Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW med ny motorteknologi – vatteninsprutning  (läst 3883 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10056
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW med ny motorteknologi – vatteninsprutning
« skrivet: februari 13, 2015, 17:32:34 »
BMW med ny motorteknologi – vatteninsprutning

Filmen förklarar vatteninsprutning på ett pedagogiskt sätt:
https://www.youtube.com/watch?v=mHz9_3Wfi3I

Turbomotorer och deras effektuttag är mycket beroende på om en kan kontrollera temperaturerna som ibland kan bli hög.
För att kyla motorn finns det flera sätt att göra det på så kallade Intercoolers kyler ner insugsluften, bensinen
kyler motorn också.
Men ytterligare ett sått ar att spraya vatten i insugningsröret. Enligt säkra källor kommer denna teknologi på kommande M bilar, det fina är att vattensprutning ger möjlighet till ett större effektuttag ur motorn samtidigt som bränsleförbrukningen reduceras. tekniken är i princip inte ny. På 1970 talet fanns det vatteninsprutningskit till Saab 99 Turbo.
Dessa kit gav en effekthöjning från 145 HK till ca 160 HK. Skall bli intressant att följa den Safety Car för Moto GP serien som BMW ny för andra året byggt bilar år i M4 utförande.
Notera att den vinge som sitter på bakluckan troligen är den vinge son kommer på den kommande M4 GTS modellen.
Källa: http://www.bmwb.se/?p=2600
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Per L

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
BMW med ny motorteknologi – vatteninsprutning
« Svar #1 skrivet: februari 13, 2015, 21:00:22 »
1 år innan SAAB kom ut med sin första turbo så turboladdade jag min SAAB 99 -71. Ett riktigt budgetbygge med dagens mått mätt
- grenrötet blev ett fykantsrör med ändarna igensvetsade. Fyra hål togs upp i röret ett för varje cylinder samt ett hål för turbon
- tyrbon sög genom original förgasare
- laddtrycksstyrningen löstes med en strypbricka mellan förgasare och turbo. Olika hål i strypbrickan gav vlika laddtryck
- ingen intercooler användes
- med en stoppskruv i fördelaren hindrades alltför stora förtändningar
- dubbla original topplockspackningar med en 1 mm plåt mellan packningarna gav lagom kompressionsförhållande
- och så hade jag VATTENINSPRUTNING för att hålla förbränningstemperaturen nere. Förstås en enkel variant men den fungerade bra. En likadan tryckströmbrytare som bestämmer vattennivån i tvättmaskiner startade och stände av insprutningen, en vindrutespolarpump och tomgångsmunstycke från en Weber förgasare gjorde att jag kunde bestämma vid vilket laddtryck insprutningen skulle börja och genom att byta munstycket kunde mängden vatten bestämmas. Den smala slangen som går in mitt i luftfiltret tillhör vatteninsprutningen

Med 0-150 på 13 sekunder vid 1,6 bar var det inte många som accelererade ifrån mig.

Tänk att jag var så "modern" att jag hade vatteninsprutning redan för bortåt 40 år sedan.

Per L

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
BMW med ny motorteknologi – vatteninsprutning
« Svar #2 skrivet: februari 13, 2015, 21:35:25 »
Kul att läsa Per! Mycket imponerande bygge, det där hade inte många koll på på den tiden.
Du var helt klart före din tid. Du måste ha haft väldigt roligt med den bilen!  ;D

Jag var 20 år efter,  :-[ men jag föddes ju för drygt 40 år sen. :) På 90-talet och några år in på 20-talet så turbokonverterade jag en del Mitsubishi Galanter, Hade tryckstyrda extraspridare och sista steget var vatten/metanol-insprutning. Jag hade även intercooler så jag sprayade in vatten/metanol och extra bensin efter den för att undvika att sprayen skulle kylas och kondensera på de kalla ytorna. Men man fick då tänka på att vätsketrycket måste övervinna laddtrycket.  Experimenterade en del med en Wastegate-klocka som vred tillbaka fördelaren också för att sänka tändningen vid laddtryck. Det gick så där...

Blev ett antal kolvar med hål i och diverse ras som sprängda växellådor m.m. Sänka kompressionen gjordes genom att blanda lite olika kolvar från andra liknande modeller och fräsa ur lite i topplocken. Tjockaste packningen man kunde hitta användes. Men man lärde sig mycket på det här!  ;D Det hade ju gått att få till så mycket bättre om man hade haft en bredbandslambda och avgastemperaturmätare. Sådana saker kostar ju ingenting nu för tiden.

Men det verkar helt vansinnigt och osannolikt att införa detta på en produktionsbil. :o Oavsett avancerad styrning som finns idag så är ju detta Hedenhös. Inte ens på en M-bil vill folk ha mer "krångliga" saker att hålla reda på. Hur skulle dom lösa det med minusgrader? -Med metanol som jag gjorde? -Spolarvätska (etanol)?  -Vad händer när vattnet är slut? -Varningslampa i instrumenteringen?

Svårt att tro att detta kommer att finnas på en produktionsbil i framtiden.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Per L

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
BMW med ny motorteknologi – vatteninsprutning
« Svar #3 skrivet: februari 14, 2015, 10:21:23 »
Jag löste problemet med vatten och minusgrader genom att .....inte ha någon vatteninsprutning på vintern.
Det var så praktiskt att jag besiktigade bilen på hösten så jag byggde helt enkelt om bilen till original (förutom kompressionssänkningen) inför besiktningen. Sedan åkte grejorna på igen till våren. Ombyggnaden tog 1,5 timme så det var enkelt.

Tror att det blivit lika mycket uppståndelse på besiktningen om jag kommit in med SAABn med turbo som när jag 1973 försökte besiktiga en VW 1200 -1962 med en VW 1500S-motor. Så att åka in till besiktningen med turbon försökte jag inte ens.

1500-motorn var mycket längre än 1200-motorn så jag fick såga av karossen mellan bakskärmarna. Hela stationens arbete avstannade när jag körde in bilen och dom påstod att många olika ombyggnader hade dom sett men aldrig något liknande. Jag åkte hem med besiktningsprotokollet (skrevs för hand då) fullskrivet på framsidan och med fortsättning på baksidan.
Efter en hel del diskussioner med besiktningschefen började han förmodligen tycka synd om mig för vi kompromissade oss fram till en lösning som han kunde godkänna. Så här såg bilen ut i godkänt skick.

Fast sedan trimmades det. Som mest körde jag 175 km/tim. Då hade tom en BMW 2002 svårt att hänga med.

Nej, nu har jag hamnat långt vid sidan av ämnet vatteninsprutning.
Men kul hade jag med bilarna.

Per L

PS! Fortfarande gillar jag turboladdade bilar och fortfarande kör jag original på vintern och "trimmat" på sommaren. Fast nu tar ändringen bara 10 min att göra eftersom jag "trimmar" med datorn.

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
BMW med ny motorteknologi – vatteninsprutning
« Svar #4 skrivet: februari 14, 2015, 14:32:12 »
175km/h med en bubbla måste vara en upplevelse!  :D

Jag älskar bilden, "diskret" ombyggnad, hehe Vad var tanken med stagen du bultat genom skärmarna? Stagade det verkligen upp något? Ser riktigt ballt ut iaf, coolare än en vinge.  8)

Jag besiktade mina turbokonverterade bilar utan att plocka bort något, fick aldrig någon anmärkning på just turbon, tror jag kom undan för att dom tänkte nog inte på att någon kunde vara så dum att turbokonvertera en gammal framhjulsdriven Galant.  ;D Men en gång var det nära, hade en som var rejält sänkt (kapade fjädrar) så jag kom inte in i besiktningshallen utan att downpipen tog i och gick av.  :( Flera gubbar rusade fram och öppnade huven och sa: -det gick av vid turbon! Ooops, nu blir det "spanska flaggan" tänkte jag. Men icke, dom gick igenom bilen som vanligt och allt var OK, dom fick lyfta upp hela avgassystemet (som sjönk ner när det gick av) med spett från sidan när jag körde av lyften. Men jag fick en 2a på att dom inte kunde mäta avgasvärdena...

En av dom roligaste bilar jag haft, spann hysteriskt när man gjorde omkörningar i 100km/h på trean.


Laddtryck till vänster, bränsletryck till höger, bränsletrycket sjönk när jag laddade så mycket. Jag hade två bränslepumpar, men det räckte inte...


Diskret installation av extraspridare :-) Tryckvakt från en Saab 9000 syns på tryckröret också. Jag hade inget garage eller bra verktyg på den tiden då jag var fattig student. Det var lite av en utmaning att hålla på med det här på en allmän parkering, hehe Två spridare från en Opel och en kallstartssprdare från en Golf syns på bilden, den senare var den för vatten/metanol.


Roligt och lärorikt var det, nu har jag en M5a på sommaren så då behöver man inte trimma. Men jag håller på med en Mitsubishi Starion som jag monterar en BMW m50 turbomotor i. Är en sjukdom det där med laddtrycksberoende...

Vi hamnade lite långt från ämnet nu, men roligt att läsa dina historier, skulle gärna se mer av det!
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Per L

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
BMW med ny motorteknologi – vatteninsprutning
« Svar #5 skrivet: februari 14, 2015, 18:19:08 »
Stagen mellan bakljusen var till för att "hålla ihop" bilen. Karossen var helt bortkapad mellan bakljusen och skärmarna skulle nog "fladdra" väl mycket om inte dessa stag fanns. Pankaksmotorn från en 1500S har fläkten i bakre gaveln på  motorn vilket gjorde att den inte fick plats om inte karossen kapades bort där. Original 1200-motorn hade ju fläkten ovanför motorn. Litet bredare var motorn också så uttag i innerskärmarna fick göras.

Dessutom var ett av kraven från besikningschefen att jag måste ha ett bakre motorfäste. Det syns svetsat mitt på på det övre staget. I samband med det satte jag också dit stag från karossen (i hjulhusen) ut till dessa stag så att dom skulle tåla vikten av motorn.

Ett annat krav var att jag måste bygga in motorn i plåt så att den inte syntes bakifrån. Inbyggnaden i plåt fanns inte vid besiktningstillfället.
När jag åkte till besiktningen låg motorhuven på övre staget och hölls fast av en "bläckfisk"-rem. Det gillades inget vidare av besiktningsgubbarna.

Att köra i 175 var inte det stora problemet. Det var att få stopp på bilen. Man fick inte bromsa hårt för då försvann bromsverkan helt någonstans neråt 100 -120.
Jag har inget minne av att jag ens tänkte tanken att uppgradera bromsarna.

Per L

 

Reklampartners