Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: ASC+T/DSC varningslampa  (läst 1122 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stein

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 124
  • Karma: +9/-0
  • Blue Shadow, He who follows
ASC+T/DSC varningslampa
« skrivet: september 04, 2018, 22:13:48 »
Hej på er.
Länge sedan jag har besökt forumet, bilen har fungerat bra nu ett par år.
Men i kväll, när jag körde, tändes och blinkade ASC+T/DSC lampan vid 110 kmt och det gick inte att öka farten. Höll jag plattan för att accelerera, så reducerades farten istället.
Har kikat i boken, men man blir inte klokare.
Kopplade ur den med strömbrytaren på panelen, och då fungerade accelerationen som normalt.

Någon här som vet mera?
Newbie.....who?  Me??

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 549
  • Karma: +22/-0
ASC+T/DSC varningslampa
« Svar #1 skrivet: september 05, 2018, 01:30:18 »
Troligen antingen någon av ABS-givarna vid hjulen knasig, så att bilen tror att något hjul snurrar långsammare och bilen sladdar, eller så är det något i elektroniken vid ABS-modulen. Läser man ut felkoder så brukar de kunna säga vad som är fel.

Utloggad Stein

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 124
  • Karma: +9/-0
  • Blue Shadow, He who follows
ASC+T/DSC varningslampa
« Svar #2 skrivet: september 05, 2018, 15:29:07 »
Tack för svar.
Har påbörjat felsökandet. Har fått andra förslag på annat forum.
Så jag provar ut dem kommande dagarna.

Tack så länge.

Newbie.....who?  Me??

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 549
  • Karma: +22/-0
ASC+T/DSC varningslampa
« Svar #3 skrivet: september 15, 2018, 00:28:09 »
Något med antispin är det i varje fall, det är jag säker på eftersom bilen går normalt när du stänger av antispin. Och antispin bygger ju på att bilen håller rätt på och upptäcker om något av hjulen snurrar olika snabbt mha ABS-givare vid varje hjul.


Är däcken pumpade, samma däcktryck i alla hjulen? Inga snedslitna däck?

Utloggad Stein

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 124
  • Karma: +9/-0
  • Blue Shadow, He who follows
ASC+T/DSC varningslampa
« Svar #4 skrivet: oktober 03, 2018, 13:31:19 »
Ibland är man så dum att man skäms.
Jag satte två andra däck på framvagnen, och det visar sig de har en litet annan diameter än bakhjulen.
Det var orsaken. med 4 lika hjul går det bättre.
Men nu vet ni :)
Newbie.....who?  Me??

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9802
  • Karma: +60/-0
  • Kön: Man
ASC+T/DSC varningslampa
« Svar #5 skrivet: oktober 03, 2018, 15:29:10 »
Bra att det gick bra och en sak som är sant är att man lär sig av misstag. ;)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Stein

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 124
  • Karma: +9/-0
  • Blue Shadow, He who follows
ASC+T/DSC varningslampa
« Svar #6 skrivet: oktober 19, 2018, 18:59:51 »
Då är det dags att skriva igen.
Hoppas jag kan bidra med litet kunnande beträffande ABS-problemen på E39 och kanske andra modeller också.
En vecka efter att jag skrev om ABS problemet i denna tråd, så fick jag problem på riktigt.
ABS lampan tände, men inte bara den, men även hastighetsmätaren la av och det samma gjorde instrumentet som visar förbrukning av bensin.
I början bara litet då och då, men sen blev det mera frekvent, ja nästa kontinuerligt.

Har lagt ned timmar på att söka runt på forum och siter efter svar på vad som kan vara fel.
Flera säger att i detta fallet, så är det vänster givare som är kass, då den skall även styra hastighetsmätaren.
Jag var nästan på väg att köpa in en givare, men hittade en kille på Blocket, OlaO som sålde INPA diagnosverktyg, och samma dag hittade jag en tråd från en kille på forumet som nämnde honom.

Jag kontaktar Ola, och han ringer tillbaka.
Han berättar att i de flesta fall är det styrboxen till ABS som slutar fungera, då stora temperatursvängningar gör att metall utvidgar sig och drar sig samman tills det till slut blir glappkontakt till givarna.
Jag beställde en INPA enhet av honom, och fick även med mjukvaran till BMW scannern.
Med hjälp av denna, så kunde den berätta att det var brott på båda givarna bak.
Jag tar det då som en självklarhet att problemet ligger i ABS enheten, två givare går inte sönder på samma dag.
Felet uppstår också snabbt när motorn blir varm, alt är ok när motorn är kall.

Så nu är valet att köpa en annan begagnat och installera eller renovera den jag har.
Priset kommer att avgöra, tror jag.
Någon som gjort det samma?

Nu känner jag inte till var jag skulle få denna reparerad, men kanske finns det någon bland er som vet?

Jag fick också nöjet att återställa et antal felmeddelanden, som vid upprepade scanningar, höll sig borta.

Men några finns kvar, som feltändning och fel kvantitet bränsle till motorn när den är kall.
Diagnosen säger också att det är kortslutning på temperaturkännare på avgasrören, men jag gissar att det är ett annat fel som triggar det meddelande.
Sen är en gasdetektor kass, den som står på vänster sida av kylaren, och som skall stänga för lufttillförsel av kupeen om den detekterar gas i motorrummet.

Det var det jag hade att dela med mig i kväll.
Newbie.....who?  Me??

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9802
  • Karma: +60/-0
  • Kön: Man
ASC+T/DSC varningslampa
« Svar #7 skrivet: oktober 20, 2018, 14:03:43 »
Hej Stein.


Oj oj oj! vilka bra förklaringar du överlämna.
Bra att du fick hjälp och stor tack för tips, säkert användbar till folk som hamnar i samma situation som din.
Hoppas att du kan fortsätta med det du har kvar att göra. ;)
Håll oss uppdaterad.
Vi hörs.

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Stein

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 124
  • Karma: +9/-0
  • Blue Shadow, He who follows
ASC+T/DSC varningslampa
« Svar #8 skrivet: juni 10, 2019, 21:00:11 »
Lyfter denna tråd.
Fortsätter där jag slutade i Oktober 2018 :)

Efter att  bilen nu har vilat upp sig över vintern, så fick jag ta tag i detta med hastighetsmätaren, bränsleförbruknings-instrument, samt ACS och ABS lamporna.
I dag 10 Juni, bytte jag sensor bak vä. då jag på INPA programmet fick upp att hjulet inte roterade.
Sen hade jag köpt in en begagnad ABS elektronik boks och kopplade in den.
Med hjälp av OlaO, så raderade jag felkoder, och programmerade in ABS enheten.
Nu fungerar hast.mätaren och bränsle, men lamporna vill inte ge med sig.
Skall köra en ny runda med laptopen inkopplat och kolla live data på ABS sensorerna.

Några andra som har varit nära liknande problem sen senast jag skrev?


Newbie.....who?  Me??

Utloggad Stein

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 124
  • Karma: +9/-0
  • Blue Shadow, He who follows
ASC+T/DSC varningslampa
« Svar #9 skrivet: juni 11, 2019, 13:00:16 »
Då har jag körd en runda, och alla hjul rullar nu.
Ett fel kvarstår, ABS valve intake rear right.

På denna sida kunde jag se vad problemet är:

https://www.forumbmw.net/img/members/3/ABS-Fault-Codes.pdf

ABS valve fault rear right – Check the plug and socket connection on the ABS hydraulic aggregates  for correct  seating  and corrosion.    Check the  wire from Pin 36 of the ABS/ASC unit to Pin 7 of the ABS hydraulic aggregate.    If  no  fault  is  found,  erase  the  stored fault  codes and re-diagnose.  If fault reoccurs replace the control unit.

Får kolla kontakterna i boxen, de var litet korroderade.
Har litet konduktivt fett jag skall testa, det ledes ström.

Hoppas någon har nytta av detta.
Newbie.....who?  Me??

