Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW E39 vanligast problem  (läst 17194 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9802
  • Karma: +60/-0
  • Kön: Man
BMW E39 vanligast problem
« skrivet: maj 15, 2013, 13:14:26 »
5 Series 1997-2004 (E39) Vanligast problem
 
Kylsystem

Vattenpumpar och termostater är vanliga fel punkter, med enstaka radiator frågor.   

Den elektroniskt styrda termostater är benägna att misslyckas och ställa in "service motorn snart" varning. 
De kan kortsluta internt och smälta en del av motorkabelstammen på V8 bilar . 

Computer Avläsning

Displayen i kombiinstrumentet är benägen att släppa pixlar, vilket gör det svårt eller omöjligt att läsa.   

Detta kräver byte av kombiinstrumentet, som måste kodas till bilen.

Plast Trim Runt Sittdynor

Plasten trim runt sitsen är bräcklig och lätt bryts, men är ganska billigt. Om du ignorerar detta för ett tag, kan det leda till att du kopplar bort från sätet switch eller bryta brytarenheten, med ett betydligt kostnaden för reparation.
 
Front Thrust Arm Bussningar

De gummibussningar, som isolerar oönskade vibrationer vid bromsning, ålder ungefär som de bakre stötmontering.   De börjar utveckla små revor och sprickor, sedan vidare till helt brutit ut ur sina hållare.   Den normala symptom är vibrationer i ratten under lätt bryta .   Att ignorera detta kommer att leda till ojämnt däckslitage.   Större än lager däck / hjul förstärker symptomen.

V8 Servostyrning Slangar

Servostyrningen slangar på V8: orna kommer att läcka.   The lågtrycksslangen kan repareras, försiktigt skära krympta på klämmor och byta slangen avsnittet.   

Högtrycksslangen kräver ersättning och är en ganska dyr del som är i mycket trånga.

V8 Ventilkåpa oljeläckage

Den V8 ventilkåpor läcka runt de inre och yttre packningar. Den yttre packningen läcka lämnar ett synligt på spår av olja på huvudet.   

En inre packningen läcka syns inte förrän skydden tas bort från motorn, utsätta en sjö av olja i en eller flera brunnar tändstift.
Om tillräckligt med olja ackumuleras i kontakten väl, shorts det ibland i kontakten, orsakar misständningar.

V8 vakuumplatta

Det finns en platta på baksidan av insugningsröret som ger vevhusventilation.

Den inre membranet går sönder, behöver bytas ut.   
Detta innebär avlägsnande av insugningsröret.   Symptomen är ojämn tomgång, ibland ett visslande ljud, och en "Check Engine" light.

6 Cylinder PCV Valve

Den vakuumventil på dessa bilar har en högre felfrekvens än den föregående 3-serien.

Dess misslyckande orsakar ojämn tomgång och sätter Tjänsten Engine Snart ljus.

Brake Light Bulb Sockets

De kontaktpersoner flikarna på socklarna korroderar eller böjas.   Dessa kan ofta rensas upp.   Även när mitt glödlampa misslyckas, visar streck visa den som en av hörn blinkar. Uttaget för det tredje ljuset smälter ibland.

Fönster Regulatorer
Vi har sett en hel del fel i dessa. 

Mugghållare

Sköra och lätt bryts med stora koppar.

Nedre främre hjulhuset Liners

Plastinsats i främre delen av hjulhuset som lätt bryts av kontakt med trottoarkant eller betong stopp parkering, men är ganska billigt.   

Passagerarsidan liner skyddar sekundär luftpump från vatten och väg skräp.
Om det saknas vatten kan komma in i pumpen, skadar lagren och behöver bytas ut.

Cam Lägesgivare (er)

Positionen sensor (er) för kamaxlarna går öppen, antingen intermittent eller helt.   

Om det misslyckas helt, kommer motorn inte köras.   
Om intermittent, kommer den att dö, sedan starta, köra en stund och upprepa cykeln.   
Det sätter oftast "Service Engine Soon" varning.

Termostat

Termostaten på dessa motorer är elektroniskt styrd och upplever en måttlig felfrekvens.   

Om det fastnar öppen, betyder att motorn inte helt komma till arbetstemperatur.   
Om det fastnar stängs, stiger temperaturen snabbt och fordonet måste stoppas snarast säkerhetsmässigt möjligt, sedan bogseras in för reparation.
Det kan också vara ett tillfälligt fel, men bör bytas så snart som möjligt.   
Problemen som "Service Engine Soon" varning.

