Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: M40, topplock och packning  (läst 1742 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
M40, topplock och packning
« Svar #15 skrivet: mars 07, 2018, 16:16:29 »
Men jag funderar runt det här med att byta till en starkare motor. Vad skulle det i övrigt kräva för anpassningar? Växellåda naturligtvis samt oljetråg.

Framförallt tänker jag på det där med utväxling. En bil med en sån där tre-liters sexa, brukar väl ha typ 10% mindre bak-drev? Såna E36 har ju dessutom hjul med 1874 mm rull-omkrets, jämfört med mina 1811, vilket ju ökar utväxlingen med ytterligare 3,5%-enheter. Det blir sammanlagt 13,5% för låg utväxling, antar jag. Det är ju en avsevärd skillnad.

Förutom att motorn tvingas gå på orimligt höga varv, så borde hastighets-mätarn visa alldeles för mycket. Visserligen är den ju kopplad till växellådan, men det förutsätter ju att utväxlingen efter växel-lådan är vad mätarn är kalibrerad för.

Så alltså kanske man vill byta hela bakaxeln då, för att det ska bli rätt? Men då har man plötsligt olika bult-mönster bak respektive fram. Så då ska man väl byta även fram-axeln då...? För att det inte ska bli så krångligt att hitta likadana fälgar till alla hjul...

Men gällande just utväxlingen - enklast måste ju vara att helt enkelt justera med större hjul? 205/80R15 skulle öka omkretsen med 18,5 %,.13,5 % för att få rätt utväxling, sen tillåts ju avvikelser på ± 5%. Med såna hjul skulle jag vinna en halv decimeter i ökad markfrigång! Det skulle kräva fälgar med annat inpressnings-djup också, men det går ju att lägga in distanser. Det stora problemet blir väl snarare att hitta tillräckligt höga dämpare och fjädrar.

Jag menar - motor-bytet i sig kräver ju om-registrering, så i samband med det kan man ju förklara omständigheterna runt utväxlingen. Då skulle man kanske faktiskt skulle kunna få den lagligen registrerad med den här större rull-omkretsen.

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9711
  • Karma: +59/-0
  • Kön: Man
M40, topplock och packning
« Svar #16 skrivet: mars 07, 2018, 16:26:27 »
Hej Svento.


Ta god tid på dig med din BMW, bättre att gå sakta men säkra än att göra det fort och misslycka. ;)


Mercedes 280SE W116 är en underbar bil på alla sätt och viss. jag hade en sådan innan jag gick över till BMW, det blev en 735 E23.
Den Mercedes var som en vrak när jag köpte den och bestämde jag mig att renovera den från grunden, tur var att jag hade en go vän som hade då en stor verkstad med gott om plats, jag plockade allt ifrån den, började med karossen, laga rost, slipade bort allt färg.
Därefter plockade jag ut motor och växellåda de fick en total renovering.
Allt under bilen blev nerplockad och blästrades och såg ut som ny, insida fick också sitt, jag lyckades bra.
Efter om montering av allt var det dags för en total lackering, när det var klart och hämtade den trodde jag knapp mina ögon så snygg var den.
Därefter körde jag till besiktningen, kontrollant var mycket imponerad, kontroll gick mycket bra på allt, manen frågade mig om den var till salu och svarade till honom att allt är till salu till rätt pris.
Han bjöd på en summa som jag inte kunde tacka nej till och dagen efter fick jag pengar och han åkte med en total ny renoverad Mercedes.
Hoppas att du kommer att trivas med din. ;) 
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
M40, topplock och packning
« Svar #17 skrivet: mars 08, 2018, 21:58:47 »
Men gällande min mer konkreta fråga då... Motor-styrka, utväxling, hastighets-mätning, m m.

Allt det som gäller just utväxlingen borde väl åtminstone teoretiskt kunna lösas med större rull-omkrets på hjulena? Enda anledningen till att lagen blandar sig i hur stora hjul man har, är väl att hastighets-mätarn inte får visa för lite? Jag menar - en bil från 1988 omfattas ju inte av sånt som helbils-godkännande. Visserligen kan jag tänka mig att det finns säkerhets-aspekter på hjul-storleken, men jag misstänker att det då är för små hjul som skulle vara problematiskt, snarare än för stora. (Förutsatt naturligtvis, att dom över-dimensionerade hjulena inte tar i nånstans)

Men jag funderar på andra aspekter också, som ökat slitage. Hur mycket brukar skilja mellan två i övrigt lika E30 - eller för den delen E21 - som har olika motor-effekt? Tänker på bromsar och sånt, olika typer av bakvagn (utöver det som har med utväxling att göra alltså).

Utloggad Pappy

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9711
  • Karma: +59/-0
  • Kön: Man
M40, topplock och packning
« Svar #18 skrivet: mars 09, 2018, 07:12:36 »
Vad är årsmodell på din BMW?

1976 och nyare modeller har tuffare regler och från 92/93 är ännu hårdare, observera att det är registreringsdatum (tagen i bruk) som avgör stop datum.

Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor UTAN katalysator från tillverkaren (av motor). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få.
Om man byter till en motor MED katalysator behövs ett avgasintyg. Motor ska tas som ett "packet" från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc - och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.
Du kan alltså inte "katalysator konvertera" en motor.

Vad det gäller större fälgar.
Ju större fälgar du sätter på edstro mindre gummi blir det. Det i sin tur gör att bilen kommer bli något stötigare än med original.
Bilen blir stötigare, ofta bullrigare, i många fall sämre acceleration och lägre toppfart, högre bränsleförbrukning och förmodligen så slits fortare. leder/bussningar mm tar mer stryk med större fälgar då gången är mer "stötig"
Men klart att det är snyggare med större fälgar.

På min X5, jag hade 17 tum som original och byt till 19 tum med lägre däck, det ger till bilen en helt annan utseende och är mycket nöjd med dessa.






Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Konstruktiva och motiverade idéer är alltid ett bra sätt att få saker att hända.;)

Utloggad Svento

  • Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
M40, topplock och packning
« Svar #19 skrivet: mars 13, 2018, 15:50:15 »
Naturligtvis blir det inte mindre gummi med 205/80R15 eller 205/70R16 - det skulle ju tvärtom bli mycket mer jämfört med nuvarande 195/70R14. Ifall jag kompenserar så förblir ju rull-omkretsen och den totala diametern densamma som nu. Då skulle jag ju alltså inte vinna nånting med bytet. Tvärtom skulle ju däck-profilen bli lägre och bilen som du säger bli stötigare. Och det skulle ju inte öka vare sig utväxling eller markfrigång.

Hela poängen är ju att få maximal rull-omkrets, maximal markfrigång och maximal däck-profil. Jag har redan så mycket som över huvud taget är tillåtet, + 4,66% omkrets, men jag märker ingen som helst skillnad. Även rent visuellt så tycker jag dom här 195/70R14 ser ynkliga ut. Med såna där lastbils-hjul skulle jag däremot komma hela 5 cm högre upp. Det skulle antagligen vara rätt märkbart. Känner verkligen att jag skulle behöva en hel del såna anpassningar, för att slippa känna stenarna och vegetationen mellan hjul-spårena genom golvet. Vill ju liksom inte köra sönder bilen. Har dessutom tänkt göra en längre, bättre och snyggare has-plåt. Den nuvarande täcker bara främre halvan av olje-tanken. Vill också hitta högre fjädrar och dämpare på nåt vis.

Skillnaden skulle ju dessutom verkligen bli uppenbar rent visuellt. Det skulle kunna bli lite som en offroad parallell till M3, traditionellt tysk-stuk och liknande. Det skulle fortfarande vara en bruks-bil, men alltså med vissa drag av terräng-fordon. Fortfarande en E30, men med diskreta specifika anpassningar. Ett mer brutalt helhets-koncept.

Problemet är ju bara, att en sån ökning normalt skulle innebära ca -15% fel-visning av hastigheten, vilket ju självklart inte är tillåtet.

Men i det här fallet jag alltså kunna öka omkretsen och höjden RADIKALT, utan att det blir vare sig högre utväxling eller fel-visning. Med omkrets 1811 som är standard, så skulle jag däremot få typ +13% fel-visning av hastigheten, samt kanske 500 onödiga extra rpm på motorvägen. Även fast växel-lådan följer med den nya motorn, så skulle utväxlingen på min bil bli alldeles för låg, eftersom jag har större bak-drev och mindre hjul.

Men såna lastbils-däck, skulle kompensra för den minskade utväxlingen på samma sätt som ett mindre bak-drev. På så vis skulle jag alltså återställa den normala utväxlingen.

Vad jag menar är alltså att det här möjligheten skulle kunna vara en rimlig motivation för att ha såna gigantiska hjul. Förutsatt naturligtvis, att jag kan lösa det så att inte dom större hjulena skrapar i insidan av hjul-husena. Kanske jag alltså skulle kunna få den registrerad med sån däck-dimension tillsammans med en starkare motor, menar jag.

 

Reklampartners