Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E38 - BMW 740iL -99  (läst 74190 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 740iL -99
« Svar #15 skrivet: januari 08, 2010, 08:04:52 »
Man blir lite avis på kylskåpet måsta jag säga.  :)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
SV: BMW 740iL -99
« Svar #16 skrivet: januari 09, 2010, 23:13:32 »
Underbar bil med underbar utrustning! Men den saknar några cylindrar.... :) ;)
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad nitrox

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Karma: +0/-0
SV: BMW 740iL -99
« Svar #17 skrivet: januari 12, 2010, 06:53:59 »
Duktigt jävla fet bil. Gudars vad coolt med så mycket lull lull

Virgo

  • Gäst
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #18 skrivet: februari 15, 2010, 15:44:30 »
Mycket vacker bil, en riktig skönhet.

Utloggad Helmut S.

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma: +0/-0
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #19 skrivet: mars 05, 2010, 09:22:57 »
En bil att vara stolt över.

Gjort några uppdateringar på sistone månntro?

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #20 skrivet: mars 06, 2010, 23:19:28 »
En bil att vara stolt över.

Gjort några uppdateringar på sistone månntro?

Nej inte direkt, det är ju vinter och den är avställd.

Men, jag har köpt ett lass med div. delar som lite nya lister blinkers och annat som ska bytas till sommaren.


Dr Tinnitus

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #21 skrivet: mars 06, 2010, 23:21:01 »
Det förra inlägget gick ju in med Safari, så jag testar ett till...


Dr Tinnitus

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #22 skrivet: mars 06, 2010, 23:22:29 »
Blev felmeddelande några gånger men sen gick det in igen....

Testar ett till, moderatorn får väl rensa bort testandet sen.


Dr Tinnitus

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #23 skrivet: mars 06, 2010, 23:23:44 »
Verkar bli samma felmeddelande som förut, men om man envisas några gånger med posta/förhandsgranska så verkar inläggen gå in rätt vad det är....


Dr Tinnitus

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #24 skrivet: april 29, 2010, 19:43:08 »
Igår blev jag glad. Har ju haft problem med bakluckan som plötsligt bara gick upp med automatiken men vägrade gå ner, så man fick stå och skämmas och dra ner den för hand.

Problemet började en dag efter att jag fyllt på hydraulvätska i hydraulenheten inne i "gömman" bakom batteriet, rätt var det var så gick den plötsligt bara upp men inte ner.

Efter en del klurande och dubbelkollande att jag inte råkat komma åt någon kabel under påfyllningen, det är ju trångt som attan, så fanns inte mycket mer att göra än att börja testa att byta komponenter.

Jag började då i höstas med att byta lägesgivaren i bakluckan, kostade väl ca 150 kr, men ingen skillnad. I vrångmod så beställde jag då en helt ny styrenhet för bagageluckehydrauliken vilken kostade ca 1400 kr, inte så farligt dyrt alltså.

Men då den attans styrenheten sitter ännu jäkligare till än hydraulenheten, längst ut i skärmen bakom allt, så lyckades jag inte ens att pillra loss kontakten på den, så jag lade saken på is över vintern.

Så här om dagen så fick jag ett ryck och kastade mig på saken igen och lyckades till slut få loss kontakten. Som tur var fanns det plats att lirka ut kontakten så man kunde koppla i den nya styrenheten hängande ovanför batteriet för att testa. Och ta mig fanken så funkade luckan som den skulle igen :)

Det blev sen till att lista ut hur fanken man skulle få loss och fram den gamla styrenheten och dit med den nya, men det var inte så svårt alls när man bara kom på knepet.

Lossa tre muttrar på den vita stora säkringshållaren och lirka ut den så den hängde över batteriet. Lossa två skruvar och vika undan enheten för tanklucksöppningen. Sen kom man åt två muttrar till den konsoll på basidan av en karosstötta på vilken stryrenheten sitter och få fram den i dagsljuset. Sen var det lätt att skifta ut styrenheten och så pillra tillbaka allt igen. Tog väl ca 10 totalt.

Himla trevligt att den helautomatiska bagagelucksmanövreringen funkar igen.

Dr Tinnitus

Utloggad Daniel

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 652
  • Karma: +0/-0
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #25 skrivet: april 29, 2010, 20:11:33 »
Igår blev jag glad. Har ju haft problem med bakluckan som plötsligt bara gick upp med automatiken men vägrade gå ner, så man fick stå och skämmas och dra ner den för hand.

Problemet började en dag efter att jag fyllt på hydraulvätska i hydraulenheten inne i "gömman" bakom batteriet, rätt var det var så gick den plötsligt bara upp men inte ner.

Efter en del klurande och dubbelkollande att jag inte råkat komma åt någon kabel under påfyllningen, det är ju trångt som attan, så fanns inte mycket mer att göra än att börja testa att byta komponenter.

Jag började då i höstas med att byta lägesgivaren i bakluckan, kostade väl ca 150 kr, men ingen skillnad. I vrångmod så beställde jag då en helt ny styrenhet för bagageluckehydrauliken vilken kostade ca 1400 kr, inte så farligt dyrt alltså.

Men då den attans styrenheten sitter ännu jäkligare till än hydraulenheten, längst ut i skärmen bakom allt, så lyckades jag inte ens att pillra loss kontakten på den, så jag lade saken på is över vintern.

Så här om dagen så fick jag ett ryck och kastade mig på saken igen och lyckades till slut få loss kontakten. Som tur var fanns det plats att lirka ut kontakten så man kunde koppla i den nya styrenheten hängande ovanför batteriet för att testa. Och ta mig fanken så funkade luckan som den skulle igen :)

Det blev sen till att lista ut hur fanken man skulle få loss och fram den gamla styrenheten och dit med den nya, men det var inte så svårt alls när man bara kom på knepet.

Lossa tre muttrar på den vita stora säkringshållaren och lirka ut den så den hängde över batteriet. Lossa två skruvar och vika undan enheten för tanklucksöppningen. Sen kom man åt två muttrar till den konsoll på basidan av en karosstötta på vilken stryrenheten sitter och få fram den i dagsljuset. Sen var det lätt att skifta ut styrenheten och så pillra tillbaka allt igen. Tog väl ca 10 totalt.

Himla trevligt att den helautomatiska bagagelucksmanövreringen funkar igen.

Dr Tinnitus


Grattis.  ;D
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #26 skrivet: april 29, 2010, 23:16:18 »
Underbart! Ditt idoga arbete lönade sig i slutändan, beundransvärt att du inte lämnar något åt slumpen.  :D

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad 320iSE90

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma: +0/-0
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #27 skrivet: maj 15, 2010, 00:00:46 »
Någon som tar hand om sin bil minst sagt, vilket är trevligt. Några nya uppdateringar på sistone månntro?

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #28 skrivet: juni 23, 2010, 00:22:52 »


Om jag nu blev glad för att jag fick fjutt på den hydrauliska bagageluckan igen i ett inlägg tidigare, så blev jag glad upphöjt till 20 för det jag saxar in nedan...



Som jag tidigare skrivit på andra ställen så har jag haft problem med EDC:n på bilen, sannolikt ända sedan jag köpte den för tre år sedan. Har antagligen bara gått på hård eller möjligen medium och hård. Jag har testat andra styrboxar och donat men inte fått någon lösning på problemet, dessutom så har jag fått felkoder på EDC bekräftade. Jag började fasa för att det kanske måste till ett byte av stötdämpare och allt vad det drar med sig, och det blir inte billigt...

Nåväl, här nedan fortsätter storyn som utspelade sig senaste veckan.

Jag har nu gått och våndats över denna sak himla länge utan att ta mig kragen och göra nåt mer åt saken än att köpa en begagnad EDC styrenhet att testa med, vilket inte gav några skillnader. Jag har dessutom varit sjukskriven fr o m November och nyligen genomgått en rätt stor och besvärlig operation som tagit kraft tid och tankar, vilket jag kan ha som hyfsat legitim bortförklaring till att jag låtit EDC-problemt bero under lång tid.

Men, så har jag nu börjat komma tillbaka till ett normalt liv igen trots 75 stygn på benet, och fått lust att rota med detta EDC-problem igen medan sjukskrivningen går mot sitt slut.

Jag hade beställt en tid för koll av felkoder, test av annan EDC-box, på BMW här i stan i Torsdags. Och inför detta så hade jag tänkt frilägga kontaktstyckena till de bakre EDC-dämparna för att kunna utföra kontroll av ledningsnätet mellan styrenhet och dämparna, samt kontrollera om det kom 5V till rätt stift i kontakterna till dämparna.

