var det radion/färddatorn som krånglar. (säkring 69). När jag drog ur den så sjönk strömmen till 16 milliampere, som den ska vara.

Som tur är så har jag en original 16:9-skärm och en MK4-navigeringsenhet som jag tänkte sätta in istället för den krånglande.

Bilel är faktiskt inte så märkligt komplicerat som många rykten gör gällande.  :)

Utloggad HD91

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 269
  • Karma: +32/-0
  • Kön: Man
    • www.m5portal.com
BMW E38 740iL
« Svar #7 skrivet: juli 31, 2015, 22:00:13 »
Bra och intressant tråd Lasse! E38:an har alltid lockat även om jag inte ens spakat någon utan bara åkt som passagerare. Men känns som det är den sista 7:an med traditionellt stuk på. Sen blir det för mycket automatiserat. Funderar på att köpa mig nån billigare 730 med manuell låda att ha som extrabil. Gillar kombinationen 7-serie och manuell, även om automat säkert är den bättre lösningen för en sån bil. 
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #8 skrivet: augusti 01, 2015, 10:06:19 »
Tack HD91!


E38 är härliga bilar. Köpte min första 2005 efter att ha sett "Transporter" och har alltid haft en svaghet för svarta E38:or sedan dess. :)


De är betydligt rymligare inuti än E39, och de går lugnare, mjukare på vägen. Med rätt däck är de fantastiskt tysta. Tror det var 2006 som jag och en kompis åkte från Stockholm ner till Gbg för att köpa Alpina-fälgar. Det var sommar och vi startade tidigt för att slippa köer, var iväg redan vid 05 på morgonen. Sitter och småpratar i kupén när jag kastar ett öga på hastighetsmätaren och ser att vi kör i 190!! Det märktes inte - den var väldigt tyst.


Automat är skönare tycker jag, men manuell har sin charm också.

E38 och E39 är väldigt lika varandra - största skillnaden är att E38 känns "fetare" - mer av allt. Och snygg är den - fortfarande snyggare än alla andra sjuor, tycker jag.

Köp en!

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW E38 740iL
« Svar #9 skrivet: augusti 01, 2015, 10:51:15 »
Håller men Lasse om E38, har du möjligheter att köpa en sådan HD91 blir du säkert mycket nöjd, 730, 740, 750 är underbar men kan säga att det finns lite skillnad mellan dessa modeller, det är motorn, 730 rak 6a, 740 V8, 750 V12, var och en har sin egen kraft och sjungande ljud, man kan köra lugnt och fin eller aggressivt som i filmen Transporter, den agerar precis efter ditt behov.
Gillar inte så mycket dom nya 7 serie modeller, det blir mer och mer komplicerad att göra någonting under huven, nu kör jag en X5 4.4 och är mycket nöjd med den.
Som säger Lasse, E38 och E39 är mycket lika varandra, sund att BMW inte tillverkade en E38 Touring, eller jo, det finns men inte lika många som E39. :(
Lycka till HD med sökande till en E38. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #10 skrivet: augusti 01, 2015, 11:26:25 »
Hmmm, jag tror faktiskt att E38 730 är en liten V8, är det inte? Finns även 735 (som han kör i Transporter). Bifogar ett klipp.


https://www.youtube.com/watch?v=mSxCbMlKaa0


Notera att man personligen måste matcha E38 med klädsel - det räcker inte att sätta sig i en E38 med foppa-tofflor och t-shirt med avklippta ärmar - då försvinner hela känslan. Cool ska det vara - antingen kostym som Jason Statham, eller en SNYGG tshirt och jeans. Absolut inga kortbyxor, absolut inga träskor eller foppatofflor!  Gillar ni sådana så är sannolikt en Saab 99 eller Volvo 240 ett bättre val för er! ;)


Alain - du är fransman och känner till detta bättre än jag, men visst fasen ser det ut som att han i öppningsscenen kör upp ur garaget på strandvägen i Nice? Promenade des Anglais? Scenen där folk kastar sig åt sidan är jag nästan 100 säker på är i Nice! :)

Och scenen där han får sin bil sprängd när han är inne i en butik och köper smörgåsar och dricka (med poliserna i bakluckan) ligger uppe i bergen nordost om Nice - på vägen mot Italien. Jag var själv där när jag bodde där nere, utan att veta att det var just där. Jag köpte en dricka på en bensinmack och när jag gick ut ifrån den så kände jag igen den! Transporter!  8) ;D




Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #11 skrivet: augusti 01, 2015, 11:27:54 »
Här är "El Transportador" (på Spanska), del 1 på y-tuben:

https://www.youtube.com/watch?v=CYfOmGHxG4I


 :)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW E38 740iL
« Svar #12 skrivet: augusti 01, 2015, 12:01:38 »
Sorry! Kan stämma med lite V8 i 730, blandare med 530 som har en rak 6a.

Jo! Stämmer mycket bra med Nice platser där filmen gjordes, tycker att han är en mycket duktig förare (i filmen), i vissa fall var det inte han själv som körde men en annan förare.
Jag tror att jag ska titta på filmen en gång till, den är så himla bra.;)   
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
BMW E38 740iL
« Svar #13 skrivet: augusti 10, 2015, 20:07:48 »
Idag monterade jag tillbaks innertaket, nyklätt med svart alcantara. Blev otroligt bra tycker jag själv, jättenöjd.




Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW E38 740iL
« Svar #14 skrivet: augusti 11, 2015, 08:24:26 »
Svårt att se på bilderna men kan tänka mig att du är nöjd och svart innertak är lite lyxigare modeller ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners