Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E39 540 Touring  (läst 65958 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #15 skrivet: juli 31, 2015, 09:18:40 »
Trevlig ljudanläggning du tänker stoppa i direktionsvagnen.

Järnspikar, snablar och bävernylon kan med fungera vid lossning av skruvar.  ;D Men fungerar det lika bra med fläderblomsdricka för att fira?
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #16 skrivet: juli 31, 2015, 10:42:57 »
Haha, ja tack - det går lika bra med flädersaft! Snablar och bävernylon är verkliga kraftuttryck som kommer väl till användning när skruvar trilskas, men även "gråsuggor och dreglande paddor", "blåkullatomtar" samt "gyckel, båg och ordkonster" är kraftfulla salvor!  :D

Jag tror den kommer låta betydligt bättre än BMWs egna anläggningar i varje fall - utan att bli någon bergsprängare.

Man skulle ju förmodligen ha huvudet undersökt, som lägger så mycket kraft på en gammal E39. De flesta normala människor gör inte det, men grejen är att jag GILLAR verkligen den här gamla bilen. Jag köpte den i April 2009 när jag skaffade hund, en gammal 540i Touring i behov av lite kärlek. Priset var 37 000. Och denna bil har varit en så himla bra kompis, både en trofast kämpe och ganska rolig när man har lust. De 286 hästarna på pappret är en bit över 300 i verkligheten - tillräckligt för att få den att röra på sig. Men den är även förvånansvärt snål på långkörningar, kring 0.8 är inga problem. Den är även tystare än de flesta andra märken. Jag sålde min gamla fina BMW 740iA E38 med en tår i ögat, men jag skaffade å andra sidan en iL lite senare, som hobbybil.  :)

Lite tyngre och klumpigare pga Touring, men i gengäld enormt praktisk. Där bak har vovven åkt mycket, men har även körts en hel del byggmaterial då jag renoverat huset de senaste åren. Ett nytt projekt varje år inklusive uppstämpning och rivning av bärande väggar och uppsättning av limträ istället, en ny 9x4 meter veranda med tak och skjutdörrar, bytt badrum med kakel, mosaik och infälld belysning, utbyggd entré med värmegolv, nya parkettgolv i hela huset etc etc. Så det har blivit många besök på Bauhaus drive-in och ByggMax. Den avtagbara dragkroken har varit guld värd.

Denna bil med sin oansenlighet är även bra för mig i mitt jobb. Jag arbetar som IT-konsult hos några olika uppdragsgivare i Stockholmstrakten, och det passar bra att komma med denna bil. Om jag skulle komma med en ny BMW/Mercedes så skulle snacket genast börja: "- Vi betalar konsulten alldeles för mycket pengar!" :)

Även om jag kostar på den några tusenlappar, så är den ändå oerhört mycket billigare än en ny BMW. Även en ny bil måste underhållas, saker ska bytas och servas, däck ska köpas.

Så jag tänkte att om jag lägger 12 000 kr på ljudet och 5 000 på en M5-inredning och några tusen på att byta en bärarm och ett styrstag, så är jag uppe i 20 000 kr. Men då har jag en bil som är helt frisk. Inga glapp, inga vibrationer. Bromsarna är nya runt om - både skivor, belägg och handbromsbackar. Bromsrör är nybytta och den rost som funnits vid domkratfsfästena bak är svetsad korrekt. Stötdämparna och fjädrarna är också "nya" (två år). Även om det finns finare gamla E39:or än min, så är den ändå okej.

Däck och stag / slangar är normala slitagekostnader som man har på vilken bil som helst; men ljudet och M5-inredningen är påkostningar på kring 17 000. De pengarna kommer jag aldrig att få igen - men jag kommer ha kul, få en trevlig bil som jag förhoppningsvis kan behålla några år till. Och som är betydligt mer ovanlig än en nyare leasing-BMW.


Men sanningen är att vansinnet slutar inte där! Jag kommer kosta på den en omlackering nästa vår: den ska få bli Carbon-svart, BMW 475 !!  8) ???  (bifogar en bild på Carbonschwarz)


Jag undrar faktiskt varför BMW så länge dragits med så kassa ljudanläggningar? Är det för att man inte vill associeras med bilar som basen hörs på långt håll från? Även om folk inte vill ha en baslådebil så tror jag inte folk nöjer sig med att få ljud som låter som en gammal transistorradio för 100 kr när man betalat 20 000 extra för ljudet?


Ljudet i min E39 M5 är dock betydligt bättre tack vare dess "Individual HiFi", och det har även blivit mycket bättre i nyare 5-serier E60/61 och F10/11. Kompisens E61 med HiFi Logic7 låter riktigt trevligt tycker jag. Den har 8-tums basar under stolarna och en centerhögtalare längst fram i mitten på instrumentbrädan. Även om basarna är ganska enkla saker som inte tål att man spelar högt utan att distordera kraftigt, så är det ändå ett riktigt mysigt, både "fett" ljud (tack vare basarna) och "rymdigt" och klart ljud (tack vare centern) vid "normal" volym. Om det satt en sådan anläggning i min gamla E39 så skulle jag inte byta ut den. Även nyare Mercedes-Benz har fint ljud tycker jag.


En sak som förvånar mig är att det är svårt att få tag i Infinity-grejor i Sverige. Enligt mig så låter deras högtalare som en dröm - fett, rikt ljud. Och i USA kostar de inte så jättemycket heller. 1000 kr fick jag ge - 1800 inklusive frakt, tull och moms, vilket jag tycker är OK för högtalare som ska klara 90w RMS och är lättdrivna (95 db). Om man hittar dem här hemma så kostar de 2000 - 2500 för ett kit.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #17 skrivet: juli 31, 2015, 11:44:02 »
Haha ja det är kanske inte så många som kostar på en gammal E39 på det viset men det är ju en 540 och ingen 520, bara ljudet vid acceleration är värt hur mycket underhåll som helst. Helt sagolikt! Jag var sååå sugen på en E39 540i efter att ha kört en, men jag lugnade mig och behöll 330in ett tag till och sedan blev det då nuvarande 125i istället.

Infinity gör ju väldigt trevliga hemmahögtalare så deras bilhögtalare är säkert inte sämre, gör Canton fortfarande bilhögtalare? Deras kit spelade ju skjortan av det mesta på -90 talet men man hörde väldigt lite om dem i Sverige, bara om hemmahögtalarna.

PhoenixGold gör ju med trevliga grejor, har ett gammalt steg liggandes där hemma, ger 2x25 eller 2x35 riktiga watt (minns inte riktigt), stabilt ned till 2 Ohm. Ser ut så här.



DLS Genesis stegen spelade makalöst bra på den tiden jag höll på med bilstereo, vet inte hur det är idag.

BMW är inte ensamma om dåliga ljudanläggningar, sitter näst största modellen som gick att beställa i Volvon men oj vad ansträngt det låter så fort man vrider upp volymen lite. Tyvärr sitter det den enklaste tänkbara i BMWn, har inte ens diskanter i dörrarna. Funderar lite på Alpines add on kit.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #18 skrivet: juli 31, 2015, 18:29:59 »
Jag kan väldigt lite om bilstereo, bara de fysiska grunderna och elektroniken som man fick lära sig som ingenjör. Men vad de olika märkena klarar, hur deras kvalitet är o.s.v -- där är jag ju helt noll.  :o


Men jag har förstått att Alpine har gott rykte, ett av de bättre. Även Herz har gott rykte, och Focal. Alla tillverkare har lite enklare, billigare grejer - mellanklassgrejer och högsta kvalitet. Jag tror de grejerna jag har beställt ligger i mellanklass.

Koaxhögtalare låter generellt sätt sämre en komponenthögtalare. (Koax = när bas och diskant finns i samma högtalarelement, på samma axel. Komponent = en separat högtalare per axel)


Det som sitter i BMW-bilarna är lågklassgrejer ljudmässigt (åtminstone basen är ju närmast obefintlig). Det är möjligt att de är optimerade för att lyssna på fröken ur - jag vet inte, men jag vill ha bra musikljud också. Ett kriteria är dock topp i originaldelarna : kvaliteten. Den är hög på originaldelarna. Vanligt att lödningar vibrerar sönder med åren, men annars är det väldigt sällan något går sönder. Tänkte se till att montera slutsteget gummiupphängt för att minimera vibrationer (som i längden kommer knäcka lödningar).



Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #19 skrivet: augusti 05, 2015, 21:56:48 »
Idag har min bil fått ny undre länkarm vänster fram, och ett nytt tvärstag höger fram. Båda för att det fanns glapp i deras bussningar. Nu finns inget glapp alls.

Jag köpte Lemförder från Tyskland - högsta kvalitet och halva priset jämfört med här hemma.

Passade även samtidigt på att undersöka avgassystemet när bilen var upphissad. Jag tycker den har "bluddrat" lite för mycket när den varit kall, och mycket riktigt fanns ett par små hål. Ett litet i den ena katalysatorn, och två små hål längre bak i systemet. Tätade dem med avgaspasta.

Bytte även LCM idag, till en version 3B (som klarar faceliftbakljusen utan att tro att de är trasiga). Röda punkten lyste i mätarhuset, men jag har nu kodat in bilens chassinummer i den nya LCM med BMW Scanner 1.4, så röda lampan lyser inte längre.

Har även börjat undersöka hur jag ska koppla om kontaktstyckena från pluggarna som kommer upp ur golvet under stolarna, och M5-inredningen som jag köpt. Det är inte samma kontakter och inte samma färger på kablarna. BMW bytte airbagstandard i mars 1999, och bilar från och med det datumet har de nya, gula pluggarna medan min bil (byggd september 1997) har de äldre, svarta pluggarna.

Funderar på att klippa bort BMWs pluggar och ersätta dem med standard AMP med stift.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #20 skrivet: augusti 08, 2015, 18:38:15 »
I eftermiddags fick jag i M5-inredningen; svart nappaläder "heritage" som jag tycker passar fint (även om det inte är en M5)  :)


Bifogar några bilder.


P.S: ni som sneglat på BMW Scanner 1.4 för att läsa ut felkoder och koda in nya moduler: nu kostar den ca 150 kr inklusive frakt från Kina. Svårt att motivera varför man inte skulle ha en sådan, om man har en E38, E39 eller E53 tycker jag. Har man nyare bilar som t ex E60 så krävs en annan version, eller BMWs egna DIS / INPA / NCSExpert tillsammans med en kabel för K-Can, D-kan. Inte lika intuitiva som BMW Scanner 1.4, men klarar i gengäld (ännu) mer.

Utloggad HD91

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 269
  • Karma: +32/-0
  • Kön: Man
    • www.m5portal.com
E39 540 Touring
« Svar #21 skrivet: augusti 08, 2015, 21:10:23 »
Det gav ett lyft! Gillar Heritage-klädseln. Det ger en känsla av elegans och kvalitet invändigt.
Baksäte hade du redan nappa från fabrik läste jag samt sedangrejer funkar väl inte i kombi. Du råkar inte sitta på M5:ans baksäte som du ska sälja? Söker ett sånt som är fällbart.
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #22 skrivet: augusti 09, 2015, 12:35:19 »

Tack HD91, jag tycker som du - att heritage är snyggt. Det ger en känsla av "klass". Men min mobilkamera har lite problem med färgbalansen - det är för mycket rött i bilderna. Sätena är svarta, inget annat.  :)


Denna heter BZ10691 och har utökad nappa-klädsel original (fast med elstyrda komfortstolar). Alltså även läder på dörrklädslarna och innerhandtagen. Jag gillar inte riktigt E39:ans komfortstolar pga de är för dåligt skålade, så jag skaffade först svarta sportstolar och nu M5:ans svarta heritage.


Dörrsidorna är "individual" på det viset att jag tog M5:ans helsvarta dörrklädslar (med utökat läder även på inre handtagen) och kombinerade ihop med sandbeige dörrklädslar för att få tvåfärgade. Jag gillar inte riktigt de "släta" hörnen på M5:ans inserts och jag saknar tvåfärgade beige/svarta som original. Det är dock ganska bökigt att dela dem och få ihop dem, då de är plastsvetsade ihop och enda sättet att få isär dem är att borra sönder plastsvetsarna och sedan limma ihop dem igen.


Lite ovanlig kombination av tvåfärgat på framdörrarna, men jag ville inte "gå lös" mer på M5:ans dörrklädslar med borren, av rädsla att det inte skulle gå att få ihop dem igen på ett snyggt sätt. Plus att jag egentligen bara ville lyfta den svarta inredningen "lite" -- jag vill inte ha för mycket beige. Jag gillar det själv, och då detta inte är en lågmilad M5 individual original, så tycker jag man kan ta ut svängarna lite.  32 000 har den gått, men jag har fixat ganska mycket på den, så den känns bra. Bland annat släpskenorna och kamkedjorna är nya vid 29 000, och det mesta av förslitningsdelar är också bytta - kylare, kondensor, stötdämpare, fjädrar, bromsar, PCV-ventil, slangar, visco-koppling etc.


En ful grej som återstår är handtaget till armstödet - det är fortfarande repigt. Jag tänker ta av det och lacka det blanksvart, även om jag vet att det inte är original. Hela den här bilen är lite hopkok, och som sagt: ingen samlarbil, så det är lika bra att ta ut svängarna.


Jag vet inte om svarta, högblanka lister fanns original? Jag hade innan aluminiumlister, men har HELT tröttnat på det, så jag lät lacka om dem blanksvarta - personligen tycker jag det blev väldigt snyggt. Original fanns "birche anthrazit", vilket är björk som är betsad mörk, och "Cubic" som är blåsvart med lite silverstänk i.


Jag har hela inredningen, med delbart baksäte - men vill inte dela på det ännu - men kanske sen. Som du säger: kombin och sedanen är olika, men dörrklädslarna och listerna från sedanens M5:a passar faktiskt fint på kombin (så nu har den gardiner bak också), och sittdynan har jag hört ska passa fint. Dock blir det ju konstigt att ha sittdynan i heritage och ryggstödet i slätt läder,så det blir nog inte så.

Utloggad HD91

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 269
  • Karma: +32/-0
  • Kön: Man
    • www.m5portal.com
E39 540 Touring
« Svar #23 skrivet: augusti 09, 2015, 14:20:29 »
Håller med om komfortstolarna! Bra ryggstöd, men nedre delen är ju förfärlig, inte ett dugg bättre än standardsätet. Jag bytte ut dom på min fd 540. Faktiskt hämtade jag sportsätena före bilen och den stod inte mer än en natt innan jag bytt ut det. Att ryggstödet inte är vickbart på mitten får man leva med. Använder inte den funktionen så mycket för det är nog mer på långfärder. Med sportsäten sitter man still i kurvorna vilket är viktigare.

Ja, det verkar vara besvärligt att flytta "dörrspeglarna". Trodde det var nitat (såg ut så på min M5-inredning), men det är alltså plastsvetsat. Fick du till det utan några synbara "glapp" mellan lädret och resten av dörrsidan?

Blanka svarta lister fanns till 4/6-cyl E39or från fabrik (men inte till M5 utan då var det Individual Birke Anthrazit som du nämnde och på 540 var Nussbaum-trä std). Tror det var en faceliftgrej med gråa, svarta och beigea interiörlister (beroende på inredning), eller nåt som dom började med strax innan facelift. Det är lackade konstfiberlister då. Den svarta pianolacken (med trä som grund) finns vad jag vet inte till nån E39 utan det var väl först när E60 började tillverkas (eller mer sannolikt E65 om man räknar alla BMW - 7orna brukar få lull-lullet först).

Menar du handtaget till telefonarmstödet så finns det antagligen i en blank nyans för M5or, iaf på det armstöd jag köpte från en skrotad Heritagebil (var en 99:a och det ser inte ut att vara omlackat, men får kolla på fler bilar och se om det är samma och utrustningsberoende på något sätt).
Ska du sälja baksätet framöver så PM:a mig pris. Kan vara intresserad av det.
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #24 skrivet: augusti 18, 2015, 20:34:29 »
Jag har följt denna tråd i det tysta och som vanligt bra puts och stil på grejerna :)
Blev faktiskt ännu lite mer sugen på att någon gång ha en E39:a efter dina inlägg ;) Slutade med att jag nu har köpt en 540IAT 2001 (GDS/Objekt), därmed följer jag nu med ännu mer spänning dina uppdateringar. Så kan jag låna lite idéer ;)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #25 skrivet: augusti 18, 2015, 21:51:09 »
Jag har följt denna tråd i det tysta och som vanligt bra puts och stil på grejerna :)
Blev faktiskt ännu lite mer sugen på att någon gång ha en E39:a efter dina inlägg ;) Slutade med att jag nu har köpt en 540IAT 2001 (GDS/Objekt), därmed följer jag nu med ännu mer spänning dina uppdateringar. Så kan jag låna lite idéer ;)


Kul att höra, Bravo !!!


540 E39 är en löjligt prisvärd bil om man hittar någon som inte är allt för mycket lagad av Åsa-Nisse - många är värda att rädda. Min egen köpte jag i lite slitet skick - den behövde kärlek. Och jag tycker ju det är kul - när man vet att det är en fin bil, och genom att inte göra så mycket så får man tillbaks en jättefin bil.


Att de inte kostar så mycket, och att de inte är så vanliga i fint skick längre gör ju att de är roliga, lite unikare, lite mer personlighet att ha än en standard leasing-BMW 520D med fotriktiga vinterdäck - tycker i varje fall jag.  :)

Idag fick jag den nya stereon inskruvad, med hjälp av Backes ljudbyggeri. En kinesisk huvudenhet som är fin, ser ut som en originalenhet men har alla moderna anslutningar; GPS, back-kamera, Internet osv.

På Backes ljudbyggeri har de en demobil - en Volvo V70 från typ 2004 som de byggt om "en del". Allt utrymme bakom förarstolarna är bara en enda subwoofer med belysning inuti, åtta 15-tumsbasar och en hel trave med slutsteg.

Ärligt talat: när han höjde ljudet blev jag rädd...  :)  Vi stod utanför bilen och lyssnade (det gick inte att sitta i den, för högt ljud) och helt plötsligt började min skjorta fladdra, och sedan började brallorna fladdra - och då reagerade jag instinktivt med att fly !! Haha  - jag blev faktiskt rädd - har aldrig hört ett sådant monster...  ;D

Stereon i min 540 ska justeras några dagar och byggas klart, jag återkommer med bilder och intryck.

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #26 skrivet: augusti 19, 2015, 18:14:58 »

Kul att höra, Bravo !!!


540 E39 är en löjligt prisvärd bil om man hittar någon som inte är allt för mycket lagad av Åsa-Nisse - många är värda att rädda. Min egen köpte jag i lite slitet skick - den behövde kärlek. Och jag tycker ju det är kul - när man vet att det är en fin bil, och genom att inte göra så mycket så får man tillbaks en jättefin bil.


Att de inte kostar så mycket, och att de inte är så vanliga i fint skick längre gör ju att de är roliga, lite unikare, lite mer personlighet att ha än en standard leasing-BMW 520D med fotriktiga vinterdäck - tycker i varje fall jag.  :)

Idag fick jag den nya stereon inskruvad, med hjälp av Backes ljudbyggeri. En kinesisk huvudenhet som är fin, ser ut som en originalenhet men har alla moderna anslutningar; GPS, back-kamera, Internet osv.

På Backes ljudbyggeri har de en demobil - en Volvo V70 från typ 2004 som de byggt om "en del". Allt utrymme bakom förarstolarna är bara en enda subwoofer med belysning inuti, åtta 15-tumsbasar och en hel trave med slutsteg.

Ärligt talat: när han höjde ljudet blev jag rädd...  :)  Vi stod utanför bilen och lyssnade (det gick inte att sitta i den, för högt ljud) och helt plötsligt började min skjorta fladdra, och sedan började brallorna fladdra - och då reagerade jag instinktivt med att fly !! Haha  - jag blev faktiskt rädd - har aldrig hört ett sådant monster...  ;D

Stereon i min 540 ska justeras några dagar och byggas klart, jag återkommer med bilder och intryck.
Priset var nästan oförskämt bra. Men det fanns ju sina anledningar, bl.a. automatlådan går inte på backen, kompressor skuren till nivåregleringen och allmänt skamfilad på utsidan. Fast hittade en ordentlig bunt med kvitton på diverse bytta delar under skalet, så verkar vara en vettig grund att fixa stå på iallfall :)  Blev helt förälskad i motorljudet så fort nyckeln vreds om!  ;D 

Där är jag beredd att hålla med! Nya bilar är bekväma och flotta att åka i, men saknar helt den känsla/karaktär/personlighet som äldre bilar har. Sedan hör jag till den skara som gärna lägger en egen touch på bilen för att göra den unik och inte som alla andra :)  Mycket enklare/billigare att göra det med en lite äldre bil.

Förstår att du vill göra något åt ljudet, provade att kräma på lite i min. Visst det låter väl skapligt, men saknar det lilla extra.
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #27 skrivet: augusti 20, 2015, 07:54:42 »
Jag ogillar däcksljud ovanligt mycket, mer än de flesta. Touringen är lite bullrigare än sedanen, eftersom däcksljudet bakifrån går rakt in i kupén. Jag demonterade därför klädseln på sidorna, ovanför hjulhusen, och la i bitumenplattor där (Biltema - 169 kr). Jag la även extra plattor under baksätet, men jag är osäker på om det hade någon större effekt.


Det blev betydligt tystare bakifrån, rekommenderas för den som gärna hör V8:an men inte går igång på däcksbuller.


---


Stereoprojektet går vidare. Alla gamla stereogrejor bakom luckan till vänster i skuffen är nu bortplockade (CD-växlare, navigation, DSP-förstärkare och TV-mottagare), så nu finns det plats att istället ha en reservdunk med 5 liter extra bränsle bakom luckan där.




Slutsteget och de två delningsfiltren är monterade i reservhjulsbsljan, på en kraftig skiva - tillsammans med en 8-tums bas. Har även byggt en 10-liters portad låda med en till 8-tums bas som ersätter original subwoofer bakom höger lucka.


Nya huvudenheten är installerad, med lågnivåkablar dragna bak till slutsteget.


En hel del återstår, bl.a att byta högtalarna i dörrarna och att trimma in installationen - men det låter redan bra. Även om de två basarna är små och sitter dolda bakom luckor så fyller de upp bilen med rejäl bas. Inte som en separat baslåda, men klart godkänt ändå. Jag har dessutom en Macaudio basrulle med 12-tummare på väg, så att jag ska kunna använda den när jag inte behöver lastutrymmet.


Jag behöver skaffa ett 8-tums galler för basen bak.


Klart plus för [size=78%]att TVn fungerar bra och elefonkonsollen med docka för mobiltelefonen.[/size] :)


Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #28 skrivet: augusti 21, 2015, 19:10:53 »
Jag tänkte bara tipsa om stereon - 16:9-skärmen som jag satt in. Det är exakt en sådan här, där installationen beskrivs i detalj


http://www.m5board.com/vbulletin/e39-m5-e52-z8-discussion/368905-avin-android-head-unit-install-plus-new-amp.html


Jag har precis som han i artikeln rivit ur alla originalgrejor bak i skuffen och installerat ett Phoenix Gold Z-6005 slutsteg istället. Allt fungerar som vanligt, utom att jag inte längre kommer åt att nollställa färddatorns inställningar, och att jag inte längre har CD-växlaren.


Avin-enheten fungerar bra, men några små problem var det: radioantennens kontakt var dåligt lödd (oklart om den klämts av mig eller om den var dålig redan vid leverans), så den måste lödas om innan jag kan få någon radiomottagning. Antennkontakten är inte den vanliga, gamla "rejäla" stickproppen utan en historia som kallas "Fakra" - en sådan här:

https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=46-160-06&toc=0

Telefon och handsfree fungerar jättebra, man hörs tydligt av den man talar med och den personen hörs tydligt i stereon. Telefonboken fungerar bra - alla kontakter dyker upp på 16:9-skärmen och man kan ringa därifrån.

Jag beställde min med digital-TV, och det fungerar bra - jag kan se på TV när jag kör och har bra mottagning nästan hela tiden.

Min HTC-telefon är ansluten via en telefondocka med USB-anslutning, så den laddas när man kör. Stereon kan även spela upp ljudfiler från telefonen.


Den har även anslutning till iPhone / iPod och AUX, via sladdar som jag gömt i handskfacket.

Är på det hela riktigt nöjd.  :)

Men tänker göra om högtalarna. Jag har en "stealth-setup", dvs det syns ingen stor baslåda utan basen är gömd bakom luckan till höger i skuffen - där originalet, den s.k. "subwoofern" satt innan. Den patetiskt dåliga. Jag har byggt en ny, måttanpassad låda i spånskiva och använt högtalare som jag hade liggande - en 8-tums bas. Jag har även skruvat fast en likadan andra 8-tumsbas i utrymmet för reservhjulet.


Det låter långt bättre än E39:ans original-subwoofer, men den spelar inte så lågt som jag skulle vilja. Och när jag pluggat på lite om högtalarelement, så förstår jag varför. De här elementen som jag har liggande är avsedda för stora lådor - trivs bäst i lådor å 100 liter.

Ett råd till er som också vill installera en bilbas: det är viktigt att välja ett element som är avpassad för att spela i små lådor. Annars får den ingen riktig djupbas, utan mer "mid-bas" i mitt fall.

Det finns något som heter Thiele/Small-parametrar : en uppsättning elektriska / akustiska egenskaper som alla högtalare är olika på, och som gör att man kan beräkna hur stor låda ett element ska ha för att låta så bra som möjligt. När man slår in Thiele/Small-parametrarna för mina element så förstår jag varför: den har en skarp topp runt 130 Hz, och slutar brant efter den. Alltså långt ifrån det ideal man vill uppnå: att komma så nära 20 Hz utan att avvika mer än 3 db från kurvan.

http://www.micka.de/org/en/index.php#ideal

Jag ser att jag genom att flytta ner båda åttatummarna ner i reservhjulsbaljan och bygga en ventilerad låda på 80 liter där, så spelar de teoretiskt ner till 36 Hz - vilket bör ge hyfsad "knuff" i djupbasen, utan att några högtalare syns. Det gäller bara att hitta på ett sätt att öppna upp i golvet, så att ljudet kan komma fram. Det är ju rätt tätt där nere.

Jag tänker öppna ett eller två 8 eller 10-tumsgaller i golvet, i den delen som sitter framför lastluckan och öppna så att luften kan komma ut där. Extra plus blir ju att båda lastluckorna i skuffen då blir lediga, så man kan ha t ex en extradunk och lite andra verktyg/attiraljer bakom luckorna.

Finns mycket att säga om installationen av ljud i bilen, och jag är inte klar ännu.

Trevlig kväll hörni!  8) :)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E39 540 Touring
« Svar #29 skrivet: augusti 21, 2015, 19:13:45 »
Bild på enheten.

 

Reklampartners