Då dessa kontaktstycken sitter gömda under hatthyllan så måste man ut med hela baksätet som jag förstod det, vilket jag alltså satte igång med dagarna före den bokade tiden.

Då min bil har allt i utrustningsväg i baksätet så var det ju extra bökigt och känsligt att få ut grejorna, för man vill ju inte skada nåt. Men till slut så var baksätet ute, nackstöden borta, klädseln på C-stolparna väck, och kåpan över hatthyllan ute, och slutligen så baxade jag ut original baslåda. Så, då var det bara att hitta de övre stötdämparfästena under all ljudisolering. Jag började att kika på högersidan sett i färdriktningen, och hittade där en gummituta sittande över stötdämparens topp och från den kom en rund ganska grov svart kabel, vilken sen kom upp genom ljudisoleringen och försvann under en tjock kabelstam. På andra sidan satt en liten rackare till kontaktstycke med tre väldigt tunna kablar. Jag trodde att det inte kunde vara det lilla pluttiga kontaktstycket till dämparen, men efter att ha känt efter med fingrarna under den tjocka kabelstammen så visade det sig att det faktiskt var just detta kontaktstycke som gick till EDC-dämparen.

Nåväl, dags att kika på vänstersidan, den som det ju var en felkod på enligt tidigare inlägg. Flyttar mig till andra sidan och kikar ner i hörnan och ser där en lika tjock kabelstam som på andra sidan, och sen känner jag hur det krampar över hjärtat och andningens stoppar, och jag bara står och glor i säkert 10 sekunder, sen formar hjärnan tanken "men, ska inte de där kontakterna sitta ihop......?"

Det visade sig, att någon i ett tidigare skede måste ha varit i den hörnan och bökar runt, och antingen råkat ha isär dessa kontakter, och kanske glömt att sätta ihop dem igen. Så med lätt darr på fingrarna så klickade jag ihop de små kontakterna, röjde undan lite så jag kunde baka ut ur garaget och ta en liten testtur. Och det behövdes inte många meter innan jag kände att det blivit som en ny bil att åka med, för nu funkade EDC:n som den skulle, och bilen flöt fram på ett helt annat sätt än tidigare. Fy fan vad underbart, det var bara ett sketet litet kontaktstycke som någon glömt att sätta ihop igen, vilket gjort att bilen blev allt för fast och stuttig i fjädringen i många fall, ja den gick egentligen bara OK på riktigt fin slät och böljande asfalt. På alla lagningar mindre gupp och liknande så har den varit för hård.

Detta var helt underbart, och kostade ju gratis mot att kanske bli tvungen att byta styrenhet och dämpare, helt sagolikt ta mig fan.

Så nu går jag och väntar på en ny hatthylla (var en reva i tyget på den gamla) som kommer nästa vecka, sen ska allt monteras tillbaka igen, noga och ordentligt. Jag har passat på att göra en grundligt rengöring och återfettning av skinnet då jag nu kommer åt överallt när grejorna är ute ur bilen. Använder det välrenommerade fabrikatet Gliptone till detta. Har även bytt knapparna på vänster sida på ratten, det var nött så att det lyste igenom utanför symbolerna, så jag köpte en ny radda knappar och bytte. Har även passat på att byta taklisterna som går ner runt dörren/C-stolpen då gummit börjat släppa på de gamla. Har också bytt sista biten på taklisten, som går över dörrarna, biten som rundar lilla rutan på bakdörrarna. I morgon torde den nya elmotorn till passagerarstolens höjdjustering i framkant komma så då ska den monteras.

Nu längtar jag efter att få ihop bilen igen och ta en redig åktur med normalt lufttryck (2,1F/2,4B) mot de 1,7 bar runt om jag kört med för att försöka kompensera den hårda fjädringen lite. Vid den korta testturen jag hann ta så var ju bilen klart mjukare och goare med normalt lufttryck med fungeraden EDC, än den var med 1,7 bar och defekt EDC.






Dr Tinnitus

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #29 skrivet: juni 23, 2010, 00:25:21 »

En annan sak som gör mig glad, är att nu verkar det ju gå att posta inlägg direkt från Safari utan det strul som jag haft tidigare med detta, som tvingat mig att starta FireFox istället.

Kanske det ändå var lite nytta med att forumet legat nere en lång stund... ;)

Men man kan ju verkligen undra vad sjutton det problemet berodde på när det nu bara verkar funka rätt var det är...?

Dr Tinnitus

 

Reklampartners