Hej. Köpte nyligen en bmw e39 528i från 1996 men 27500 mil. Den gick kallt (pilen var precis ovanför det blåa) men cirka en vecka sedan där jag var fast i kö så kom temperaturen upp där den ska vara men sedan började den överhetta. Stängde av bilen när den kom upp på rött. Jag har sedan dess bytt termostat och kört den på tomgång i cirka 20-30 minuter och då började den överhetta igen. Den börjar överhetta så fort kylarvätskan börjar flyta, alltså så fort kylarslangen blir hård. Har även märkt att endast kylarslangen på förarsidan av termostaten blir varm medan den på passagerarsidan fortfarande var kall även när motorn började bli för varm. Kylarvätskan luktar inte avgaser. Bilen ryker även under körning. Förrut var det bara vid kallstart men nu är det hela tiden.
Testade att använda en cylinderläckage testare från biltema och då stannade vätskan blå hela tiden men jag kan ha gjort fel.
Kylaren är ny från 2019
Frågan är alltså: vad kan problemet vara?
Tack på förhand