Utloggad Stein

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 124
  • Karma: +9/-0
  • Blue Shadow, He who follows
ASC+T/DSC varningslampa, med mera
« Svar #10 skrivet: juli 25, 2019, 19:16:00 »
Fortsätter där jag slutade innan semestern.
Vår bil har hunnit bli myndig nu, den fyllde 18 år i våras.
Många tycker det är dags att skrota bilen, och köpa något nyare. Kanske det, men bilen är i ett mycket gott skick annars, och då jag bara kör med den på sommaren...
Blir kanske en samlarbil för någon om några år?
Men klart, det kommer säkert att bli mera som sviker med åldern, så vi får se.
Och antalet av denna modell finns väl inte så många kvar som rullar på vägarna? Länge sen jag mötte någon.

Hade en längre körrunda med den i Juli, avverkade över 300 mil, över fjäll och ned i dalarna och fjordarna i Norge. Höjdskillnad upp till 1200 meter, med andningsbesvär.
Km räknaren visar nu 32500 mil.
Så i dag la jag ner en halv normal amortering på nybil, till att handla in 4 oxygensensorer och 6 tändstift.
Tror inte någon av dessa delar har blivit bytta de senaste 10 åren. :O
Kommer till att kika på insprutningsmunstycken och rengöra dom, om inte det rengöringsmedlet jag fyllde på tanken i dag hjälper.
Den fuskar när den är kall, och går oregelbundet, stannar snabbt om jag inte hinner lägga in växeln och börjar rulla.  Så blandningen regleras väl inte särskilt bra med två trasiga lambda-sensorer :)

ABS styrboxens skall också lagas, köpte begagnad, men fick en som var trasig. Fick dock pengarna tillbaka.
Hittade ett företag i Tyskland som lagar den för halva bilbasens priser. Och då får jag garanti också.

Radion.
Radion berättar att den börjar dra på åren. De röda pixlarna i textrutan blir bara färre och färre.
Går de att laga, eller blir det utbyte?

Väl, det var en uppdatering om någon har intresse av att läsa. Men det går väl mest på nyare modeller nu.
Fortsatt trevlig sommar.

Newbie.....who?  Me??

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9802
  • Karma: +60/-0
  • Kön: Man
ASC+T/DSC varningslampa
« Svar #11 skrivet: juli 28, 2019, 12:20:50 »
Hej Stein.
Trevligt med uppdatering. ;)
18år och 32500mil är inte dåligt!
Hade förut en 530 E39 touring, var mycket nöjd med den.
Din radio, är den med bandspelare eller CD?
Kan tänka mig att det går att hitta begagnad original som passa din.
Inte så dyr eller.
Att byta är inte så komplicerad, finns gott om video på nättet.
Vi hörs.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Stein

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 124
  • Karma: +9/-0
  • Blue Shadow, He who follows
ASC+T/DSC varningslampa
« Svar #12 skrivet: augusti 06, 2019, 20:27:37 »
Tjäna alla.
då har jag haft nöjet att lära nya saker igen. Det gör jag rätt ofta :)
Jag köpte in 6 tändstift och bytte dom.
Köpte in 4 lambda sensorer och klarade av att byt de två som sitter på avgasrören, "före katalysatorerna".
Den främsta klarade jag med en vanlig 22 mm nyckel, men den andra behövdes en 22 mm kråkfot,
Tyvärr klarade jag inte lossna de två efter katalysatorerna, "omöjligt" att hitta verktyg som passar eller får plats.
Så de får vänta tills det kommer en lösning på detta.

Sen så surfade jag på youtube och kikade efter olika råd, beträffande problemet med att motorn gick ruggigt på tomgång och vid kall motor.
Inkluderat i detta var ju felmeddelandet att bränsleblandningen var för rik, så motorn stannade upp till flera gånger, tills jag kom upp i litet fart på vägen.

Ett tips var då att ta bort reglerventilen för luftintaget och kolla denna.
Demonterade den, och kollade att den fungerade som den skulle.
Då jag skall sätta den på plats, ser jag en liten slang, som kommer ut den tjocka luftslangen från luftfiltret.
Denna slang går in till tomgångsregulatorn, och den var helt söndertrasad.
Då lärde jag att felkoder kan betyda allt annat än vad som står på skärmen.
Lagade hålen i slangen, och vips, så gick motorn lugnt på tomgång.

Beställde ny slang och bytte ut denna, så nu morrar motorn som en katt.
Bifogar bilder så ni får se vad jag pratar om.
Så om någon av er får ruggig eller dålig varvtal vid kall motor, kan detta vara en orsak.
kanske är det någon som fortfarande har en E39 eller annan modell med samma motor, som kan ha nytta av denne information.



Newbie.....who?  Me??

Utloggad Stein

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 124
  • Karma: +9/-0
  • Blue Shadow, He who follows
ASC+T/DSC varningslampa
« Svar #13 skrivet: augusti 06, 2019, 20:34:49 »
Tillägg:
Måste nämna att denna slang, medförde att varningslampan för motorn tände. Den gick att släcka, men återkom vid varje start. Nu är den släckt, och felmeddelanden som kom upp i BMW scannern, är nu borta också. Så möjligtvis är det inget fel på lambda sensorerna, men nu är de inköpta, så vi får se vad det blir.

Har nu bara ett ABS fel igen, och det KAN vara sensorn i bakre hjul som spökar, fast felmeddelande säger att det är i styrenheten/hydraulikenheten.
Billigast blir att byta sensor i hjulet först. Går inte att släcka någon av de tre lamporna som lyser.

Radion, det går att köpa ny remsa som innehåller de röda pixlarna som bildar bokstäver, typ FM1 osv.
Youtube har bra video hur man byter den, så det får bli pyssel litet senare.


Newbie.....who?  Me??

Utloggad Stein

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 124
  • Karma: +9/-0
  • Blue Shadow, He who follows
ASC+T/DSC varningslampa
« Svar #14 skrivet: september 09, 2019, 18:18:16 »
Hurra!
Nu är de två varningslamporna släckta på instrumentbrädan!

Vad jag gjorde, var att höra mig för, med olika bolag, då priset för att reparera ABS-enheten varierade mycket.
I Sverige ville kostnaden komma upp mot 3000 sek.

Jag sökte då på Ebay.
Måste ta med denna historien:
Ett företag på ebay, erbjöd rimlig reparation av ABS enheten. Namnet stod på Lars Larson
Priset var 100€ plus frakt på 25 €
Jag var på väg att betala men då jag såg frakten, så avbröt jag som tur var.
Kontaktade företaget för att få lägre frakt inom Sverige.
Fick besked om att fraktsedel skulle komma på email, vilket det snabbt gjorde.

Det konstiga var att fraktsedeln kom från ett företag som inte reparerade ABS-moduler, enligt deras hemsida.

Då jag ringde dem, och frågade om detta så bekräftade de att de inte lagade ABS-enheter.
När jag då berättade att en Lars Larsson hade skickat mig fraktsedel från dom, blev det liv i stugan för att säga det så.

De hade ingen anställd med det namnet, så jag skickade över länk till dom från ebay.
De skulle anmäla detta som bedrägeri.

Vad som sen hände vet jag ej, men Larsson annonserar många prylar fortfarande på ebay.
Hade jag betalt till honom, och skickat ABS-modulen till det andra företaget, så hade jag fått problem.

Okay, jag sökte vidare på Ebay, och hittade till slut Compramas i Tyskland som lagar dessa. (Compramas.de)
Skickade ABS-modulen som skrymmande post på torsdag, och vid midnatt mot söndag, får jag meddelande att paketet är kommet fram. Mandag morgon ringer de, och säger att de har kollat den, och att de lagar den på tisdag.
I dag måndag 9 Sept. kom den i retur, lagat och fungerande!
Inkluderat i priset medföljde en plåt som monteras för att avskärma modulen mot värmen från motorn.
Kostnaden blev 190 € + 15€ i frakt från Tyskland.

Det var tre fel på den, fel nr. 112 CAN Kombiinstrument
30 Varvtalsräknare bak vänster
59 CAN bus error DMER1
Versorgung für alle drehzahlsensoren instandgesetzt

För er som själv får problem med ABS och ASC, så skicka den till Compramas, det tror jag inte ni vill ångra.
De lämnar 2 års garanti på arbetet.

Bifogar bilder från motorrummet.

Newbie.....who?  Me??

 

Reklampartners