Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW E46 vanligast problem  (läst 27389 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW E46 vanligast problem
« skrivet: maj 15, 2013, 13:01:44 »
3 Series 1999-2005 (E46)
 
Tändspolar
Dessa fordon har uppvisat en ovanligt hög misslyckande tändspolar.   
Det finns en spole för varje cylinder, placerad ovanför tändstiftet.   
Symptomet är en misständning och ställa in "service motorn snart" varning.   
När man läser ut felkoder, ser man "misständning på cylinder X".   
De verkar uppvisa symptom oftast när motorn är helt varm.

Fönster Regulatorer
Vi har sett en hel del fel i dessa.   
Flera kunder har rapporterat att ha en eller flera bytas ut under garantiperioden.   
Har ersatt tillsynsmyndigheter i så många som tre av de fyra dörrarna i ett besök.
Om fönstret stoppar rörliga eller börjar göra ganska lite av buller, inte fortsätter att försöka flytta den eller drivmotorn kan också skadas.

Sun Roof
Solskyddet börjar inte röra sig i synkronisering med takpanelen.

Front Thrust Arm Bussningar
Detta är ett normalt slitage objekt i BMW.   Dessa är något dyrare, eftersom bussningen och dess montering ersätts som en enhet, till skillnad från de flesta andra bilar.

Nedre främre hjulhuset Liners
Den främre delen av framhjulet väl är lätt skadas av väg skräp eller stöta betongen hjulet stannar på parkeringsplatser.
Lyckligtvis är det billigt och enkelt bytas ut.

PCV Valve
Den vakuumventil på dessa bilar har en högre felfrekvens än den föregående 3-serien.
Dess misslyckande orsakar ojämn tomgång och sätter Tjänsten Engine Snart ljus.   
Om din motor börjar att göra ett tutande ljud, som en liten gås, är denna ventil den skyldige.

CamPosition Sensor
Positionen sensor för kamaxeln går öppen, antingen intermittent eller helt.   
Om det misslyckas helt, kommer motorn inte köras.   
Om intermittent, kommer den att dö, sedan starta, köra en stund och upprepa cykeln.   
Det brukar anges "Service Engine Soon" varning.

Termostat
Termostaten på dessa motorer är elektroniskt styrd och upplever en måttlig felfrekvens.   
Om det fastnar öppen, betyder att motorn inte helt komma till arbetstemperatur.   
Om det fastnar stängs, stiger temperaturen snabbt och fordonet måste stoppas snarast säkerhetsmässigt möjligt, sedan bogseras in för reparation.
Det kan också vara ett tillfälligt fel, men bör bytas så snart som möjligt.   
Problemen som "Service Engine Soon" varning.

Drivrem Rollers
De frigående och spännare rullar för huvudsakliga och A / C bälten verkar ha en kortare livslängd än de övriga fordonen, även om en del av de komponenter som används på andra motorer.   
När de börjar att misslyckas, lagren i dessa rullar gör ganska en bit av buller, särskilt när motorn är kall.    Rekommenderar ersätter alla tre rullar, en (eller två) som är integrerad med spännare, om problem uppstår, snarare än att betala för arbetsmarknaden tre gånger.   
Om remmarna eller hur t nytt, bör de också bytas ut, eftersom inget arbete är inblandad

Differential Mount Bussning
Bussningen sprickor, särskilt på manuellt växlade bilar. Om detta ignoreras, kan de bakre hjälpram fästen i kroppen slita ut, kräver en dyr resa till body shop.

Servopumpen
Det finns en måttlig förekomst av servopumpen misslyckanden. Axeln kommer att bryta internt inuti pumpen.

Motor
E46: s 2,5-liters M52 (323i, 325i), 2,8-liters M52 (328i) och 3,0-liters M54 (330i) generation motorer är ganska tillförlitliga. Ibland motorns ECU (elektronisk kontrollenhet) måste byggas av BMW att fixa grov tomgång, platt fläckar eller problem med strömmens leverans. Detta upplevdes i 3,0-liters bilar med manuella växellådor. Tidiga bilar bör också kontrolleras för ovanliga ljud från remspännaren.

Kylsystem
Både M52 och M54 kom med vattenpumpar som verkligen behöver bytas 6.000 mil . Likaså rekommenderas att kylaren bytas 9.000 mil som förebyggande underhåll.

Fjädring / Chassi
Tidiga E46s kulleder är en känd svaghet men kan ersättas med de senare och starkare kulleder. Bakre spiralfjädrar har varit kända för att bryta. Om detta inträffar, byt båda. Som på E36 har E46 3-serie varit kända för att lida den fruktade bakre golv misslyckande. Detta inträffar när bakvagnen monterar bokstavligen sliter ut golvet. Detta orsakar inte bara en farlig situation, men en rejäl reparation räkningen.
Vissa tidiga Allhjulsdrift E46s hade problem med drivlinan som kräver byte av drivaxeln, överföra ärendet eller bakre differential.
Vissa ägare har klagat av tunga styrning i någon årsmodell 2000 bilar. BMW har eftermonteras några av dessa bilar med senare styrning rack för att lägga mer kraft uppsving och göra dem lättare att köra i hastigheter parkeringsplats. Också på 2000 årsmodeller bilar har ägare rapporterat vibrerande styrning som har spårats till defekta främre styrarmar och rotorer.

Inredning / el
E46 interiörer, som en allmän regel, att hålla sig väl. Problem är vanligen begränsade till misslyckad radiodisplayen.
De soltak är också ett problem område på tidiga E46s. BMW: s fix handlar ibland ersätta nästan hela soltaket. För att förhindra problem rekommenderas det att smörja takluckan spårar regelbundet för att hålla takluckan från misslyckas. Till takluckan växeln har också varit känt att "förlora" initieringen för taklucka positionen, för att återställa omkopplaren notera positionen för takluckan och håll knappen i det läget i 20 sekunder.

Rost
E46 har galvaniserad kaross, men dessa kan också vara känsliga mot rostangrepp.
Flertal exemplar fick motorhuven eller bagageluckan bytt på garantin, även dörrarna är känsliga mot sjukdomen, bedömningarna blir olika beroende på vilken återförsäljare eller inspektör som kontrollerar skadorna.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners