Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW 520d F11 2012, startproblem  (läst 3188 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad lowinger42

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
BMW 520d F11 2012, startproblem
« skrivet: december 21, 2017, 16:59:24 »
Tjena.

Normalt går bilen alldeles utmärkt men då och då, väldigt oregelbundet så startar den inte. Eventuellt kan det hända oftare när temperaturen är runt nollan/fuktigt ute. Den startar utan problem en månad, sen kan den strula varje dag/flera gånger per dag i en vecka.


Jag har varit på service flera gånger på två olika verkstäder men de har inte hittat nått problem - den startar alltid som en klocka när den är på verkstaden. De ser dock massvis med felkoder i datorn - typ som att bilen är helt förstörd. Se bifogad fil med felkoder.

Jag har bytt batteri (BMW orginal). Jag har testat båda nycklarna, med fräscha batterier.
När det strular så går startmotorn för fullt, men den "tänder" inte. Jag får också larm om "drivlina defekt" och "styregenskaper kör försiktigt".

Stänger jag av tändningen och väntar några minuter o provar igen startar den oftast. Ibland får jag prova 10 ggr, och nån gång har den inte startat alls fick vänta tills nästa dag.

Felet började för snart två år sen, och det håller på o driva mig till vansinne. Jag har läst massvis med forum, trådar mm. Det som kanske varit närmast är IVM modulen, men jag verkar inte ha någon sådan - den kanske bara finns i bensinbilar?

Alla tips/råd om hur jag ska lösa detta mottages tacksamt.

MVH
Anders Löwinger, (före detta) glad BMW ägare sen 1998.

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9801
  • Karma: +60/-0
  • Kön: Man
BMW 520d F11 2012, startproblem
« Svar #1 skrivet: december 22, 2017, 06:20:23 »
Hej.


Tråkigt när det händer. :(
Ser att du har satt in en ny batteri då inge problem från den.
Hur har du det med belysning i bilen, fungera radio? Kontrollpanel (om allting kommer fram vid tändningen?)
Hur har du det med jordflätan? Ibland kan det finnas glapp mellan motor och chassi som gör att motor inte vill starta.
Glödstift kan också orsaka problem, värt att kolla.
Bendix startrelä som sitter på startmotor kan vara en del av problem.
Har du reservhjul? Under kan finnas en elektronik box, kolla om det inte finns vatten i baljan.
Ser att du fick en lång lista över felkoder, har du gjort en nollställning?
Det här är bara några saker jag tänker på.
Hoppas att du snart får lösning på problemet.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2855
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BMW 520d F11 2012, startproblem
« Svar #2 skrivet: december 22, 2017, 13:30:43 »
En sak jag tänker på när jag läser felrapporten är dessa poster.

273B00 Kamaxelgivare, signal: Fel signal
273C00 Kamaxelgivare, signal: Ingen signal
273F00 Vevaxelgivare, signal: Ingen signal   

Min E46 330i konstrade väldigt när jag hade fel på dessa givarna, och malandet på startmotor utan att det tände berodde på att bränslepumpen lagt av helt men det ser jag ingen felkod på i din rapport.
Bilhistorik: Saab 900 T16 1984 -> Honda Civic 1.6i 1988 -> Audi A4 1.8 1995 -> BMW 318is 1990 & BMW Z3 2.8 1997 -> BMW 330i 2001 -> BMW 125 iC 2011 & Volvo XC70 2.5T AWD 2003 + Peugeot 107 2007 som bruksbilar.

Utloggad lowinger42

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
BMW 520d F11 2012, startproblem
« Svar #3 skrivet: december 27, 2017, 22:39:08 »
Pappy:

> Hur har du det med belysning i bilen, fungera radio? Kontrollpanel (om allting kommer fram vid tändningen?)

All el verkar fungera utmärkt.

> Hur har du det med jordflätan? Ibland kan det finnas glapp mellan motor och chassi som gör att motor inte vill starta.
> Glödstift kan också orsaka problem, värt att kolla.
> Bendix startrelä som sitter på startmotor kan vara en del av problem.

Inget av detta har jag kollat, bra tips.

> Har du reservhjul? Under kan finnas en elektronik box, kolla om det inte finns vatten i baljan.

Nej, inget reservhjul.

> Ser att du fick en lång lista över felkoder, har du gjort en nollställning?

Det har gjorts flera nollställningar. Det känns som om bilen blir piggare när alla felkoder raderats. Men det kanske är inbillning/önsketänkande :)


Nu har bilen inte startat på fem dagar, provat flera gånger varje dag, så jag ringde bärgaren som tog den till verkstaden. Får väl se vad de säger/om de hittar felet. Som tur är betalade jag 273 SEK för förlängd BMW mobile care tidigare :)

Nu när den inte startar alls kanske verkstan faktiskt kan mäta sig fram. Bara det inte blir nått byte av centraldator för 40ksek :(


Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9801
  • Karma: +60/-0
  • Kön: Man
BMW 520d F11 2012, startproblem
« Svar #4 skrivet: december 29, 2017, 06:29:16 »
Hoppas verkligen att verkstad kommer att hitta problemet utan att det kostar dig skjortan, kom gärna med svaret, det kanske kan hjälpa andra med samma problem. ;)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad mattiasfager

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Karma: +0/-0
BMW 520d F11 2012, startproblem
« Svar #5 skrivet: maj 17, 2018, 11:05:40 »
Kom du fram till vad som var fel med bilen lowinger42?
Har precis samma beteende på en BMW F11 525d -12.
Verkstaden hittar inget fel!


 



Utloggad SirGawain

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
BMW 520d F11 2012, startproblem
« Svar #6 skrivet: juni 25, 2018, 08:42:45 »
Jag är också intresserad av att veta om du har kommit fram till vad som var fel. Har haft samma problem själv i 1,5 års tid. Rätt som det är bestämmer sig bilen för att inte starta, och så kan den hålla på ett tag. Sedan är det inga problem alls under en tid.


Igår var vi tillbaka igen. Fem av åtta ”resor” igår inleddes med att bilen bara stod och tuggade på startmotorn. I morse var det samma visa när jag skulle till jobbet.


Har själv en BMW F11 525d -12, precis som mattiasfager.

Utloggad lowinger42

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
BMW 520d F11 2012, startproblem
« Svar #7 skrivet: juli 24, 2018, 04:06:10 »



Hej.

Sorry för mitt sena svar.

Vet inte om jag löst nått problem men jag tror jag är lite närmare var problemet ligger.

Det är nått skit med laddningen av batteriet. Varför tror jag det? Jag har en voltmäteare som sitter i cigguttaget och har följt exakt hur spänningen i bilen varierar när jag är ute o kör.

Normalt ligger spänningen på 13.2-13.4 volt, ibland 13.0 volt. Den kan dippa ned till 13.0 men går alltid upp igen till 13.2. Detta är verifierat flera gånger genom att plocka fram systemspänningen i den gömda menyn som man kommer åt via trippmätaren.

Vad jag ser ibland är att spänningen faller ganska snabbt - på under en minut går den från >13.0 ner till 12.0 volt. När den gör så o gör så ett tag så uppstår startproblemen.

Det konstiga är att detta bara händer ibland.

Jag körde nyligen från Piteå->Stockholm (850 km). Spänningen låg på 13.0-13.4 volt hela tiden. Jag parkerade i Stockholm några dygn. Sen körde jag till Helsingborg ca 650 km, då låg spänningen konstant på 14.5-14.6 volt (max laddspänning för ett AGM batteri). Sen körde jag Helsingborg->Köpenhamn o då var det ok igen med 13.2-13.4 volt. Körningen Köpenhamn -> Piteå på 157 mil var också helt ok 13.0-13.4 volt.

Bilen har inte strulat på flera veckor, en skön känsla.

Om spänningen faller under 13.0 volt så finns det ett antal saker man kan göra. Jag har testat och ser att dessa höjer systemspänningen. Slå på blinkers, slå på dimljus, slå på vindrutetorkare, slå på defroster - ingen av dem är användbara i långa loppet. Men det jag såg är att om man slår på ett kartlyset (de två lamporna som lyser rakt ned vid backspegeln) så går systemspänningen direkt upp till 13.7 - 13.8 volt, jag har testat/mekkat säkert 100 ggr och det slår aldrig fel.

Vad jag skulle vilja att ni andra gör som har detta problem är att skaffa en voltmätare i cigguttaget (nej, det laddar inte ur batteriet, efter ett antal minuter kopplas cigguttaget bort med ett relä).

Kolla sen systemspänningen, går den under 13.0V, slå på kartbelysningen o se om den går upp >13.0V o gör den så kör omkring med kartbelysningen påslagen. Får du inga problem när du gör så (jag har aldrig haft några problem när jag gör så) skriv in detta i detta forum.

Jag har kollat med ISTA/D min IBS säger att laddningen aldrig varit under 80% och jag har inget problem med att strömförbrukningen är över 80mA när bilen står i standby.

Jag misstänker att programvaran gör fel. Laddningen styrs av laddregulatorn som sitter direkt bakom generatorn. Den får instruktioner från centraldatorn, som baserar sina instruktioner på vad IBS säger åt den. Min bil verkar ha orginalprogramvara (en 2012'a, med 2012 SW).

Vi kan kanske hjälpas åt o lösa problemet, om ni nu har samma/liknande problem.

(just efter start av motorn så är normalt systemspänningen 13.8V, efter nån minut sjunker den till 13.0-13.4 volt förmodligen för att ersätta energin som gick åt för att starta bilen).

/Anders


Utloggad mattiasfager

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Karma: +0/-0
BMW 520d F11 2012, startproblem
« Svar #8 skrivet: juli 24, 2018, 09:56:16 »
Hej,
Intressanta observationer. Jag har också märkt att spänningen varierar som du beskriver mellan 12 och 14 volt men inte ännu kunnat koppla ihop det med startproblemet. Kommer ansluta MM som du beskriver.
Bilen har fungerat fint under våren sommaren med något enstaka startproblem.
Dock bestämde sig igen bilen för att inte vilja starta för tre veckor sedan och efter 50+ startförsök under två dagar så trodde jag det var permanent och därmed en möjlighet för verkstaden att finna felet.
Bärgare beställdes och felet kvarstod tills bärgaren skulle lägga i neutral, då startar den och körs av egen maskin till en ny BMW-verkstad.
Verkstaden (#2) hittar inget fel, men misstänker att det är matningen till F48 och F22 i handsfacket, antingen före eller efter säkringarna, och jag fick uppdraget att mäta spänningen där vid händelse av startproblem. Vilket ännu inte skett.


Verkstad #1 som försökt hitta felet under 2 år (flertal felsökningar, ny mjukvara etc) är övertygad om att det är 3 av 4 spridare som läcker bakvägen, vilket jag inte tror på.


/Mattias


 

Utloggad lowinger42

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
BMW 520d F11 2012, startproblem
« Svar #9 skrivet: augusti 24, 2018, 23:13:40 »
Har du haft några fler startproblem? Min har gått som en klocka en massa veckor nu, nästan orealistiskt att den alltid startar :)


Utloggad mattiasfager

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Karma: +0/-0
BMW 520d F11 2012, startproblem
« Svar #10 skrivet: oktober 22, 2018, 15:41:19 »
Hej,
Ledsen sent svar! Bilen har gått bra i stort, ca 8-9 tillfällen som den inte startat, dock alltid startat efter ett par försök. Har bytt batteri utan att det hjälpt. Har kunnat mäta spänningen på 15N modulen (bla F22 och F48), och där ligger spänningen bara på 1-3 V vid de tillfällen bilen inte startar, den bör ha 12-14 V. Startar bilden så ligger det 12V redan under tiden som startmotorn drar.
Det är mao något tjall på linjen dit.
Jag tror att följande är mest troligt:
CAS (Car Access system) som verkar skicka 15N wake Up line, kostar ca 6000+ att byta.
eller relä, Relay Z1_4, 30B som sitter på Z1 (Front fuse and relay module).
Tyvärr är dessa lite för dyra att bara byta på chans. Någon som har mer info, eller vet vad det kan vara?

Mattias

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9801
  • Karma: +60/-0
  • Kön: Man
BMW 520d F11 2012, startproblem
« Svar #11 skrivet: oktober 22, 2018, 19:40:03 »
Hej.
Hur har du det med jordflätan eller jordkabel som går mellan motorblock och chassin?
Om den inte är spänt på båda sidor på motor och chassin tappa du bort strömmen i onödan.
Kanske värt att kolla då du inte behöver tänka på det länge.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad SirGawain

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
BMW 520d F11 2012, startproblem
« Svar #12 skrivet: december 31, 2018, 17:18:38 »
Ursäkta oerhört sent svar, men bilen har startat precis som den ska under hela hösten, ända sedan i somras. Har mätt spänningen sedan i juli, men kan inte hitta någon gemensam nämnare för när bilen inte startar.


Jag är bara en lekman som gillar att köra bra bilar, jag kan dock inte mycket om någonting annat, så ni får ta mina spekulationer för vad de är. Jag har pratat med folk som är mer insatta i dagens bilar än vad jag är, och de är övertygade om att det är någon form av startspärr som slår i.


Hur som helst, för några veckor sedan fick jag ett felmeddelande om PDC:n, så jag lämnade in bilen. Förutom att en sensor fram var trasig så konstaterades även att fotgängarskyddet var ur funktion, och det ska väl vara en ultraljudssensor. En person jag pratade hade en tanke om att det skulle kunna vara en tänkbar orsak till problemet, att bilen inte startar om fotgängarskyddet aktiverar någon form av felkod.


Vad tror ni om den spekulationen? Kan det finnas någon poäng i det? Om ni har möjlighet att läsa av felkoder kanske det kan vara värt att titta på om ni också har något problem med just detta.


När jag ändå bytte parkeringssensorn så bytte jag även fotgängarsensorn, så jag får väl köra på och se om felet dyker upp någon gång framöver.

Utloggad SirGawain

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
BMW 520d F11 2012, startproblem
« Svar #13 skrivet: januari 31, 2019, 09:13:41 »
Okej, glöm mitt senaste inlägg. Den senaste veckan har bestått av en svårstartad bil igen. Har dock svårt att se att det finns någon gemensam nämnare. Möjligtvis att spänningen är lite låg, som ni har sagt.

Utloggad mattiasfager

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Karma: +0/-0
BMW 520d F11 2012, startproblem
« Svar #14 skrivet: maj 16, 2019, 14:52:51 »
Hej på er,
efter 3 år av startproblem, allt mellan flera ggr varje dag till någon i månaden så är detta nu LÖST!!!. Fyra månader utan ett problem, spänningen som tidigare inte las ut korrekt på 15N via Z1 beter sig nu perfekt, precis som reläet som sitter i motsvarande modul i bagageluckan. Byte av hela Z1 "front fuse and relay module" var lösningen, relä Z1_4 var problemet!
Detta kostade 1700:- och ingen omprogrammering behövdes.
/Mattias

 

Reklampartners