Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Felkod 244C00 - Drivlina varning - låg laddningstryck - 520d xdrive 2014  (läst 34 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Storjägaren87

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
Hej,

Får denna felkod 244C00 och har testat allt jag kommer på.
Jag har märkt att felkoden kommer på exakt samma ställe på motorvägen om jag har farthållaren på 112kmh och kan därför reproducera felet, men det är bara just där jag får felkoden, kan annars åka i veckor utan att få den.
(Felkoden kräver att ÄR och BÖR värdet ska avvika med 450mbar under 7sekunders sammanhängande tid).

-Har bytt turbo då den förra var rejält glapp, renoverad utbytes med garanti.
-Har gjort rent insuget från mycket sot.
-Bmw har bytt EGR ventilen nyss på garanti pga käntproblem med dessa.
-Har kört alla test procedurer i ISTA angående laddtryck (diesel partikel filter, VNT, trycktest etc etc), Allt är OK.
-Har provtryckt insugssidan med 1bar och letat läckor med såpvatten, allt ser bra ut.
Har gått bet och försöker komma vidare med felsökning på något sätt.

Jag har nu loggat allt som går i ISTA vad som händer när jag får larmet, se bilder i länkarna nedan:

Charge group, 2st olika tillfällen när larmet kommer:
[LÄNK]
[LÄNK]

Air mass acquisition, 2st olika tillfällen med larm och samma sträckor utan larm:
[LÄNK]

Smooth running, ett tillfälle med larm:
[LÄNK]

Tycker mig se att är och bör värdet för turbotryck generellt är avvikande.Även värdena för kalkylerat och uppmätt luft volym avviker en hel del.

Finns det någon som är grym på felsökning och kan ge mig råd hur jag går vidare?

Reklampartners