Modellrelaterade diskussionsforum > 7-serien

BMW kan komma att skrota sin V12-motor

(1/1)

Alain:
BMW kan komma att skrota sin V12-motor

Den tidigare så populära 760i kommer kanske inte att få en efterföljare. V12:an har sjunkit i popularitet och de snålare motorerna ökar i markandsandelar, men fortfarande finns en grupp som kan rädda V12:an. 

Kommande och sjätte generationen (sjunde om man önskar räkna E3) av BMW:s lyxskepp 7-serie kommer kanske inte att erbjudas med en V12-motor under huven. Från att har varit ett populärt motorval i de tidigare generationerna har intresset för V12:an svalnat rejält de senaste åren.
 
Dagens toppversion, 760Li, är utrustad med en V12 på 544 hästkrafter och drar vid blandad förbrukning 1,29 liter per mil. Den mindre motoralternativet 750Li har ökat i popularitet med sin betydligt lägre förbrukning på 0,86 liter per mil. 750Li kan dessutom inte räknas som speciellt långsam då den med sina 450 hästkrafter endast är 0,2 sekunder långsammare 0-100 km/h än 760Li (4,8 i stället för 4,6 sekunder).
 
Enligt BMW:s senaste motorstrategi byts allt fler av de större motoralternativen ut mot mindre överladdade diton. Den klassiska raka sexan i exempelvis 28i-modellerversionerna har gradvis genom modellfloran blivit en tvåliters radfyra med TwinPower Turbo-teknik.
 
Om V12:an läggs ner kommer en liten men trogen målgrupp att påverkas.
 
I en intervju med australiska Car Advice berättar Christoph Priemel, produkt- och prissättningschef för BMW Australien, följande:
– V12:an är den ultimata 7-serien på ett visst sätt, det kommer hela tiden att finnas en särskild kundkrets som söker efter prestigen.
 
Han preciserade dock inte exakt när V12:an kastar in handduken men sannolikt blir det i samband med introduktionen av nästa generation om 3-4 år.
http://www.teknikensvarld.se/2012/12/04/36571/bmw-kan-komma-att-skrota-sin-v12-motor/

Jonne_racer:
Man kan ju alltid köpa en beggad 7:a med V12a :)
Men jag förstår på sätt och vis Bmw men ändå inte.
Vinstmarginalen på bilarna med 12a lär vara så pass hög att dom borde kunna ha dem kvar.
Sen om man kollar hur dom lyckas få ner 8orna i förbrukning borde samma sak gå att genomföra med 12orna.
V12 med dubbelturbo! :)

Alain:
Håller med dig men problem med krisen som finns idag, BMW förlorade mycket att inte sälja mer V12or och kanske inte ha råd att fortsätta med dess, i alla fall inte nu plus BMW ha kvar sin V10a som säker är lika bra som V12a och mer ekonomisk.

Det kanske kommer tillbaka med en ny V12 när krisen är över med en modernare 12a, eller?
 
Just nu, det verkar som att BMW håller på att koncentrerar sig på M motorer i alla sina olika modeller därmed skaffa sig en ny kundkrets.

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion