Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 320d F31 2017 Limp home mode  (läst 813 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magbor123

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Karma: +0/-0
320d F31 2017 Limp home mode
« skrivet: januari 15, 2023, 11:03:35 »
Hej!
Har en BMW 320d F31 2017. 13000mil.
Jag upptäckte ett litet svagt visslande/vinande ljud som jag tror har med turbon att göra (det följer varvtalet)Kanske laddluftläckage eller något annat? 🤔Idag så tändes motorlampan samt gått in i något säkerhetsläge (Limp home) så full kraft finns inte längre och följande felkoder kan jag läsa ut.
P0101

P0234
P0236
P00BC
Någon som har idéer på vad det kan vara?
Länkar en film som jag hittade på Youtube som låter ganska likt min:
https://www.youtube.com/watch?v=opIMiLq0w5E

Ha en bra dag!

Magnus   

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
320d F31 2017 Limp home mode
« Svar #1 skrivet: januari 16, 2023, 04:30:43 »
Hej Magbor.
Välkommen här på forumet. ;)
Lite svar på ditt problem.
Vad är Limp Mode? Kort sagt, haltläge är din BMW:s sätt at skydda din motor och transmission. När motor eller transmissions styrenheten, kallas ABS, upptäcker felaktig funktion, lagras felkoder i enheten och bedöms sedan för att fastställa problem allvar.
Om enheten anser att problemet med din BMW är farlig, kommer fordonet att gå i haltande läge.
Genom att aktivera Lim mode funktionen arbeta din BMW för att säkerhet kan ta ditt fordon till en mekaniker utan att skada den viktigaste delen av ditt fordon motor. Erfarna bilmekaniker kam köra tester för att fastsälla ursprunget till haltläget - felkoder och bestämma det bästa sättet att få din bil att fungera som ny.
Vanligast orsakerna till haltande läge:
Felaktiga motorelement, inklusive sensorer och ledningar. överdriven eller reducerad motorboostkontroll problem med bromssystemets ledningar. Felaktig, transmission inklusive ineffektiv ledning. Symptom i Lim-läget kan också hjälpa dig att avgöra vilka möjliga problem somsom har orsakat att det uppstår i första hand. Till exempel ärbegränsade funktioner på att bromssystemets ledningen kanske inte fungerar bra, medan låg prestanda och förmåga att accelerera kan tyda på felaktiga motorkomponenter.
Tyvärr tror jag inte att du kan göra själv någonting åt utan att besöka en bilverkstad.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Magbor123

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Karma: +0/-0
320d F31 2017 Limp home mode
« Svar #2 skrivet: januari 19, 2023, 07:19:40 »
Hej!
Loggade laddtrycket i inloppsröret som var ett låst värde på ca 4000 mbar.

Nominella var ca 1300 mbar (absolut tryck) och varierade med varvtalet så klart.
Mätte på givaren när den var inkopplad och det var 5v in till givaren men signalen från givaren borde ligga på runt 2v vid tomgång men den låg konstant på ca 4,7v oavsett vartal = Givaren död.
Tog bort givaren och den var totalt nersotad och igentäppt i hålet.
Provade och pilla bort allt sot o klegg och lite brakecleen så den var ganska fin men ändå inget utslag = trasig.
Köpte en ny på BMW och då försvann alla felkoder som jag beskrev tidigare och Limp home försvann.
Det var det felet. Men turbovinet är fortfarande kvar.
Ska in på verkstad nästa vecka för en mjukvaruuppdatering som har med sotuppbyggnad i insuget att göra. De ska samtidigt kika vad som viner...
Återkopplar när jag varit där.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
320d F31 2017 Limp home mode
« Svar #3 skrivet: januari 20, 2023, 06:48:45 »
Hej.
Trevligt att du kom så långt med problemet.
Hoppas att du får allting i ordning och att detta inlägg kan hjälpa andra med samma problem.
Vi vänta på resterande.
Mvh. 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners