Välkommen på bimmerpower.org.
Svarade också det på facebook.
Nej det är fel!
ZF tillverkar både HP18 och HP30.
Det är därför som lådorna heter ZF5HP18 och ZF5HP30.
Tillverkade av ZF med 5 växlar och modellkoden HP18 / HP30.
BMW har en annan benämning på dessa lådor:
A5310Z = ZF5HP18
A5560Z = ZF5HP30
A = Automat
5 = Antal växlar
310/560 = Max tillåtet vridmoment på lådans ingående axel.
Z = ZF som tillverkare.
Du bör alltså inte montera en HP30 i en 530 även om det skulle gå, då menar jag inte enbart passa på bilen, all elektronik måste också anpassas. Lådan kommer att rasa tämligen fort då den inte är dimensionerad för 530 vridmoment.
HP18 tål 310 Nm. 540 har 300 Nm vid 1000 varv per minut och 400 Nm som mest. HP30 tål 560 Nm så det är skillnad.
Det är stor skillnad på en HP18 och en HP30, HP30 har bl.a. ett system där den ligger i med två växlar samtidigt och slirar över från växel till växel, vilket gör att växlingarna blir mkt mjukare och bekvämare. Något sådant system finns inte i HP18.