Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Mickes byggande  (läst 2024 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad micke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 495
  • Kön: Man
  • e38 728iA 1998
Mickes byggande
« skrivet: mars 29, 2011, 00:52:11 »
Vafan jag slänger upp en egen tråd jag med!
Kanske får större motivation nu när folk kan se lite av det man pysslar med :)
Kommer nog inte att handla så mycket om min stackars bil som ej blivit tvättade sedan jag köpte huset :)

Igår byggde jag en egen fläktkonvektor.
Tanken var först för att se om det gick att göra på det sätt som jag ville.
Köpte en Bilkylare från en volvo S40. Mkt lätt att montera ur så därför valde jag den modellen
Annars hade jag föredragit Mercedes, fabrikat BEHR (mycket gediget byggda)

Detta var ett experiment för att kunna se om det överhuvudtaget är lönt att lägga ned tid på att bygga en.
Jag har en massa rördelar över så why not?!

Visst så fungerar det bra! Har ca 20 grader i pannrummet nu . Jag lade inte ned mkt tid på det, ville ju bara se resultat snabbt.
Använde trädgårdsslang och slangklämmor
Kylaren står på golvet och det sitter en vanlig bordsfläkt bakom den som helt enkelt tvingar luft igenom kylaren.

Nästa steg är att sätta en kylare till så att jag har ett tjockare batteripacket.
Men som sagt, vill man ha snabbt resultat så fungerar det alldeles utmärkt!

Detta är HigTec på hög nivå
Hoppas ni förstår skapelsen ändå :D

I pannrummet hade jag ca 14 grader men det var ett tag sedan, solen har ju varit framme här i skåne den sista tiden.
Men visst märker man effekt. Fläkten har 3 lägen! Kylaren kostade 250kr.

Konvektorn är kopplad på värmesystemet. Jag har en massa avstick redan färdiga för radiatorkoppling. Jag byggde hela värmesystem själv i huset.
Har även 2 radiatorer som står på golvet i ett annat rum kopplade med trädgårdsslang.
Detta är givetvis bara tillfälligt, ville få upp värmen nu när jag håller på att bygga nere i källare. Bygger just nu badrum/tvättstuga.

22 och 15mm rör kopplade med slangklämmor mot kylaren och trädgårdsslangen

Vackert

Närbildsstudie, observera att systemet är framtidssäkrat, går att bygga ut med en kylare till!

Stillstudie

Utloggad micke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 495
  • e38 728iA 1998
SV: Mickes byggande
« Svar #1 skrivet: mars 29, 2011, 00:55:12 »
Ikväll var det dags för badrummet
Började med att bila upp golvet för dusch, tvättpelare och tvättställ

Före

Efter:

Ej klar ännu, barnet och min fru var tvugna att lägga sig så jag fick avsluta lite innan jag var helt klar. Bara lite kvar för avloppet till tvättpelaren.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
SV: Mickes byggande
« Svar #2 skrivet: mars 30, 2011, 10:41:26 »
Shit, är det vad jag har att vänta mig den dagen tvättstugan i källaren ska byggas om till badrum!?  :o  Fast jag vet att det är just detta som väntar, men riktiga bilder får det att kännas mer verkligt, och jobbigt...  ;)
Kul att se husbyggbilder här. Finns ju andra forum för sådant men jag orkar inte kolla på dem också utöver alla bilforum man hänger på varenda dag.
Ska du lägga golvvärme också?
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners