Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
oktober 12, 2024, 06:11:07
Startsida
Forum
Hjälp
Kalender
Media
Logga in
Registrera
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
3-serien
»
F30 2012-nutid
»
Ny M340i xDrive Touring 2024 - 2 problem och 1 fråga
Nyheter
Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Ny M340i xDrive Touring 2024 - 2 problem och 1 fråga (läst 1265 gånger)
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
WebMaximus
Junior Medlem
Antal inlägg: 17
Ny M340i xDrive Touring 2024 - 2 problem och 1 fråga
«
skrivet:
november 19, 2023, 13:36:03 »
I fredags förra veckan hämtade jag ut en ny M340i xDrive Touring jag väntat på sen i mitten av juni. Så var en stor dag och extremt nöjd med bilen i sin helhet såhär långt!
Hade tidigare en M235i som jag också var väldigt nöjd med fast märks förstås att det hänt en del under de 9 år jag hade 235an. Kul med all teknik i nya bilen och märker även hur mjukt och tyst den går jämfört med 235an.
Har dock 2 problem jag tänkte rådfråga om här inne och en fråga. Så gissar att sånt här är baksidan av medaljen med all ny teknik i dagens datorer som rullar på 4 hjul
Det störta problemet är hur bilen sen i torsdags kväll tappat kontakten med BMW-apppen. Står i appen att informationen senast uppdaterades i torsdags kväll kl 19:50 och när jag gör refresh i appen ändras inte dag och klockslag. På samma sätt funkar heller ingen av funktionerna i appen som att låsa/låsa upp, sätta på kupévärmaren osv. Ser även i bilen hur widget för väder, trafikinformation osv inte visar någon information. Så verkar som det inbyggda SIM-kortet eller vad det nu är bilen använder för kommunikation med omvärlden helt lagt av.
Har provat alla tips jag kunnat hitta online som att hålla in volymknappen för att starta om iDrive, kollat under Data Privacy (minns inte exakt vad alternativet heter på svenska i bilen) att jag godkänt att den skickar all information inklusive data för analys. Har inte hjälpt. Provade igår kväll när inget annat funkat att göra en total återställning till fabriksinställningar via iDrive i bilen vilket som väntat sopade bort alla mina inställningar inklusive mitt BMW-ID. Inte heller det hjälpte och nu kan jag inte ens lägga tillbaka mitt BMW-ID. Varken med hjälp av appen eller genom att ange min email-adress. Får bara ett meddelande där det står "Ingen mobil datamottagning på aktuell position".
Det enda jag inte vågade prova var att ta bort mig själv som huvudanvändare av bilen. Såg att det alternativet fanns men fick en varning om hur det gör att bokade tjänster kopplade till bilen kommer fortsätta vara aktiva men att jag kan bli tvungen att betala på nytt.
Vad som återstår är ju att åka tillbaka till Bavaria så de får fixa till vad som nu gått snett. Hade dock varit kul att veta ifall det finns något mer jag kunde testa själv först. Vet att man t ex kan gå in i någon form av diagnostikläge genom att trycka 3 ggr snabbt på start/stopp-knappen och sen hålla in BC-knappen på blinkersspaken i 10-20 sekunder om jag förstått det rätt för att komma in i någon slags meny. Verkar dock inte finnas något i den menyn som skulle kunna hjälpa mig med det här problemet.
Sen nästa problem som är betydligt mindre men ändå trist. Verkar som den trådlösa laddplattan i bilen är helt värdelös. Åtminstone med min Samsung Galaxy S21 Ultra. Som fungerar alldeles utmärkt med andra trådlösa laddare. När jag lägger den på den trådlösa laddplattan i bilen laddar den knappt någonting och mobilen blir väldigt varm. Verkar tyvärr vara många fler än jag med samma problem när jag läst runt lite. Måste säga att jag har svårt att förstå hur ett märke som BMW inte satsar på mer kvalitet när det gäller en sån "simpel" sak som en trådlös laddare. Där den externa trådlösa laddare jag köpte på Webhallen till min gamla bil för ett par hundralappar funkar 100% bättre.
Slutligen min fråga.
När jag beställde bilen valde jag till vad BMW kallar Personal eSIM men förstår ännu inte hur det är tänkt att jag ska kunna använda den här i Sverige. Dels blev jag förvånad när jag vid leverans av bilen fick med en fysisk SIM-läsare du ska stoppa in ett SIM-kort i. eSIM är ju per definition ett elektroniskt SIM-kort för att du ska slippa ett fysiskt kort. Vidare vet jag ännu inte vilken om någon mobiloperatör som erbjuder tvillingkort där du kan ha samma telefonnummer kopplat till och aktivt samtidigt till 2 SIM-kort - ett för mobilen och ett för bilen.
Förstår heller inte varför det inte skulle gå att använda riktigt eSIM i Sverige på samma sätt som du kan göra det ifall du t ex har en Smart watch där du ju har samma nummer som till din mobil och kan ringa och svara med klockan även ifall du inte har mobilen med dig. Varför skulle inte en bil i det här fallet kunna fungera på samma sätt. Bara att du inte har den runt handleden
I bilen när jag ska aktivera eSIM finns två alternativ. Dels via SIM-läsaren jag fick med vid leverans men även "riktig" eSIM. Som av någon anledning är utgråad och därför inte valbar. Skulle verkligen vara intressant att förstå varför.
Hela syftet med tjänsten när jag valde till den var ju att kunna ha tillgång till min telefon (abonnemang) i bilen även om jag skulle råka glömma ta med mig mobilen. Dessutom ska det ge mycket bättre mottagning i bilen eftersom bilens antenn används.
Lät som en smart grej som sagt men är nu rädd att jag spenderade 3.600:- på en tjänst jag inte kommer kunna använda i Sverige. Ifall det slutar så kommer jag försöka kräva pengarna tillbaka från BMW. Att sälja en produkt till svenska kunder i Sverige som inte går att använda i Sverige känns ju inte helt fräscht. Någon annan som fått eSIM att funka här i Sverige?
Blev en hel roman det här inser jag, men för er som orkat ta er igenom är jag väldigt tacksam för alla tips och idéer ni har att dela med er av!
Loggat
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
« föregående
nästa »
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»