Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Tickande ljud från vänster cylninderbank  (läst 1964 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas i Lule

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Tickande ljud från vänster cylninderbank
« skrivet: april 26, 2017, 13:18:42 »
Hej,

Efter uppstarten från vintervilan så finns ett tydligt tickande ljud från vänster cylinderbank i höjd med toppen, kan det vara en hydraulisk lyftare som inte riktigt hänger med?
När motorn blev varm så avtog tickandet till endast hörbart om man visste vad man skulle lyssna efter.
Behöver jag fundera över detta, eller ? ???
Sol i sinnet, BMW i skinnet

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Tickande ljud från vänster cylninderbank
« Svar #1 skrivet: april 27, 2017, 23:14:38 »
Hej,


det låter som en lyftare som kärvar lite pga oljeavlagringar/sot - du behöver inte fundera. Jag har haft samma problem, men det löste sig efter oljebyte och tomgångskörning.


Kanske att du skulle göra en flush - köpa STP Engine flush eller liknande, slå i några deciliter diesel (löser avlagringar), låt den gå på tomgång i 30-45 minuter, töm sedan ur och fyll på med ny olja. Då tror jag tickanded botas.

Utloggad Thomas i Lule

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Tickande ljud från vänster cylninderbank
« Svar #2 skrivet: april 28, 2017, 08:37:25 »
God morgon Lasse,

Låter som bra förslag.

En liten kompletterande fråga, är det så att STP-produkten skall blandas med diesel eller har du jobbat fram receptet genom erfarenhet?
Diesel är ju / var ju starkt tvättande förr men nu verkar tvätt effekten ha avtagit med alla miljökrav som finns.
 
Mitt problem är nog att bilen körs för lite under vinter halvåret med allt vad det medför. Jag skruvade ner oljetråget för att göra en koll av oljepump skruvarna för något år sedan och då fick jag en bra koll på hur smutsig motorn var på insidan, det visade sig att den var utan kodningar och inte heller kondens utblandad i oljan.

Det blir att prova STP-Engine flush om detta inte går till sig.

// Thomas
Sol i sinnet, BMW i skinnet

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Tickande ljud från vänster cylninderbank
« Svar #3 skrivet: april 29, 2017, 15:39:42 »
Hej Thomas,


jag gjorde så själv med V8:an i min E39 540 (en M62-motor), i samband med att glidskenorna till kamkedjan gick sönder och behövde bytas. Eller rättare sagt: jag fick hjälp att byta glidskenorna då det är ett ganska stort jobb, och den erfarna BMW-mekaniker som gjorde jobbet rekommenderade en skvätt diesel utöver två flaskor STP engine flush. Den fick sedan gå på tomgång 30-45 minuter innan oljan tömdes ut och ny fin olja fylldes på.


http://www.stp.eu/en/products/oil-additives/engine-flush

 

Reklampartners