Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Bmw e39 528i överhettar. Misstänkt topplocksläckage  (läst 671 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skagiterik

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Karma: +0/-0
Bmw e39 528i överhettar. Misstänkt topplocksläckage
« skrivet: november 25, 2022, 15:58:07 »
Hej. Köpte nyligen en bmw e39 528i från 1996 men 27500 mil. Den gick kallt (pilen var precis ovanför det blåa) men cirka en vecka sedan där jag var fast i kö så kom temperaturen upp där den ska vara men sedan började den överhetta. Stängde av bilen när den kom upp på rött. Jag har sedan dess bytt termostat och kört den på tomgång i cirka 20-30 minuter och då började den överhetta igen. Den börjar överhetta så fort kylarvätskan börjar flyta, alltså så fort kylarslangen blir hård. Har även märkt att endast kylarslangen på förarsidan av termostaten blir varm medan den på passagerarsidan fortfarande var kall även när motorn började bli för varm. Kylarvätskan luktar inte avgaser. Bilen ryker även under körning. Förrut var det bara vid kallstart men nu är det hela tiden.


Testade att använda en cylinderläckage testare från biltema och då stannade vätskan blå hela tiden men jag kan ha gjort fel.
Kylaren är ny från 2019


Frågan är alltså: vad kan problemet vara?


Tack på förhand

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10035
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528i överhettar. Misstänkt topplocksläckage
« Svar #1 skrivet: november 27, 2022, 09:10:55 »
Hej Skagiterik
Vet att efter en tid blir det problem med E39 och motor som går upp i värme.
du har bytt skylsystem mot en ny 2019, har du luftat den ordentligt?, hur är det med vattenpump?
Att den ryker kan vara att vatten kommer i olja, kan vara toppackning.
Hittade en intresserent inlägg om just en E39 med samma problem, kanske värt att kolla.
https://www.bimmerpower.org/index.php?topic=7340.0
Hör gärna av dig.
Mvh.

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners