Hej Aodhan och välkommen på Bimmerpower.org.

Först och främst vill jag tackar dig att du valde vara forum för att starta en sådan projekt och vi hoppas kunna hjälpa dig med det.
Vad det gäller cylinder tror jag inte du behöver borra om men kan använda honingsverktyg med hjälp av honingsolja, finns på Biltema eller Mekonomen, så ser det ut:
http://ts1.mm.bing.net/th?id=HN.607991434803806245&w=83&h=147&c=7&rs=1&qlt=90&o=4&pid=1.7Man behöver bara en borrmaskin, honingsverktyg, olja och rengöringsmedel.
Man kan börja med att rengöra cylindern från skit/sot och sedna smörja in cylindern med lite olja.
Runt 500-1000rpm är bra varvtal.
Sedan är det bara föra slipstenarna upp och ner för cylinderns väggar med jämn fart tills du har fått lite fina korsliknande repor.
Vad det gäller ringar, på en fd motor använde jag expanderringar som anpassar sig i på kolven i cylinder.
Man brukar använda en speciell tång så att man inte tvinga ringar på plats.
Klar att plana toppen är en fördel, kan säga att det är ett måste, den kan du lämna in den om du inte har rätt vertyg till det, inte många privat folk som har en fräsmachin.
Gammal packning ska du inte återvända den, köp en ny med tätning pasta som du lägger under och översida om packningen innan du sätter den på plats.
Kolvar behöver du inte byta, det går att göra rena, det andra som: Vevstakar, Vevaxel, Kamaxlar, ventiler, vipparmar kan jag inte riktigt svara på, det berör på hur dessa delar ser ut, det berör på hur mycket är dom slitna men klart värt att kolla först vad nya skulle kosta din plånbok.
Vad gäller att mappa motorn, vi har här på forumet en specialist för det, han är specialist på dieslar men kan också bensinnare, han namn är: Dieselkungen, kommer att ringa honom så han kan svara på din förfrågan.
Vi har också på forumet en duktig bilmekaniker, han heter vazze_t.
Vi hörs, Alain.