Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E38 - BMW 740iL -99  (läst 74192 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10052
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #30 skrivet: juni 23, 2010, 08:39:25 »
I visa fall är det bättre att inte veta varför det inte funkade och vara glad att det funkar på nytt. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #31 skrivet: juni 23, 2010, 20:17:07 »
Visst är det kul att kunna laga sådana fel man grämt sig på i flera år!
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #32 skrivet: juli 02, 2010, 18:29:45 »


Nästa Fredag så blir det byte av vindruta hos Samglas i Vällningby. Har köpt ut alla originallister från BMW till rutbytet. Taklisten, lister och clips till A-stoparna, plastkåpan under torkarna och clips till den. Samt förmanat att jag vill ha ett noggrannt och fullgott jobb då jag har problem med vindbrus nu och inte vill ha det igen, samt inga smutsiga fingeravtryck på de ljusa klädselytorna eller revor i skinnklädsel eller instrumentbräda.

Redig pain-in-the-ass-kund jag.... :)


Dr Tinnitus


Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #33 skrivet: juli 02, 2010, 18:33:54 »
Helt rätt.  :D

Om du har tid och lust skulle jag tacksamt ta emot art.nr. på samtliga delar.

Får du en ruta med BMW-logga?

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #34 skrivet: juli 02, 2010, 20:13:03 »
Redig pain-in-the-ass-kund jag.... :)


Tyvärr måste man påpeka så här elementära saker idag, annars får man ett högst mediokert slarvarbete utfört.
Trist men sant, så du gör helt rätt.

Edit: Kollade igen på bilderna på sidan ett, den är ruskigt maffig!! Vilken bil.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #35 skrivet: juli 03, 2010, 01:34:47 »
Helt rätt.  :D

Om du har tid och lust skulle jag tacksamt ta emot art.nr. på samtliga delar.

Får du en ruta med BMW-logga?

Mvh:
Thomas

Nej det tror jag inte det blir. Var tydligen en ruta från Securit vilket bör borga för kvalitét. BMW gör ju hur som helst inga rutor själva i alla fall.

Jag återkommer med artikelnummer när jag varit nere i garaget och fotat av etiketterna på påsarna.

Dr Tinnitus

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #36 skrivet: juli 03, 2010, 07:59:30 »
Tack för det.

Ang. "BMW-logga" på rutan så har det ingen betydelse för själva funktionen. Men känns alltid trevligt att det ser ut som original menar jag.

X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #37 skrivet: augusti 02, 2010, 23:45:01 »


Då har man fått en del gjort medan Bimmerforum.se "haft semester..."


Jag var till Carglass i Vällingby, gamla Samglas, i källaren under Borgs bil, och fick ny vindruta monterad 9/7. De gjorde ett mycket bra jobb och nu har bilen alltså ny originalvindruta med nya originallister på A-stolpar, nere under torkarna och uppe mot taket, ink. nya clips överallt. Kunde inte ens se att det varit folk i bilen och jobbat. Inga märken efter solkiga fingrar på vita takklädseln. Och bemötandet var kalas från killarna. Så jag är så långt mycket nöjd med arbetet och bilen var tystare nu än någonsin hur mycket jag än tejpat tidigare. Så det var tydligt att det var en mindre bra monterad vindruta och med icke original skitlist uppe mot taket som var orsaken till mina besvär med vindbrus.

Nu hade ju de en originallist uppe mot taket hemma så det betyder att jag har en ny sådan i oöppnad påse från BMW till övers, om någon i närheten behöver en.

Nästa lilla projekt jag ska försöka få tummen ur och göra är att lyfta ur framlyktorna och byta glasen på dem då de är lite dassiga och jag har köpt nya glas och blinkers som ligger på hyllan och väntar. Det blir säkert mycket fräschare med nytvättade insatser och nya glas och blinkers i fronten, plus nya njurar.


Dr Tinnitus


Utloggad Ghostrider

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 490
  • Karma: +0/-0
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #38 skrivet: augusti 03, 2010, 00:12:02 »
Tack för uppdateringen, Dr T. Trevligt att Safari verkar fungera bra dessutom.

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #39 skrivet: augusti 09, 2010, 21:04:57 »

Tjosan. Nej det är inga problem med Safari nu, det går kalas att posta. Så att det var nåt knas förut är ju nu solklart, liksom att det inte var hos mig det var knas.

En liten uppdate på min skonare.

Har ju som jag skrivit tidigare bytt de båda taklisterna som går ned bakom bakdörren på C-stolparna. De kostade ca 650 kr styck och var lätta att byta.

Tyvärr så släppte limmet för clipsen inne i dessa nya lister så jag fick ut två nya på garantin. Dessa monterades om möjligt med ännu med noggrannhet och försiktighet, men nu verkar det ta mig fan som den högra börjat släppa igen.

Inget stort problem i sig då det är garanti och bara att hämta ut nya, men det är tråkigt.

Jag fick här om dagen nöjet att själv få sitta i baksätet och leka baron då en polare knivhotades till att köra hem från Classic Car Week i Rättvik. Jag passade på att både njuta och analysera lite. Upptäckte tyvärr att det var klart tystare på vänstersidan än på höger där det var ett tydligt högre vindbrus uppe i övre kanten i slutet på den öppningsbara rutan. Testade om det gick att påverka ljudet genom att trycka fingret mot listen på insidan eller trycka på rutram dörr ruta, men det var ingen skillnad. Inget direkt högt ljud men det hörs tydligt om man skickar upp örat mot det hörnet på rutan, och så kan vi ju inte ha det i en så pass fin skrinda. På vänstersidan var det ju tyst.

När vi så stannat hemmavid så bidde det en del okulärbesiktigande av rutlisten på alla håll och kanter, men inga egenheter eller brister kunde ses. Då slog det mig att det kan vara så enkelt att det är den nya taklisten som jag bytt men som verkar ha släppt i ett clips igen, och därmed inte längre ligger helt ann med sin gummilist mot C-stolpen och kanske heller inte med den inre listen inne i dörröppningen så det kanske är där turbulensen uppstår och skapar vindbrus? Det får bli lite testande med tejpande och så för att se om det blir någon skillnad och man kan lokalisera fenomenet.

En annan sak som nästan resulterade i både kalsongbyte och hjärtflimmer grande var när jag skulle tvätta bilen igen här om dagen. Donade fram allt och hade duschat på bilen med en svagt spädd avfettning och låtit det dra en smula. Skulle till att panga på med högtryckstvätten på 150 Bar och siktade med munstycket mot bakluckan till höger om nummerplåten på ca 30-50 cm avstånd och tryckte på avtryckaren, och det bara small till som fan och sen kissade det bara lite vatten ut pipen.....

Halvt i chock insåg jag vad som hänt. Det bytbara munstycket hade inte suttit helt riktigt i sin bajonettfattning i själva lansen/handtaget utan när jag pangade på så sköt de 150 Baren denna ca halvkilot tunga grunka till ställbart munstycke rätt in i bakluckan med en helvetes smäll. Jag tänkte att nu jäklar har man fixat sig en skaplig bula i luckan och skadad lack m.m. Men hur jag är letade så hittade jag fan inte en skråma ens. Går inte att se var munstycket träffade. Kanske hade jag så galen tur att det tog precis på 740-emblemet, eller på den del av bakluckan som är plast och att den fjädrade mycket nog för att dämpa smällen utan att spricka i vare sig plast eller lacken.

Vilket som så tog det ett tag innan pulsen var normal igen och jag är innerligt glad över att gudarna voro med mig den gången.


Dr Tinnitus


Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #40 skrivet: augusti 09, 2010, 21:26:13 »
Haha, exakt samma incident var jag med om för någon vecka sedan. Föreställde mig hur stor skada det måste ha blivit men jag hittade inte en skråma. Tror den prickade sidolisten som tur var. Skönt att din vagn klarade sig utan någon blessyr den med.

Bra att forumet lirar bra ihop med Safari nu.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #41 skrivet: augusti 10, 2010, 22:25:17 »
Jag fick här om dagen nöjet att själv få sitta i baksätet och leka baron då en polare knivhotades till att köra hem från Classic Car Week i Rättvik.

Har jag fattat rätt om någon drog kniv mot din kompis, och tvingade denne att köra din bil?  :o
Låter inte så j-vla trevligt med knivhot...
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #42 skrivet: augusti 11, 2010, 01:09:38 »
Har jag fattat rätt om någon drog kniv mot din kompis, och tvingade denne att köra din bil?  :o
Låter inte så j-vla trevligt med knivhot...

He.. he... Nä så illa var det ju nu inte....


Det var mitt lilla sätt att på ett fiktivt målande sätt beskriva att jag fick "trycka på lite" för att få polaren att köra min bil hem så att jag själv kunde få testa baksätet för en gång skull.

Jag har däremot själv en gång på arbetet blivit mordhotad av en "något" berusad skotte som drog kniv och allt, vilket var en mindre trevlig upplevelse. Han blev hemskickad till Skottland med första flyg nästa morgon, bannlyst från projektet.


Dr Tinnitus


Utloggad Helmut S.

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma: +0/-0
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #43 skrivet: augusti 24, 2010, 21:23:17 »
Hur har det gått med uppfräschningen av lyktorna... och varifrån köpte du de nya glasen?

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #44 skrivet: augusti 25, 2010, 22:41:28 »
Hur har det gått med uppfräschningen av lyktorna... och varifrån köpte du de nya glasen?


Har inte fått röven av tummen än, tyvärr....

Men med god planering löser man det mesta... :)

Köpte "glasen" på BMW samt listerna till dessa, gick väl på dryga 500 kr per sida vill jag minnas.


Dr Tinnitus


 

Reklampartners