ABS - ASC / DSC Controller

Den elektroniska hjärna av bromsverkan och stabilitet styrsystem har en ganska hög felfrekvens. Det är en dyr del och kräver kodning till fordonet.

Airbag

Det förekommer ibland att lampa till airbag ljuster i kontrollpanelen.
Först ska du kolla om det inte finns någonting under stolen som gör att kontakter gick isär, glappkontakt är ett ganska vanlig fel.
Kolla även sensormattan i stolen eller kabeln till bältessträckaren.
När du hitta felet, om lampa inte släcker då måste du köra till en verkstad som kan släcka fel koder.
Om du behöver köpa en ny sensormata kontakt, finns till olika modeller på ebay
http://www.ebay.de/itm/BMW-Airbag-Sitzbelegungsmatte-Sensormatte-E36-E46-E39-/230586042440?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item35afffc848
Så ser ut en sensormatta .

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2857
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BMW E39 vanligast problem
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2013, 19:37:35 »
Viktigt att tänka på vad gäller vattenpumpen är att det oftast är impellern som tappar bladen så pumpen kan gå för fullt men någon kylvätska cirkuleras inte.

Se även upp för utgående rör från motorn som sitter högt upp på motorn, detta rör är av plast och går lätt sönder vilket innebär att motorn pumpar ut vattnet rakt ut i motorrummet istället för in i kylaren och du har en på kylvätska snustorr motor på några sekunder.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2007 som bruksbilar.

Utloggad Daniel_ 80

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 231
  • Karma: +0/-1
  • Kön: Man
BMW E39 vanligast problem
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2013, 18:11:55 »
Viktigt att tänka på vad gäller vattenpumpen är att det oftast är impellern som tappar bladen så pumpen kan gå för fullt men någon kylvätska cirkuleras inte.

Se även upp för utgående rör från motorn som sitter högt upp på motorn, detta rör är av plast och går lätt sönder vilket innebär att motorn pumpar ut vattnet rakt ut i motorrummet istället för in i kylaren och du har en på kylvätska snustorr motor på några sekunder.

Impellern i plast gäller detta fler modeller än E39? Även E36?

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2857
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BMW E39 vanligast problem
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2013, 18:44:39 »
Impellern i plast gäller detta fler modeller än E39? Även E36?

Gäller även E46 vet jag men jag vågar inte svara på om det även gäller E36.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2007 som bruksbilar.

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 549
  • Karma: +22/-0
BMW E39 vanligast problem
« Svar #4 skrivet: januari 17, 2015, 13:49:03 »
En kommentar till "pixelfelen": det är egentligen inte pixlarna i displayen som slocknar, och man behöver faktiskt inte byta hela kombiinstrumentet för att åtgärda det.

Det som händer är att den breda kontaktremsan (en ca 10cm bred plastremsa med ett 100-tal parallella ledare) får dålig kontakt pga dålig monteringsteknik. Remsan förbinder den lilla LCD-displayen med kretskortet inuti instrumentenheten (den lilla ECU som finns där). Problemet är att kabeln är satt med självhäftande och sedan "klämd" på plats. Det räcker inte - syre kommer åt anliggningsytan som då oxiderar så att kontakten försämras.

Det finns nya bredbandskablar att köpa på Internet (sök på "ribbon cable") för ca 200kr. Det är väldigt pilligt, men nör man bytt denna kabel så kommer alla pixlar tillbaks igen.

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9802
  • Karma: +60/-0
  • Kön: Man
BMW E39 vanligast problem
« Svar #5 skrivet: februari 16, 2015, 13:42:38 »
Tack för upplysning Lasse, alltid bra att veta när man letar efter ett problem som den. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad ROMEL

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Karma: +0/-0
BMW E39 vanligast problem
« Svar #6 skrivet: april 03, 2017, 13:04:53 »
Hej!
Många drabbas av misständning på en cylinder eller flera cylindrar på M54 motorn, även jag. Kan främst vara tändspole men i mitt fall hände det att tändsiftet gängat loss sig lite.... ger felkod för misständning (P030X) pga jordfel för det kommer olja på gängor och i stiftsätet, torka rent och dra dit igen. Men även ett problem med glappkontakt till motorstyrenheten, fixas med att lossa och återansluta kontakterna till styrboxen så går motorn rent och fint igen!

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9802
  • Karma: +60/-0
  • Kön: Man
BMW E39 vanligast problem
« Svar #7 skrivet: april 04, 2017, 05:26:22 »
Upplysningar om problem med M54 motor är alltid välkomna så man får lite mer kött på ben när man hamna i en sådan situation.
Tack ROMEL. ;)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

 

Reklampartners