Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW E24 M635CSi (1983-1989)  (läst 2988 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9928
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW E24 M635CSi (1983-1989)
« skrivet: mars 20, 2012, 10:53:44 »
E24 M635CSi "M6"



Produktion 1983-1989
Plattform BMW E24
Motor 3,5 L I6 286 hk (210 kW, 282 hk)
USA och katalysatorversion 256 hk (191 kW)
Transmission (s) 5-växlad manual
Hjulbas 2.620 mm (103)
Längd 4.755 mm (187,2 i)
USA 193,8 in (4923 mm)
Bredd 1.725 mm (67,9 tum)
Höjd 1.354 mm (53,3 tum)

1983 tog BMW M88 3 motorn, en modifierad version av M88 / 1 från BMW M1, och placerade den i E24 chassiet hos BMW 6-serie. Således skapades M635CSi (kallad "M6" i Nordamerika). "M6" fick bra kritik under hela dess livslängd för sin eleganta, aggressiva "haj-näsa", sina välutrustade lyx funktioner, och dess snabba prestanda. En M6 kan skiljas från andra E24-modeller genom större luftintag, M emblem på grillen och bakluckan och något större bromsar fram.

I USA var M6 utrustad med katalysatorrenad S38B35 motor som producerade 256 hk (191 kW) och 329 Nm i vridmoment. Den europeiska versionen behövde inte katalysatorer och producerade 286 hk och 340 Nm i vridmoment. "M6" var god för 0-60 mph på 6,4 och 6,8 sekunder för den europeiska och amerikanska versionen. Car and Driver Magazine testade "M6" i juli 1987 och nådde en 0-60 mph tid på 6,1 sekunder.

Produktion av "M6" avslutades 1989, med 5.859 sålda bilar, 1.767 varav Nordamerika (USA och Kanada) modeller.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners