Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: CarpeDiems blogg  (läst 61236 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1165
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #210 skrivet: januari 11, 2024, 00:39:51 »
Hej Bimmerpower :)

Det har gått bra att komma tillbaka till kontoret. Halva veckan har gått redan och än så länge så har inga fel gjorts :P
Lätt hänt efter en lång ledighet, men det är å andra sidan roligt att gå tillbaka till sina rutiner :)
Och i tisdags så var det min årsdag på företaget, har nämligen jobbat där i 7 år :D Det är otroligt kul, känns som att man är en veteran ;)
Har också pratat med fordonansvarige också de senaste dagarna. Fått information att reservdelar till täckta släpet är framme vilket är bra.
Det är en cylinder som behöver bytas ut, när man höjer rampen med pumpen så läcker det vilket är inte så bra. När det är fixat, så ska bromsarna justeras.
Sen är det dags för besiktning, men jag kommer mail så fort besiktningen är bokad med tid och plats. Så jag får specialuppdraget att dra täckta släpet till besiktningsstationen :D
Jag ser fram emot det :)

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1165
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #211 skrivet: februari 23, 2024, 00:12:55 »
Hej :)

Det var ett tag sen man skrev här men ska försöka vara här oftare :)
Inte mycket har hänt, precis som vanligt med jobb och umgås med familjen :)
Min syster och hennes barn kommer på besök så ska bli kul att träffa de :D
Och så har jag ett uppdrag man fått tilldelad och det är släpvagnskörning :) Ska köra över släpet till besiktningen, det är dags nu efter 2 år :)
Uppdaterar resultatet vid tillfälle :)

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1165
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #212 skrivet: mars 22, 2024, 00:15:24 »
Hej Bimmerpower :)

Jag ska försöka uppdatera lite inom kort tid för man har haft så himla roligt på jobbet :D
Det har med specialuppdrag att göra, dvs köra med tungt släp :)
Otroligt kul tycker jag, förstår inte varför folk drar sig för att köra med släp. Hur enkelt som helst ;)
Nå väl, vill bara uppdatera om det :) Stor uppdatering kommer inom kort :)

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1165
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #213 skrivet: april 01, 2024, 12:54:41 »
Hej Bimmerpower :)

Då får jag börja med att säga att det har varit otroligt kul den senaste tiden för min del :D
Till att börja med så är jag fortfarande kvar på mitt nuvarande jobb, trivs jättebra :D Har lärt mig med tiden att det spelar faktiskt roll vad för chef man har :)
Och så har jag fått köra lite med bil och släp :D Varit lite blandade specialuppdrag men det är otroligt kul :) Nu kan man äntligen få användning av släpkortet, som man har kämpat med otroligt mycket.
Dessutom har jag fått utföra biltransporter själv, vilket är jättekul :) Första gången så åkte jag till Volvo och levererade en XC60.
Andra gången levererade jag en bil till en privatperson. Det var då jag fick stanna 2 ggr på vägen dit. Ena gången pga spännbanden och andra gången pga stödhjulet.
Dessutom råkade jag köra fel så hamnade på en bakgata med parkerade bilar på båda sidor, kom knappt runt med släpvagnen men det gick. Inga skador på varken ekipaget eller lasten.
Väl framme så var det bara att jobba. Lossade bilen, fotade och lämnade över nycklarna till kunden :) Packa ihop och åka tillbaka till kontoret.

Vid 2 tillfällen så har jag fått köra med täckta släpet till besiktningen, det var riktigt skoj :)
Jag brukar köra lugnt och försiktigt, körde inte fortare än 40-50 km/h till/från besiktningen.
Men det som jag var absolut mest nervös över var premiärturen med mitt släpkortet, då körde man över båtsläpet till besiktningen. Den är så himla lång, 9,75 meter :P
Det är det längsta släpet jag har dragit efter en personbil, känner mig stolt att jag klarade av det :)

Annars så mår jag bra, är ledig så bara att ta det lugnt hemma och vara med familjen :)
Blivit mycket spelande hemma :P

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10047
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #214 skrivet: april 02, 2024, 05:40:21 »
se du bilden?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1165
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #215 skrivet: april 02, 2024, 22:06:29 »
Hej Bimmerpower :)

Tänkte ladda upp lite blandade bilder med bil & släp :D
Första bilden är med båtsläpet, tillhör chefen och jag fick äran att ta med den till besiktningen.
Körde för första gången helt själv med tungt släp :D
Kändes jättekul :)

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10047
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #216 skrivet: april 03, 2024, 04:06:34 »
Hej CarpeDiem.
Kan tänka mig att du är nöjd med ditt BE körkort, grattis!
Det var inga små släpp du kör med!
Snart dax att ta lastbil körkort?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1165
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #217 skrivet: april 03, 2024, 21:12:18 »
Hej CarpeDiem.
Kan tänka mig att du är nöjd med ditt BE körkort, grattis!
Det var inga små släpp du kör med!
Snart dax att ta lastbil körkort?

Hej Alain
Jo, men jag är jättenöjd med ytterligare en bokstav på körkortet :D Ännu roligare med behörighet att dra tunga släpvagnar kopplade till personbilar :)
Tack snälla :) Jag kämpade jättelänge med släpkortet. Den 26 april så är det 2 år sen jag tog den :D Blir såklart ett firande.
Som jag skrev tidigare i tråden, så är båtsläpet det längsta man har dragit efter en personbil och det är jag otroligt nöjd med :D
Nej, det är inga små vagnar jag kör med :P Under tiden jag övningskörde på inhägnat område (chefens idé) så hade man 3 vagnar att välja.
3-axlig släpvagn med en tjänstevikt på 1200 kg, täckta släpet med en tjänstevikt på 1300 kg och båtsläpet (övade med den 2 ggr) med en tjänstevikt på 767 kg :)
Jag har faktiskt funderat på det, men det som är bekymret är priset tyvärr. Och när man väl har C-kortet så får man inte jobba som lastbilsförare utan YKB, den kursen är svindyr också :/
Men å andra sidan så gillar jag fordon, stora som små :) Vi får se i framtiden. Hade varit kul att köra med en trailerdragare, tycker de är så häftiga :D

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10047
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
CarpeDiems blogg
« Svar #218 skrivet: april 04, 2024, 07:51:02 »
Hej Carpediem.
Trevligt att de t går bra för dig.
Kolla också hur mycket kan bilen dra, det viktigt att dra rätt vikt från bilen.
jag förstår att lastbil körkort är svindyrt, man får ibland bita i syra appel men när du har det, då kan du köra tyngt.
Mvh. Alain.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1165
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #219 skrivet: april 04, 2024, 10:33:22 »
Hej Carpediem.
Trevligt att de t går bra för dig.
Kolla också hur mycket kan bilen dra, det viktigt att dra rätt vikt från bilen.
jag förstår att lastbil körkort är svindyrt, man får ibland bita i syra appel men när du har det, då kan du köra tyngt.
Mvh. Alain.

Jo, men det går jättebra :)
Absolut har man koll på det, annars finns ju ett verktyg som är rätt bra att använda vid osäkerhet. Släpvagnskalkylatorn, använder den rätt ofta :)
Det har du rätt i :) Men vi får se i framtiden :)
Bjuder på fler bilder på bil & släp :D

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1165
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #220 skrivet: april 18, 2024, 12:16:42 »
Hej Bimmerpower :)

Jag har haft mycket att göra, men kommer snart en uppdatering som man tänkte dela med sig :D
Uppdaterar så fort man kan :)

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1165
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
CarpeDiems blogg
« Svar #221 skrivet: april 22, 2024, 16:51:00 »
Hej alla :)

Efter 6 år så har täckta släpet blivit såld idag.
Jag kommer sakna den, har mycket goda minnen :)
Är rätt säker på att nya ägaren kommer ta väl hand om den. Här är sista bilden på släpet innan det bytte ägare.

//CarpeDiem
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

 

Reklampartners